Perception of the Trome Newspaper in public transportation drivers in the City of Lima, Perú

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v10i1.416

Keywords:

Perception, message, drivers, Trome newspaper

Abstract

The study aims to relate the perception to the form and content of the newspaper Trome by the type of public transport drivers of Metropolitan Lima. Therefore, a survey of 25 Likert-type scale design items with validity and reliability of .896 was used in 153 drivers of the regular transport mode and 83 of the Metropolitan Lima taxi prior to consent. The results show that there is an association between the dichotomy content and form of the journalistic message with the type of public transport driver. Thus, regular transport drivers have a greater relationship to the message through the form focusing on the colors, images and eye-catching headlines, stop paying attention to background issues because - as they say - they are convinced of the truth of the newspaper Trome. Instead, the taxi driver is also associated with the content of the message, but in a minimal proportion. In general terms, both groups do not notice implicit messages with ease, so it is concluded that the great influence of the newspaper is given by the form, since a limited sector of carriers is aware of the implicit message.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo J. (2011). La concentración mediática es la principal amenaza para la libertad de expresión. IDL Revista (214).

Acevedo, J. (2013). La concentración mediática no es un asunto de privados (Vol. 191). Lima, Perú: Quehacer.

Alarcón, L. (2014). Una ley de medios para el Perú. Un debate perpetuo. Alaic. Lima: PUCP.

Álvarez, A. (2014). Concentración de medios un fenomeno muy grave para la democracia y libertad informativa. PUCP.

Andreu, J. (1998). Las tecnicas de análisis de contenido. España: Fundación Centro de Estudios Andaluces.

Becerra M. y Mashini G. (2018). Concentracion de los medios en America Latina: Tendencias de un nuevo siglo. Contratexto (18), 51.

Becerra, C. (2014). Una propuesta al debate sobre la concentración de medios en el Perú: El caso de la fusión de El Grupo El Comercio con el grupo EPENSA (artículo inédito). Piura, Perú: Repositorio Institucional PIRHUA.

Berlo, D. (2000). El proceso de la comunicación. Introducción a la teoría y a la práctica (3 ed.). Buenos Aires: Ateneo.

Cárdenas, C. (1995). Texto de análisis de contenido. Chorrillos: Escuela Nacional de Inteligencia.

CPI. (2016). Estudio de lectoria de diarios en Lima y 15 principales ciudades. Lima.

Darío, J. (2001). La objetividad periodistica: Utopía y realidad. (74 ed.). Revista Latinoamericana de Comunicación Chasqui.

Dávila, K. (2017). Análisis del tratamiento periodistico de las portadas del diario Trome publicadas en Lima Metropolitana entre enero y abril 2017 (Tesis de licenciatura). Lima, Perú: Universidad Cesar Vallejo.

Ernesto, C. (2012). Periodismo objetivo o subjetivo, una falsa dicotomía. Congreso de Periodismo y medios de comunicacion. Argentina.

Fernández, T., García, A. (2001). Medios de Comunicacion, sociedad y educación. Castilla: Ediciones de la Universidad de Castilla - La Mancha.

Gestión, D. (15 de 10 de 2013). Trome: La estrategia para convertir un diario en el más leído de habla hispana. Diario Gestion.

Godoy, J. (2017). Entre liberales y conservadores. ¿Que explica los cambios en la cobertura política del diario El Comercio durante el siglo XXI? (Tesis de maestría). Lima: Universidad Católica del Perú.

Hallin D. y Mancini P. (2007). Un estudio comparado de los medios en América Latina. (7 ed.). Revista Tendencia.

Hogan, T. (2015). Pruebas psicologicas. Mexico: Manual moderno.

Igartua, J. (2015). Psicología Social de los medios de comunicación. Madrid: Medica Panamericana.

Kerlinger, F. y. (2002). Investigación del comportamiento. Mexico: McGraw Hill.

Maldonado, P. (2013). Revista IDL 234. Obtenido de https://revistaideele.com/ideele/content/grupo-el-comercio-un-pulpo-de-los-medios-de-comunicaci%C3%B3n

Martínez, H. (2004). La influencia de los medios de comunicación en el proceso de aprendizaje. Comunicar, 183-188.

Ponce, L. (2017). El impacto de la portada del diario Trome en los lectores de entre las edades de 18 a 50 años. Lima, Perú: Universidad Inca Garcilaso de la Vega.

Prieto, D. (1982). Elementos para el analisis de mensajes. Instituto Latinoamericano de la Comunicacion educativa.

Ramírez M. y Marquina, O. (2016). Comunicación y diseño en la prensa impresa. Lima, Perú: Fondo Editorial PUCP.

República, D. L. (14 de junio de 2018). Orenizaciones de prensa rechazan aprobacion le ley mordaza .

Sánchez, H. y Reyes, C. (2015). Metodologia y diseños en la investigación cientifica. Lima: Vision Universitaria.

Published

2020-01-01

How to Cite

Chávez Espinoza, E. L. (2020). Perception of the Trome Newspaper in public transportation drivers in the City of Lima, Perú. Apuntes Universitarios, 10(1), 24–39. https://doi.org/10.17162/au.v10i1.416