Study of the role of parents in the emotional life of their children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v9i2.360

Keywords:

Role of parents, coexistence, emotions

Abstract

The present study analyzes the importance of the role of the family as the main socializing agent that should favor the emotional development of the child and ensure a personal and social identity. Therefore, teaching in these spaces is a complex task that generates anxiety for families to achieve the role established by society and above all with the vocation of being parents. The objective of the research study is to determine how the role of parents influences the emotional behavior of 3-year-old children. The methodology used has a mixed approach. At a foundational level, it addresses the theoretical essence of the variables and uses observation and survey techniques. Based on the results, parents should favor the learning of emotional competences since they leave an invaluable mark for their holistic growth.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Balabarca, I. (2018). Contexto y propuesta del radio de acción de la familia. Revista de Investigación Apuntes Universitarios, 8(2), 1-8.

Bandura, A. y Walters, R. (1974). Aprendizaje Social y Desarrollo de la Personalidad. Alianza Editorial. Obtenido de http://www.soyanalistaconductual.org/aprendizaje_social_desarrollo_de_la_personaliad_albert_bandura_richard_h_walters.pdf

Goleman, D. (s.f.). Inteligencia Emocional.Kairos. Obtenido de file:///C:/Users/kguzmanh/Downloads/Goleman_Inteligencia_Emocional_Format_Aceptable.pdf

Gómez, L. . (2017). Primera infancia y educación emocional. Revista virtual. Universidad Católica del Norte(52), 174-184.Obtenido de file:///C:/Users/kguzmanh/Downloads/950-4054-2-PB.pdf

Ibarrola, B. (2014). La educación emocional en la etapa de 0 a 3 años . Recuperado el 2018, de http://www.fundaciomaresme.cat/wp-content/uploads/2014/07/21a-PON%C3%88NCIA-2.pdf

Mancero, M. (2013). Hablar de niñez no es hablar de pequeñeces. Revista del Ministerio de Inclusión Económica y social, 15, 16.

Márquez, M. y Gaeta, M. (2017). Desarrollo de competencias emocionales en pre-adolescentes: el papel de padres y docentes. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(2), 221-235.

Matamoros, M. (2015). Importancia de la familia en la formación de los valores en niños de cuatro a cinco año. Sugerencias para las familias. Obtenido de (Tesis de pregrado previa a la obtención del título de licenciada en Educación Inicial. Pontificia Universidad Católica del Ecuador ): http://repositorio.puce.edu.ec/bitstream/handle/22000/8537/IMPORTANCIA%20DE%20LA%20FAMILIA%20EN%20LA%20FORMACI%C3%93N%20DE%LORES%20EN%20NI%C3%91OS%20DE%204%20A%205%20A%C3%91OS.%20%20SUGERENCIAS%20PARA%20FAMILIAS.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Melgosa, J. (2017). Preservando la salud mental. Revista de Investigación Apuntes Universitarios, 7(2), 84-89.

Paguay, R. y Espinoza, M. (2014). El ambiente familiar y su influencia en la seguridad emocional y afectiva. Obtenido de (Tesis de pregrado para la obtención del título de licenciada en Ciencias de la Educación. Universidad Estatal de Milagro): http://repositorio.unemi.edu.ec/bitstream/123456789/2404/1/EL%20AMBIENTE%20FAMILIAR%20Y%20SU%20INFLUENCIA%20EN%20LA%20SEGURIDAD%20EMOCIONAL%20Y%20AFECTIVA..pdf

Ramírez, A. ; Ferrando, M. y Sainz A. (2015). ¡Influyen los estilos parentales y la inteligencia emocional de los padres en el desarrollo emocional de los hijos escolarizados en 2° ciclo de educación infantil? Revista Acción Psicológica, 12(1), 65-78. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/3440/344041426007.pdf

Soler, J., Aparicio, L, , Díaz,O., Escolano,E., & Rodríguez, A. (2016). Inteligencia Emocional y Bienestar II.Universidad San Jorge. Recuperado el 2018, de file:///C:/Users/kguzmanh/Downloads/Dialnet-InteligenciaEmocionalYBienestarII-655308.pdf

Suárez, P. y Vélez, M. (2018). El papel de la familia en el desarrollo social del niño:una mirada desde la afectividad, la comunicación familiar y estilos de educación parental. PSICOESPACIOS, 12(20), 173-198.Obtenido de http://revistas.iue.edu.co/index.php/Psicoespacios/article/view/1046

UNICEF. (2012). Desarrollo emocional.Clave para la primera infancia(Primera edición ed.). Argentina: Fundación Kaleidos. Obtenido de https://www.unicef.org/ecuador/english/Desarrollo_emocional_0a3_simples.pdf

Published

2019-03-29

How to Cite

Guzmán Huayamave, K., Bastidas Benavides, B., & Mendoza Sangacha, M. (2019). Study of the role of parents in the emotional life of their children. Apuntes Universitarios, 9(2), 61–72. https://doi.org/10.17162/au.v9i2.360