Administrative competences in the quality of service in educational institutions of the initial level
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v9i1.347Keywords:
Educational management, administrative capacities, quality of service.Abstract
We sought to determine the influence of the administrative competences developed by the directors on the quality of the educational service offered by the educational institutions of the initial level in the UGEL 7. This study is within the positivist model and is basic-substantive with an explanatory level and a transversal and non- experimental design. There were 155 teachers from the initial level who made up a random, simple probabilistic sample. Two scales of opinion or perception were applied as instruments for data collection whose validity and reliability were previously established; the data were processed statistically by regression analysis. It was found that 71.3% of the initial teachers perceived that administrative competences had been developed in the directors of the district IEIs and that 85% of the initial teachers perceive that the service they provide in their school is of high quality and for 12.5% the service is of quality, concluding that the influence of the administrative abilities of the directors was 45.63% and on the perception of high quality in the service provided in the educational institutions of the initial level of the UGEL 07.Downloads
References
Alles, M. A. (2016). Selección por competencias. Buenos Aires:Ediciones Granica SA.
Ayala, J. (2005). Programa de Certificación de Competencias Laborales. Competencias Básicas en Gestión., Buenos Aires: Banco Interamericano de Desarrollo.
Beresauluce, M. (2008). La calidad como reto en las escuelas de educación infantil al inicio del siglo XXI: Las escuelas de Reggio Emilia, de Loris Malaguzzi, como modelo a seguir en la práctica educativa. (Tesis Doctoral). Universidad de Alicante. En http://hdl.handle.net/10045/11273
Blanco, M. (2005) La educación de calidad para todos empieza en la primera infancia. Revista enfoques educacionales7(1), 11-33 En http://www.facso.uchile.cl/publicaciones/enfoques/09/Blanco-DelPiano_N7_2005.pdf
Bolívar, A. (2009). Una dirección para el aprendizaje. Revista electrónica sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 7(1), 1-4.
Cano, E. (1998). Evaluación de la calidad educativa. Madrid: La Muralla. URl: http://terras.edu.ar/biblioteca/12/ECPI_Cano_3_Unidad_1.pdf
Castro, A. (2015) Competencias académicas y administrativas en el profesorado de educación media superior. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 20(64), 263-294. En http://www.comie.org.mx/documentos/rmie/v20/n064/pdf/64012.pdf
Chiavenato, I. (2005). Introducción a la teoría general de la administración. México: McGraw Hill Interamericana.
Contreras, T. (2016). Liderazgo pedagógico, liderazgo docente y su papel en la mejora de la escuela: una aproximación teórica. Propósitos y Representaciones, 4(2), 231-284. Doi: http://dx.doi.org/10.20511/ pyr2016.v4n2.122.
Cossio, J. (2014). Pedagogía y calidad de la educación: una mirada a la formación del maestro rural. Sophia,10 (1), 14-23. Enhttp://www.scielo.org.co/pdf/sph/v10n1/v10n1a02.pdf
Del Arco, M. J. (2007).Los directivos delos centros escolares en el sistema educativo. CEE Participación Educativa, 5.
Dextre, J. y Del Pozo, R. (2012).¿Control de gestión o gestión del control? Revista Contabilidad y Negocios, 7(14), 69-80. Enhttp://www.redalyc.org/pdf/2816/281624914005.pdf
Díaz, J., Núñez, L y Cáceres, K. (2018)Influencia de las competencias gerenciales y la gestión por resultados en la imagen institucional. Revista Fides et Ratio, 16, 169 -197. En http://www.ulasalle.edu.bo/fidesetratio/index.php/4-fides-et-ratio-volumen-16/11-0-fides-et-ratio-volumen-16-completo#revista.
Escudero, J., Delfín, L. y Arano, R. (2014) El desarrollo organizacional y la resistencia al cambio en las organizaciones. Ciencia administrativa, 1, Enhttps://www.uv.mx/iiesca/files/2014/09/portada201401.pdf
Galán. A. (2010). Justificación y Limitaciones de laInvestigación. Enhttp://google.academico.com/2010/02/justificacion-y-limitaciones-en-la.html.
