Depression and demographic characteristics related to university liders and students from Metropolitan Lima
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v0i2.298Keywords:
Student depression, disease, symptoms.Abstract
In past years depression was seen as a sign, symptom or syndrome, but today is adisease like any other that attacks without distinction of age, sex, marital status,socioeconomic status. The aim of the study was to determine the level of depressionof University students in metropolitan Lima. A sample of 2005 students of bothsexes was taking between 16 and 36 years, for which we used a non-experimentaldesign a descriptive. Instruments: Beck Adapted (BDI- HA) by Carranza (2009).The results show that there is depression in Metropolitan Lima University students;23.2% have a severe level of depression, and 24.1% also moderate.Downloads
References
Beck, A., Steer, R., GK, Brown. (2006). Inventario de Depresión de Beck. Argentina: Paidos.
Carranza, R. (2009). Propiedades psicométricas del inventario de depresión de Beck (BDI-II) para
universitarios de Lima Metropolitana. Tesis para optar el grado de Psicólogo. Lima,
Perú: Universidad Peruana Unión.
Espinosa, J. y Roman, T. (1993). Actitudes hacia la Ciencia en estudiantes universitarios de
Ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 1993, 11(3), 297-300.
Gómez, C., Bohórquez, A., Pinto, D., Gil, J., Rondón, M., y Díaz, N. (2004). Prevalencia de depresión
y factores asociados con ella en la población colombiana. Revista Panamericana de
Salud Pública, 16(6), 378-386.
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (1997). Metodología de la investigación. México: Mc
Graw-Hill.
Manelic, H. y Ortega, H. (1995). La depresión en estudiantes universitarios de la Escuela Nacional
de Estudios Profesionales Plantel Aragón. Revista de Salud Mental, 18(2), 31-34.
National Institute of Mental Health. (2002). Depresión. Recuperado de http://www.nimh.nih.
gov/publicat/spDep3561.cfm
Pereyra, M. y Mussi, C. (2005). Sea Feliz, ¿cómo vencer la depresión y controlar la ansiedad?.
Montemorelos, Nuevo León: Ed. Montemorelos México.
Robert, S. y Lamontagne, Y. (1977). Depresión. Principios y aplicaciones de las terapias de la
conducta. Madrid: Debate.
Salmuri, F. y Skoknic, V. (2005). Efectos conductuales de la educación emocional en alumnos de
educación básica. Revista de Psicología Universidad de Chile, 14(001), 9-28.
Stephanou, G. (2001). Students classroom emotions: Socio-cognitive antecedents and school
performance. Journal of Research in Educational Psychology, 9(1), 5-48.
Riveros, M., Hernández, H., y Rivera, J. (2007). Niveles de depresión y ansiedad en estudiantes
universitarios de Lima Metropolitana. Revista de Investigación en Psicología, 10(1).
Vázquez, C. y Sanz, J. (1991). Trastornos depresivos: Trastornos del estado de ánimo: Teorías
psicológicas. En Belloch A, Sandin, B y Ramos, F. Manual de Psicopatología. (vol. I-II,
pp. 342-378). España: McGraw-Hill.
Vázquez, C. y Sanz, J. (1999). Fiabilidad y validez de la versión española del Inventario para la Depresión de Beck de 1978 en pacientes con trastornos psicológicos. Revista
especializada en la psicología clínica y de la salud: trastornos psicológicos, saludenfermedad, prevención y atención a los diferentes niveles asistenciales (primaria, secundaria y terciaria), 1(10), 59-81.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).