Analysis of difficulties presented by university students in basic mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v10i2.433

Keywords:

reading comprehension, meaningful learning, attitudes towards mathematics, mathematical skills

Abstract

This article aims to analyze the different difficulties, both academic and attitudinal, that are presented in university students who take the Basic Mathematics course for second time. This work is a qualitative research, with phenomenological design, with application of the unstructured interview technique. The theoretical support is based on reading comprehension, school skills, meaningful learning, quantitative reasoning and attitudes towards mathematics. The sample was made up of 10 students who take the Basic Mathematics course for the second time: 03 of the Professional Graphic Design career, 03 of Interior Design and 04 of Fashion Design and Management; 03 teachers who teach the course and 05 academic tutors who carry out academic tutoring activities and workshops to reinforce the course. The results allowed us to affirm that they discovered six difficulties: 1) Difficulty in reading comprehension of mathematical problems, 2) difficulty in understanding basic mathematical contents, 3) difficulty with attending classes, 4) difficulty in interest and motivation for the course , 5) difficulty in reviewing mathematical topics, 6) difficulty in attending tutoring and reinforcement workshops.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roger Iván Soto Quiroz, Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas, Perú

Dr. en Educación, docente del Área de Ciencias, de la Universidad Peruana de CienciasAplicadas, Lima, Perú.

Daniel Noboru Yogui Takaesu, Universidad Tecnológica del Perú

Mgtr. en Psicología Educativa, docente del Área de Humanidades, de la Universidad deCiencias y Humanidades, Lima, Perú.

References

Alcaraz, F. (2002). Didáctica y currículo: un enfoque constructivista. España: Universidad de Castilla-La Mancha.

Almonacid, M., Gutiérrez, L. y Pullo, N. (2017). La motivación y el aprendizaje en el área de matemática (Tesis de licenciatura). Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Lima, Perú.

Bartual, T. y Poblet, M. (2009). Determinantes del rendimiento académico en estudiantes universitarios de primer año de economía. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 2(3), 172-181.

Cantoral, R., Covián, O., Farfán, R., Lezama, J. y Romo, A. (2008). Investigaciones sobre enseñanza y aprendizaje de las matemáticas: un reporte iberoamericano. España: Ediciones Díaz De Santos.

Cantú, D., De Alejandro, C., García, J. y Leal, R. (2017). Comprensión lectora, educación y lenguaje. Estados Unidos: Polibrio.

Casis, M., Rico, N. y Castro, E. (2017). Motivación, autoconfianza y ansiedad como descriptores de la actitud hacia las matemáticas de los futuros profesores de educación básica de Chile. PNA, 11(3), 181-203.

Delgado, M. y Castrillo, L. (2015). Efectividad del aprendizaje cooperativo en contabilidad: una contrastación empírica. Revista de Contabilidad, 18(2), 138-147.

Elisondo, R., Donolo, D. y Rinaudo, M. (2009). Ocasiones para la creatividad en contextos de educación superior. Revista de Docencia Universitaria. Recuperado de http://www.um.es/ead/Red_U/4/elisondo.pdf.

Gabalán, J. y Vásquez, F. (2017). Rendimiento académico universitario y asistencia a clases: Una visión. Revista Educación, 41(2). doi: http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v41i2.18477

Guerrero, M. (2014). Metodologías activas y aprendizaje por descubrimiento. Las TIC y la Educación. Marpadal Interactive Media S.L.

Guzmán, K., Bastidas, B. y Mendoza, M. (2019). Estudio del rol de los padres de familia en la vida emocional de los hijos. Revista de investigación Apuntes Universitarios, 9(2), 61-72.

López, M. (2013). Aprendizaje, competencias y TIC. México: Pearson.

Mato, M. y De la Torre, E. (2010). Evaluación de las actitudes hacia las matemáticas y el rendimiento académico. PNA, 5(1), 197-208.

Mueller, M., Yankelewitz, D. y Maher, C. (2011). Sense making as motivation in doing mathematics: Results from two studies. The Mathematics Educator, 20(2), 33-43.

Roig, V. (2009). Nuevas tecnologías de enseñanza-aprendizaje en la universidad. España: Ediciones Universidad de Salamanca.

Ricra, J. (2019). El aprendizaje cooperativo y la competencia razonamiento cuantitativo en estudiantes de matemática del primer ciclo de una Universidad Privada (Tesis de maestría). Universidad de San Martín de Porres, Lima, Perú.

Rojas, J. (2018). Razonamiento cuantitativo y la investigación formativa en estudiantes de ingeniería de la Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas, 2018 (Tesis de maestría). Universidad de San Martín de Porres, Lima, Perú.

Rostaing, G., Bernuy, L., Borja, C., Martínez, E., Ayllón, M. y Gómez, I. (2019). Motivación de logro y resolución de problemas con funciones lineales en una universidad de Surco. Revista de investigación Apuntes Universitarios, 9(1), 85-101.

Soto, R. (2018). Principios que consideran los catedráticos al elaborar problemas matemáticos. Revista UCV-Scientia, 10(2), 132-137. doi: dx.doi.org/10.18050/RevUcv-Scientia.v10n2a2

Vergara, J., Fontalvo, J., Muñoz, A. y Valbuena, S. (2015). Estrategia didáctica para el fortalecimiento del razonamiento cuantitativo mediante el uso de las TIC. Matua, Revista del Programa de Matemáticas, 2 (2), 71-80. Universidad del Atlántico, Barranquilla, Colombia.

Vernucci, S., Canet, L., Andrés, M. y Burin, D. (2017). Comprensión Lectora y Cálculo Matemático: El Rol de la Memoria de Trabajo en Niños de Edad Escolar. Psykhe, 26(2), 1-13. doi: https://dx.doi.org/10.7764/psykhe.26.2.1047

Viramonte, M. (2015). Comprensión lectora: dificultades estratégicas en resolución de preguntas inferenciales. Buenos Aires: Ediciones Colihue.

Yao, J. y Chiang, T. (2011). Correlación entre la asistencia a clases y las calificaciones. Journal of Computing Sciences in Colleges, 27(2), 142-147.

Zaldívar, A., Nava, L. y Lizárraga, J. (2018). Influencia de la tutoría en el aprendizaje de matemáticas. Perspectiva del estudiante. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 8(16), 493-515. doi: https://dx.doi.org/10.23913/ride.v8i16.355

Published

2020-02-06

How to Cite

Soto Quiroz, R. I. ., & Yogui Takaesu, D. N. . (2020). Analysis of difficulties presented by university students in basic mathematics. Apuntes Universitarios, 10(2), 1–16. https://doi.org/10.17162/au.v10i2.433