Gallego, J. L. y Rodríguez, A. (2014). El reto de una educación de calidad en la escuela inclusiva. Revista Portuguesa de Pedagogía, 48(1), 1-24. En http://impactum-journals.uc.pt/index.php/rppedagogia/article/view/2237/1476
Gonzales, A. (2004).Evaluación del clima escolar como factor de calidad. Madrid: La Muralla. ISBN 13: 9788471337429.
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Sexta Edición. México D.F.: McGraw-Hill.
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Sexta Edición. México D.F.: McGraw-Hill.
Lorenzo, M. (2012). Las comunidades de liderazgo de centroseducativos.Educar, 48(1), 9-21. https://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/252990
Majad, M. (2016).Gestión del talento humano en organizaciones educativas. Revista de investigaciones, 88(40).
Medina, M., Armenteros, M, Guerrero, L. y Barquero, J. (2012).Las competencias gerenciales desde una visión estratégica de las organizaciones: un procedimiento para su identificación y evaluación del desempeño. Revista Internacional Administracion & Finanzas, 5(2), Enftp://ftp.repec.org/opt/ReDIF/RePEc/ibf/riafin/riaf-v5n2-2012/RIAF-V5N2-2012-6.pdf
Mejía-Giraldo, A., Bravo-Castillo, M. y Montoya-Serrano, A. (2013).El factor del talento humano en las organizaciones. Revista Ingeniería Industrial,34 (1). En http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362013000100002
Miranda, J. (2011). Reflexiones sobre la calidad de la educación y sus referentes: el caso de México. Revista Venezolana de Educación Educere.
Murillo, Z. (2011). Enfoques cuantitativo y cualitativo de la investigación en ciencias sociales. En http://www.tlalpan.uvmnet.edu/oiid/download/Enfoques%20cualitativo%20cuantitativo_04_CSO_PSIC_PICS_E.pdf
Núñez, L. (2017).Sistema de gestión de la calidad en educación. Lima: Ediciones Multigrafik.
Núñez, L., Bravo, L., Cruz, C. e Hinostroza, M. (2018). Competencias gerenciales y competencias profesionales en la gestión presupuestaria. Revista Venezolana de Gerencia, 23(83).
Paladines. L. (2012). El Proceso de Mercadotecnia y la Gestión de Comercialización de Bienes y Servicios. Universidad Nacional de Loja Área Jurídica. Social y Administrativa.
Rodríguez, L. (2014). Estudio de los Espacios Arquitectónicos-Educativos en la Formación Profesional. (Tesis Doctoral). Universidad de Granada
Rosselló, M. y Pinya, C. (2014).Laformación en competencias básicas: un reto para la administración. Revista Profesorado, 18(2). En http://www.ugr.es/~recfpro/rev182COL6.pdf
Salazar, D. y Romero, G. (2006).Planificación. ¿Éxito Gerencial? Multiciencias, 6(1). Enhttp://www.redalyc.org/pdf/904/90460103.pdf
Unesco (2007).Educación de calidad para todos, un asunto de derechos humanos. Documento de discusión sobre políticas educativas en el marco de la II Reunión Intergubernamental del Proyecto Regional de Educación para América Latina y el Caribe (EPT/PRELAC). Buenos Aires, Argentina. Enhttp://unesdoc.unesco.org/images/0015/001502/150272s.pdf
Vera. A. (2008). Tipos de Investigación. Bogotá: Colombia. Mc Graw –Hill.
Zorrilla. A. (1993). Principales tipos de investigación. URl: http://www.unac.edu.pe/documentos/organizacion/vri/cdcitra/Informes_Finales_Investigacion/IF_ABRIL_2012/IF_ALFARO%20RODRIGUEZ_FIEE.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).