Motivation of achievement and problem solving with linear functions at a university in Surco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v9i1.369

Keywords:

motivation and problem solving.

Abstract

The objective of this research study was to determine the relationship between the motivation of achievement and the resolution of problems with linear functions of the students of Foundations of Calculus for the afternoon course of the Faculty of Business at the Peruvian University of Applied Sciences, 2017. This study was developed within a quantitative approach, with a hypothetical deductive method and non-experimental design. The sample consisted of 76 students of Foundations of Calculus from the Faculty of Business of the aforementioned university. The results show that there is no direct and significant relationship between the motivation of achievement and the resolution of problems with linear functions of the students surveyed. This further showed that the competency to solve problems does not depend on motivation, but rather requires knowledge and skills that are put into practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Atkinson, J. (1964).An Introduction to Motivation, Nueva York –EE.UU.: Van Nostrand Reinhold.

Ayllón, M. F. (2012). Invención-Resolución de problemas por alumnos de educación primaria en formación. Tesis doctoral, Universidad de Granada, España.

Ayllón,M.F. y Gómez, I.A y Ballesta, J. (2016). Desarrollo del pensamiento matemático y la creatividad a través de la invención y resolución de problemas.Propósitos y Representaciones 4(1),169-218.doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2016. v4n1.89

Bengoechea, G. (1996).Bases psicopedagógicas de la educación especial. Oviedo –España: Universidad de Oviedo, Servicio de Publicaciones.

Blanco, L. (1993). Una clasificación de problemas matemáticos, Sevilla –España: Épsilon n. 25.

Boscan, M. y Klever, k. (2012).Metodología basada en el método heurístico de Polya para el aprendizaje de la resolución de problemas matemáticos. Revista científica, Escenario Vol. 10. Recuperado de https://goo.gl/N8fhSN.

Chóliz, M. (2004). Psicología de la Motivación: el proceso motivacional, Valencia –España: Editorial de la universidad de Valencia.

Erazo, A. (2015). La motivación y la enseñanza de la matemática en los estudiantes de los octavo, noveno y décimo grado de educación general básica de la escuela “indoamérica”, ubicado en la parroquia canchagua -cantón saquisilí -provincia de cotopaxi, en el año lectivo 2013 –2014.

Ambato –Ecuador.Gasco, J. y Villarroel, J.D (2014). La motivación en la resolución de problemas aritmético-algebraicos: Un estudio con alumnado de Educación Secundaria. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 12(1), 83-106.

Gonzales, J. (2012). Metodologías de la investigación diseños no experimentales. Revista científica de investigación. Recuperado de https://goo.gl/kUw76m.

Iriarte, A. y Sierra, I. (2011). Estrategias metacognitivas en la resolución de problemas matemáticos.Montería –Colombia: Fondo editorial Universidad de Córdova.

McClelland, D. (1953).The achievement motive. New York –EE.UU.: Appleton-Century-Crofts.

McClelland, D. (1984). Human Motivation. Oakland, New York–EE.UU.: Scott Foresman.

McClelland, D. y Pilon, D. (1983). Sources of adult motives in patterns of parent behavior in early childhood.Journal of Personality and Social Psychology. New York–EE.UU.: Scott Foresman.

Murray, H. (1938). Explorations in personality. Nueva York –EE.UU.: Oxford University Press.

Navea, A. (2015). Un estudio sobre la motivación y estrategias de aprendizaje enestudiantes universitarios de ciencias de la salud. Madrid: España.

Núñez, J. (2009).Motivación, aprendizaje y rendimiento académico.Trabajo presentado en el X Congreso Internacional Galego–Português de Psicopedagogía.Revista científica de Psicología. Recuperado de https://goo.gl/1qW7ct.

OECD (2014). Results: What students know and can do: Student Performance in Problem Solving. Paris –Francia: PISA, OECD.

OECD (2015). Resulted PISA claves. Revista científica de resultados PISA. Recuperado de https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus-ESP.pdf.

Polya, G. (1965). Cómo plantear y resolver problemas, de Julián Zagazagoitia. México D.F. –México: Trillas.

Ramos, C. (2015). Los paradigmas de la investigación científica, Scientific research paradigms.Revista científica psicológica. Recuperado dehttps://www.researchgate.net/publication/282731622.

Ruíz, G y Quintana, A. (2016). Atribución de motivación de logro y rendimeinto académico e matemática. PsiqueMag 4(1),81-96

Sánchez, H. y Reyes, C. (2015). Metodología y diseños en la investigación científica. quinta edición. Lima –Perú: Business Support. Aneth.

Soriano, M. (2001). La motivación, pilar básico de todo tipo de esfuerzo.Revista de relaciones laborales. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=209932

Published

2019-05-21

How to Cite

Rostaing Ccapacca, G. P., Bernuy Torres, L. A., Borja Villanueva, C. A., Martínez López, E. A., Ayllón Blanco, M. F., & Gómez Pérez, I. A. (2019). Motivation of achievement and problem solving with linear functions at a university in Surco. Apuntes Universitarios, 9(1), 85–101. https://doi.org/10.17162/au.v9i1.369