Social responsibility in the university and quality of administrative service
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v10i2.440Keywords:
social responsibility, quality, administrative service, universityAbstract
This study was aimed to determine the relationship between university social responsibility and quality of administrative services at the university. It was hypothetical deductive method, being a basic, transversal correlational research, non experimental design. The present sample was probabilistic, consisting of 268 students; using the survey and the questionnaire. The study concluded that there is a significant relationship between the variable social responsibility of the university and the quality of the administrative service in the university; This implies stating that: the higher the social responsibility of the university, the higher the levels of quality of the administrative service.Downloads
References
Alvarado, L. y Hernández, J. (2010). Calidad de servicio en universidades públicas venezolanas. Teacs, núm. 04, pp. 47-50
Ayala, M. (2012). Responsabilidad social universitaria, Recuperado de http://www.redicces.org.sv/jspui/bitstream/10972/91/1/
Responsabilidad%20social%20universitaria.pdf
[consulta: noviembre de 2012].
Basantes, R. (2017). Modelo ServQual Académico como factor de desarrollo de la calidad de los servicios educativos y su influencia en la satisfacción de los estudiantes de las carreras profesionales de la Universidad Nacional Chimborazo Riobamba – Ecuador (Tesis doctoral). Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Obtenido de http://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/cybertesis/6132
Bueno, Y. A. (2019). Análisis de la responsabilidad social empresarial en sectores controversiales como herramienta de legitimación vista desde la perspectiva estructuralfuncionalista: caso del sector tabacalero en Colombia (tesis doctoral). Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia. Recuperado de: http://bdigital.unal.edu.co/73569/1/1032379149.2019.pdf
Carrasco, S. (2009). Metodología de investigación científica: Pautas metodológicas para diseñar y elaborar el proyecto de investigación. Lima: Ed. San Marcos.
Chanduví, V. (2013). El principio de causalidad en los gastos por prácticas de responsabilidad social universitaria empresarial en el Perú. (Tesis de Maestría). Universidad Privada Antenor Orrego, Trujillo, Perú. Recuperado de: http://200.62.226.186/handle/upaorep/396
Eyzaguirre, O. (2016). Expectativa y satisfacción estudiantil por el servicio académico de la Universidad Privada de Tacna en el año 2015. Tacna: Universidad Privada de Tacna. Obtenido de http://repositorio.upt.edu.pe/bitstream/UPT/52/1/eyzaguirre-reinoso-omar.pdf
Galviz, G. (2011). Calidad en la gestión de servicios. Venezuela: Universidad Rafael Urdaneta.
Hernández, R. Fernández C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación Científica. México. McGRAW - Hill Interamericana De México, S.A. de C.V.
Jiménez, M. (2004). Análisis Funcional del Comportamiento y Educación. Hermosillo: Editorial UniSon.
Larrán, M., López, A., Herrera, J. y Andrades, F. (2012). Do spanish public universities use corporate social responsibility as a strategic and differentiating factor? Washington D.C.: International Journal of Humanities and Social Science.
Ley Universitaria N° 30220. Recuperado de: http://www.minedu.gob.pe/reforma-universitaria/pdf/ley_universitaria.pdf
Mariño, A. (2013). Estudio de funciones y actividades del personal administrativo y su incidencia en el proceso de calidad de los servicios de la Facultad de Ingeniería Civil y Mecánica de la Universidad Técnica de Ambato (Tesis de Maestría). Ambato: Universidad Técnica de Ambato. Obtenido de https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/5273
Mejías, A., Teixeira, J., Rodríguez, J. y Arzola, M. (2010). Evaluación de la calidad de los servicios universitarios no académicos en una universidad venezolana. Arequipa: 8th Latin American Conference for Engineering and Technology.
Nuñez, I. (2019). Valores, Responsabilidad Social Universitaria (RSU), Educación para el Desarrollo Sostenible (EDS) y Gestión de la Comunicación Organizacional (Tesis de Maestría). Universidad de la Habana.
Ortega, J. (2015). Calidad y satisfacción de los estudiantes europeos de educación superior. Construcción de una escala de medida de la calidad de servicio presencial y electrónico. Salamanca: Universidad De Salamanca. Obtenido de https://gredos.usal.es/jspui/bitstream/10366/128480/1/
DDOMI_OrtegaMohedanoJ_Calidadsatisfacci%C3%B3nestudiantes.pdf
Palas, L. (2012). La Responsabilidad social universitaria como una forma de mecenazgo empresarial. Propuesta para la creación de una Fundación de la Cámara de Comercio y Producción de Lambayeque. (Tesis de Maestría) Universidad de Piura.
Pereira, M. (2014). Educación superior universitaria: calidad percibida y satisfacción de los egresados (Tesis doctoral). La Coruña: Universidad de la Coruña. Obtenido de http://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/12349/PereiraPuga_Manuel_TD_2014.pdf?sequence=2
Quispe, M. (2012). El modelo administrativo del programa de maestría itinerante de la Escuela de Postgrado de la Universidad Nacional de Educación “Enrique Guzmán y Valle” – Chincha en relación a la calidad de los servicios que reciben los estudiantes (Tesis de Maestría). Lima: Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle.
Saiz, E. (2013). La responsabilidad social universitaria como atributo diferencial en la imagen corporativa: el caso del sector de la distribución alimentaria en España. (Tesis doctoral) Universidad Pompeu Fabra, de España. Obtenido de https://repositori.upf.edu/handle/10230/22206
Sánchez, H. y Reyes, C. (2006). Metodología y diseño de la investigación científica. Lima: Editorial Visión Universitaria.
Universidad Central de Venezuela (2003). Análisis comparativo de los modelos de gestión académica y administrativa de las Universidades Privadas en Venezuela. TOMO I. Recuperado de http://saber.ucv.ve/bitstream/123456789/9417/1/T026800010846-0-PUBLICADO_EDGAR_ORTIZ_julio_11-000-000.pdf
Vaca, R., Moreno, M. y Riquel, F. (2007). Análisis de la responsabilidad social corporativa desde tres enfoques: stakeholders, capital intelectual y teoría institucional. España: Grupo de investigación FEDRA.
Vallaeys, F. y Alvarez, J. (2019). Hacia una definición latinoamericana de responsabilidad social.
Valderrama, S. (2010). Metodología del trabajo universitario. Perú: San Marcos
Vallaeys, F. (2009). Responsabilidad Social Universitaria. Recuperado de: https://durs.cayetano.edu.pe/images/Biblio/MarcoConceptual/QueEsRSU/
presentaciondelmarcoteoricodelarsu.pdf
Zeithaml, V. y Parasumarán, A. (2004). Serie de conocimientos relevantes: Servicio Calidad. Cambridge, Mass.: Marketing Instituto de Ciencias.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).