Disclosure of the total novel in Conversation in The Cathedral: Artificians and falsifications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v10i4.520

Keywords:

Total novel, Conversation in the Catedral, Mario Vargas Llosa, Latin American Boom, Latin American literature

Abstract

The present research work is about the representation of the total novel in Conversation in the Cathedral of Mario Vargas Llosa through the notions of oppositions and brittle realities. For this, the category of “broken glass” is proposed to understand a little better the fact that the destruction of cultural schemes is done by way of partitioning more or less visible pieces. And that no matter how much they configure a new aesthetic and that it has exploded in the very center of its axis, there are pieces of climatic moments of art history, permanent and in force in any new aesthetic. From this conception, the study will address the use made by Vargas Llosa of Realism, American & European literature, cinema, among others. Also, in this reconstruction of a totality, it will be observed that it is actually apparent, since it will be essentially split. Despite this, the contribution and narrative virtuosity that the author bequeathed in the notable years of Latin American Boom will be valued.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Broch, H. (1974). Poesía e investigación. Barcelona: Barral Editores.

Fresán, R. (2012). “El secreto del mal y la universidad desconocida de Roberto Bolaño”. http://www.enriquevilamatas.com/escritores/escrfresan3.html.

Fuentes, C. (1993). Geografía de la novela. México: Fondo de Cultura Económica.

Garayar, C. (1989). Notas sobre la idea de totalidad en la narrativa de Vargas Llosa. Literaturas andinas, 1(2), pp 41-43.

Oviedo, J. M. (2000). Una discusión permanente. En América Latina en su literatura. México: Siglo Veintiuno, 2000.

Parra, O. R. (2007). Conversación en La Catedral: corrupción, desclasamiento y crisis del orden criollo. El Hablador. Recuperado de: http://www.elhablador.com/est14_parra1.html

Valenzuela, G., J. (2010) Escritores comprometidos, campo literario y novela total en los años setenta: Mario Vargas Llosa, lector de Cien años de soledad. Revista de Letras UNMSM, 81, pp. 25-43.

Vargas, B. A. (2014). La idea de nación en Conversación en La Catedral. (Tesis de licenciatura). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú.

Vargas-Llosa, M. (1971). Historia de un deicidio. Barcelona: Monte Ávila Editores.

Vargas-Llosa, M. (1997). Cartas a un novelista. Barcelona: Planeta.

Vargas-Llosa, M. (1999). Conversación en La Catedral. Barcelona: Alfaguara.

Vargas-Llosa, M. (2002). La verdad de las mentiras. Madrid: Alfaguara.

Vargas-Llosa, M. (2008). El viaje a la ficción. El mundo de Juan Carlos Onetti. Madrid: Alfaguara.

Westphalen, Y. (2001). La mirada de Zavalita hoy: ¿en qué momento se jodió el Perú?” En López-Maguiña, S. (ed.) Estudios culturales: discursos, poderes, pulsiones. Lima, Perú: Red para el desarrollo de las ciencias sociales en el Perú, pp. 315-335.

Published

2020-08-26

How to Cite

Novoa Castillo, P. F. ., & Fuster Guillen, D. E. . (2020). Disclosure of the total novel in Conversation in The Cathedral: Artificians and falsifications. Apuntes Universitarios, 10(4), 369–385. https://doi.org/10.17162/au.v10i4.520