The delusion of an education without values

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v10i4.502

Keywords:

Axiology - values - education - social psychology - pedagogy

Abstract

The school is the real and concrete space where those values traced in the curricular design of each educational system crystallize. It is here that there should also be a reflexive interaction that questions the citizen about the current cultural customs and those social and personal values more convenient to promote the welfare of the community. This entails the responsibility of raising adjustments to improve coexistence in society without compromising one's cultural roots. The delicate balance between these variables will produce harmony; otherwise, we will obtain a crisis that will generate antagonistic positions and in the place of peace we will only find a social gap. In this article we will address the deep relationship between the triad "education, values and ideology"; since every school situation, whatever the ideological position assumed, will be impregnated with certain values that impact on the education of people by the way they are conceived and incorporated into the curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, J. (2006). Los valores afectivos en la formación del profesorado. Cuestiones pedagógicas: Revista de ciencias de la educación, (18), 121-141. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3313942.

Aristóteles (1993). Ética Nicomáquea. Ética Eudemia. Traducido por P. Bonet, J. Madrid: Ed. Gredos.

Avilés, M. (2018). El lado oscuro en la educación: papel del símbolo en la formación de valores, espiritualidad e ideología. Cátedra, 1(1), 120-133. http://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/CATEDRA/article/view/768

Berríos-Valenzuela, L., y Buxarrais-Estrada, M. R. (2013). Educación en valores: análisis sobre las expectativas y los valores de los adolescentes. Educación y educadores, 16(2), 244-264. https://www.redalyc.org/pdf/834/83428615003.pdf

Biesta, G. J. (2012). Giving teaching back to education: Responding to the disappearance of the teacher. Phenomenology & Practice, 6(2), 35-49. https://journals.library.ualberta.ca/pandpr/index.php/pandpr/article/view/19860

Brezinka, W. (2007). Educació en valors en una societat en crisi de valors. Revista Catalana de Pedagogia, 165-182. Recuperado de: http://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/view/3896.

Cantero, F. G., y García, D. R. (2012) Libro homenaje al profesor José Antonio Ibáñez-Martín Mellado. Biblioteca Online SL.

Caride, J. A. (2017). Educación social, derechos humanos y sostenibilidad en el desarrollo comunitario. Teoría de la Educación. 29(1), 245-272.

Casares, P. (1998). Los valores del profesorado en formación y su incidencia educativa (Tesis de doctorado) Universidad de Granada, España.

Casillas, C. (2019). Currículum, ideología y capacidad crítica en la docencia universitaria. Revista Educación, 623-642.

Chancusi, A., & Peralvo, C. (2016). La educación en valores asociada a la transversalidad en el currículo. Didasc@lia: Didáctica y Educación, 7(6), 91-100. Recuperado de: http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/didascalia/article/view/1192.

Didier, N. (2017). Los hijos de la democracia: rasgos, valores individuales, laborales y sociales en Chile. Revista de psicología (Santiago), 26(2), 50-65.

Escalante, A. (2018). Valores en la educación. Inventio. La génesis de la cultura universitaria en Morelos, 2(4), 31-40. Recuperado de: http://riaa.uaem.mx/handle/20.500.12055/353.

Expósito, C. (2018). De la reflexión ideológica a la realidad pedagógica. Apuntes Universitarios, 8(2). DOI: http://dx.doi.org/10.17162/au.v8i2.192.

Expósito, C., Marsollier, R., y Difabio, H. (2018). Los valores en educación para una educación sin valores. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 5(2) 38. Recuperado de: https://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/edici%e2%99%80n-2013/ano-v-publicacion-no-2-enero-2018/.

Ferrández, A. y Sarramona, J. (1997) La educación. Constantes y problemática actual. Barcelona. CEAC.

Fullat, O. (1989). Educación. F. Altarejos y otros. Filosofía de la Educación hoy. Madrid, Dykinson.

Galvis, L., López-Díaz, L., y Velásquez, V. (2018). Patrones culturales de cuidado familiar al adulto mayor en condición de discapacidad y pobreza. Index de Enfermería, 27(3), 170-174. Recuperado de: http://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S1132-12962018000200013&script=sci_arttext&tlng=pt.

García Hoz, V. (1993). Introducción general a una pedagogía de la persona (Vol. 1). Ediciones Rialp.

