Gender and social relations approach in the social learning of secondary school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v10i4.493

Keywords:

focus, gender, relationships, social, learning

Abstract

This research sought to determine the influence of the gender approach and social relations on the social learning of fifth-year students at the Francisco Bolognesi School. The hypothesis stated that there was a significant influence of the gender approach and social relations on students' social learning. The methodology was based on a quantitative approach with a non-experimental design of correlational-causal level. The sample was 142 students. The survey technique was used and the instruments were 3 questionnaires. The result of the hypothesis test determined that social learning depends 20.8% on the use of the gender approach and social relations in students, the Chi-square value is 23.6 and p. value is equal to 0.000 against the statistical significance α equal to 0.05, meaning rejection of the null hypothesis. It was concluded that the gender focus and social relations in social learning are in a trend of achievement, representing a significant influence in the social learning of fifth year students of the Francisco Bolognesi School. The results will serve to improve learning from an inclusive and social vision in the educational field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bandura, A. (1971). Social Learning Theory. New York: General Learning Press.
Bandura, A. (1989). Social Cognitive Theory. Annals of child development, 6(1), 1-60.
Bandura, A. (2001). La teoría cognitiva social: una perspectiva agencial. Revisión anual de Psicología, 7.
Bell, E., Meriläinen, S., & Tienari, S. T. (2018). Time’s up! Feminist theory and activism meets organization studies. Human Relations, 72(1), 4-22.
Bertrand-Ricoveri P. (2010) Mitología Shipibo. Un viaje en el imaginario de un pueblo amazónico. París: L´Harmattan.
Boch, E., Ferrer, V., & Alzamora, A. (2006). El laberinto patriarcal: reflexiones teórico-prácticas sobre la violencia contra las mujeres. Barcelona: Anthropos.
Briones, Y. (2017). Habilidades sociales según el género en estudiantes del nivel secundario del Colegio Adventista Puno, 2017. (Tesis de pregrado). Universidad Peruana Unión, Lima, Perú
Bussey, K. (2018). Social cognitive theory across the life span. The SAGE Encyclopedia of Lifespan Human Development, 3.
Caballo, V. (2002). Manual de Evaluación y Entrenamiento de las Habilidades Sociales. España: Editorial siglo XXI
Cárdenas Hurtado, L. (2016). Liderazgo femenino de estudiantes en una institución educativa, Perú. Revista Enfoques Educacionales, 13(1) ,105-129.
Estatuto de Roma de la Corte Penal Internacional, Artículo 7.3 (1988)
Federici, S. (2018). Marx and Feminism. tripleC, Communication, capitalism and critique, 8.
Fuentes, L. E. (2018). La teoría del capital social y la teoría social cognitiva en la cantidad y calidad de conocimiento. RECAI Revista de Estudios en Contaduría, Administración e Informática, 30.
Hernández, C. M. (2017). Las relaciones entre iguales en el alumnado de primaria y secundaria desde una perspectiva de género (tesis doctoral). Universidad de la Laguna, San Cristobal, España.
Horsburgh, J., Ippolito, K. (2018). A skill to be worked at: using social learning theory to explore the process of learning from role models in clinical settings. BMC Medical Education 18(156). 1-8.
Juwel, R., & Ahsan, A. (2019). Social Learning and Governance in Farazmand. Global Encyclopedia of Public Administration, Public Policy, and Governance. Springer, Cham, 9.
Martín, Z. H. (2012). Métodos de Análisis de Datos. Rioja: Universidad de la Rioja.
Mill, J. S. (1860). The Subjection of Women. London: Longman.
Plagia, C. (2018). Feminismo pasado y presente. Madrid: Turner.
Paveau, M.-A. (2018). Le genre: une épistémologie contributive pour l’analyse du discours. ENS Éditions, 19.
Pinto, E. R. (2016). Género en el Alumnado de Educación Secundaria: Análisis de las Redes Sociales del aula desde una Perspectiva de Género (tesís doctoral). Universidad de Sevilla, Sevilla, España.
Punt, J. (2018). Gender studies and biblical interpretation: (How) Does theory matter? The African Journal of Gender and Religion, 24(2), 68-94.
Rebollo, Á., García, R., Piedra, J. y Vega, L. (2011). Diagnóstico de la cultura de género en educación: Actitudes del profesorado hacia la igualdad. Revista de Educación, 355(2), 521-546.
Roldán, P. L., & Fachelli, S. (2015). Metodología de la Investigación Social Cuantitativa. Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.
Rubtcova, M., Martianova, N., & Kaisarova, V. (2019). The role of women in a positivist society: the transformation of social practices of interaction in Auguste Comte. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 6 (3), 1-16.
Solari, R. M. (2017). El Enfoque de Género en el Currículo Nacional: Una aproximación desde la Interculturalidad. Acta Herediana, 60(41), 13-21.
Solís, A. (2016). La perspectiva de género en educación. Desarrollo profesional docente: reforma educativa, contenidos curriculares y procesos de evaluación, 2(5), 97-107.
Sommers, C. H. (1994). Who stole feminism? New York: Simon & Schuster.
Torrecilla, F. (2006). Una dirección escolar para el cambio: del liderazgo transformacional al liderazgo distribuido. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4(4), 11-24.
Villegas, V. (2018). Concepciones de Género y Convivencia Escolar en los y las estudiantes de la Unidad Educativa Cmdt. César Endara Peñaherrera. Revista Científica Retos de la Ciencia, 2(2), 139-154.
Wascher, C., Kulahci, I., Langley, E., & Shaw, R. (2018). How does cognition shape social relationships? Philosofical Transactions of the Royal Society B, 373(1756), 1-9.

Published

2020-07-17

How to Cite

Ricaldi Ricaldi, M. G. ., Sánchez Díaz, S. ., & Subiría Rodríguez, M. E. . (2020). Gender and social relations approach in the social learning of secondary school students. Apuntes Universitarios, 10(4), 89–107. https://doi.org/10.17162/au.v10i4.493