Depression and demographic characteristics related to university liders and students from Metropolitan Lima

Authors

  • Renzo Felipe Carranza Esteban Universidad Peruana Unión

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v0i2.298

Keywords:

Student depression, disease, symptoms.

Abstract

In past years depression was seen as a sign, symptom or syndrome, but today is adisease like any other that attacks without distinction of age, sex, marital status,socioeconomic status. The aim of the study was to determine the level of depressionof University students in metropolitan Lima. A sample of 2005 students of bothsexes was taking between 16 and 36 years, for which we used a non-experimentaldesign a descriptive. Instruments: Beck Adapted (BDI- HA) by Carranza (2009).The results show that there is depression in Metropolitan Lima University students;23.2% have a severe level of depression, and 24.1% also moderate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renzo Felipe Carranza Esteban, Universidad Peruana Unión

Psicólogo por la Universidad Peruana Unión. Docente Auxiliar de la Facultad de Ciencias de la Salud por la Universidad Peruana Unión. Investigador y docente visitante. Actualmente se desempeña como director de investigación de la escuela académico profesional de Psicología en la sede Tarapoto de la Universidad Peruana Unión.

References

Beck, A., Steer, R., GK, Brown. (2006). Inventario de Depresión de Beck. Argentina: Paidos.

Carranza, R. (2009). Propiedades psicométricas del inventario de depresión de Beck (BDI-II) para

universitarios de Lima Metropolitana. Tesis para optar el grado de Psicólogo. Lima,

Perú: Universidad Peruana Unión.

Espinosa, J. y Roman, T. (1993). Actitudes hacia la Ciencia en estudiantes universitarios de

Ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 1993, 11(3), 297-300.

Gómez, C., Bohórquez, A., Pinto, D., Gil, J., Rondón, M., y Díaz, N. (2004). Prevalencia de depresión

y factores asociados con ella en la población colombiana. Revista Panamericana de

Salud Pública, 16(6), 378-386.

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (1997). Metodología de la investigación. México: Mc

Graw-Hill.

Manelic, H. y Ortega, H. (1995). La depresión en estudiantes universitarios de la Escuela Nacional

de Estudios Profesionales Plantel Aragón. Revista de Salud Mental, 18(2), 31-34.

National Institute of Mental Health. (2002). Depresión. Recuperado de http://www.nimh.nih.

gov/publicat/spDep3561.cfm

Pereyra, M. y Mussi, C. (2005). Sea Feliz, ¿cómo vencer la depresión y controlar la ansiedad?.

Montemorelos, Nuevo León: Ed. Montemorelos México.

Robert, S. y Lamontagne, Y. (1977). Depresión. Principios y aplicaciones de las terapias de la

conducta. Madrid: Debate.

Salmuri, F. y Skoknic, V. (2005). Efectos conductuales de la educación emocional en alumnos de

educación básica. Revista de Psicología Universidad de Chile, 14(001), 9-28.

Stephanou, G. (2001). Students classroom emotions: Socio-cognitive antecedents and school

performance. Journal of Research in Educational Psychology, 9(1), 5-48.

Riveros, M., Hernández, H., y Rivera, J. (2007). Niveles de depresión y ansiedad en estudiantes

universitarios de Lima Metropolitana. Revista de Investigación en Psicología, 10(1).

Vázquez, C. y Sanz, J. (1991). Trastornos depresivos: Trastornos del estado de ánimo: Teorías

psicológicas. En Belloch A, Sandin, B y Ramos, F. Manual de Psicopatología. (vol. I-II,

pp. 342-378). España: McGraw-Hill.

Vázquez, C. y Sanz, J. (1999). Fiabilidad y validez de la versión española del Inventario para la Depresión de Beck de 1978 en pacientes con trastornos psicológicos. Revista

especializada en la psicología clínica y de la salud: trastornos psicológicos, saludenfermedad, prevención y atención a los diferentes niveles asistenciales (primaria, secundaria y terciaria), 1(10), 59-81.

Published

2012-08-01

How to Cite

Carranza Esteban, R. F. (2012). Depression and demographic characteristics related to university liders and students from Metropolitan Lima. Apuntes Universitarios, 2(2), 79–90. https://doi.org/10.17162/au.v0i2.298