García, L., Ruiz, M., y García, M. (2016). Claves para la educación: Actores, agentes y escenarios en la sociedad actual . Narcea Ediciones.

Gervilla, E. (2000). Un modelo axiológico de educación integral. Revista española de pedagogía, 58(215), 39-57.

Gómez, E. L. (2017). Educación en valores. Revista Raites, 3(6) 69-87. Recuperado de: http://www.itcelaya.edu.mx/ojs/index.php/raites/issue/view/41.

Gracia, J., y Gozálvez, V. (2016). Justificación filosófica de la educación en valores éticos y cívicos en la educación formal. Análisis crítico de la LOMCE. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 28(1), 83-103. doi:10.14201/teri.13108

Hall, B. P. (2006). Values shift: A guide to personal and organizational transformation. Estados Unidos: Wipf and Stock Publishers.

Hernández-Romero, G. (2020). El respeto: un valor que desafía a la educación de universitarios tabasqueños en la modernidad liquida. Apuntes Universitarios, 10(3), 131 - 145. https://doi.org/10.17162/au.v10i3.475

Kant, I (2009). Sobre Pedagogía. Traducido por O. Caeiro. Argentina: Editorial Universidad Nacional de Córdoba.

Ley Nº 26206, de Educación Nacional. Boletín Oficial del Estado, 28. Argentina. 27 de diciembre de 2006.

Martínez, P. (2017). Tutoría en acción. Educatio Siglo XXI, 35(2 Jul-Oct), 11-20.

Martínez, V. (2019). Claves axiológicas y retos educativos en Iberoamérica. Revista Iberoamericana de Educación, 80(2), 105-127. DOI: https://doi.org/10.35362/rie8023316.

Pereira, G. (2016). Emancipación y educación. Ludus Vitalis, 15(28), 231-235. Recuperado de: http://www.ludus-vitalis.org/ojs/index.php/ludus/article/viewFile/379/369.

Ramírez, A., Hernández, J., y Viamontes, E. (2018). Consideraciones acerca de la formación de valores en la Educación Superior. Opuntia Brava, 10(1), 194-206. DOI: https://doi.org/10.35195/ob.v10i1.67

Ruiz, A. (2017). Importancia de los valores humanos en la educación. Daena: International Journal of Good Conscience, 17. Recuperado de: http://www.spentamexico.org/v12-n3/A21.12(3)345-356.pdf

Santos, E. (2016). Los valores como resultado de la relación Dios-hombre y conducta empresarial. Apuntes universitarios, 6(2). DOI: https://doi.org/10.17162/au.v6i2.216

Sanvisens, A. (1984). Educación, pedagogía y ciencias de la educación. Sanvisens, A. y otros Introducción a la Pedagogía. Barcelona: Barcanova.

Sauter, G. O., y Rodríguez, J. M. S. (2005). Los manuales escolares como fuente para la historia de la educación en América Latina. Editorial UNED.

Torres, Á., Burbano, E., & Narváez, A. (2019). El sentido de la educación en valores: un camino para la construcción de la paz. Huellas Revista. 1(11) 63-78. Recuperado de: https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rhuellas/issue/view/436.

Torres, M. (2002). Los valores, aplicación en la educación y conceptualización histórica. Doctoral dissertation, UPN-97. México. Recuperado de: http://hdl.handle.net/123456789/829.

Touriñán López, J. M. (2005). Educación en Valores, Educación Intercultural y Formación para la Convivencia. Netbiblo.

UNESCO (1974) Recomendación sobre la educación para la comprensión, la cooperación y la paz internacionales y la educación relativa a los derechos humanos y las libertades fundamentales Aprobada por la Conferencia General de la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, en su 18.ª reunión el 19 de noviembre de 1974.

Yurén, M. T. (2018). Adolfo Sánchez Vázquez, una veta para la educación valora. Inventio, la génesis de la cultura universitaria en Morelos, 2(3), 61-70. Recuperado de: http://inventio.uaem.mx/index.php/inventio/article/view/175.

Published

2020-08-17

How to Cite

Expósito, C. D. . (2020). The delusion of an education without values. Apuntes Universitarios, 10(4), 175–188. https://doi.org/10.17162/au.v10i4.502