Self-concept and depression in undergraduate students at a private university

Authors

  • Andrés Fernando Bartra Alegría Universidad Peruana Unión
  • Epifanio Felimón Guerra Sánchez Universidad Peruana Unión
  • Renzo Felipe Carranza Esteban Universidad Peruana Unión https://orcid.org/0000-0002-4086-4845

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v6i2.212

Keywords:

self-concept, Undergraduate students, depression

Abstract

The aim of this study was to assess the relationship between self-concept and depression in undergraduate students of a private university of Tarap-oto. The sample consisted of 465 students, both sexes between 16 and 35 years. A non-experimental descriptive correlational design was used. Instruments: AF5 Self-Concept Scale Garcia and Musitu and consists of 30 items and the Beck Depression Inventory Adapted consisting of 21 items. The psychometric properties of the instruments indicated that they are valid and reliable. The results show that there is a highly significant inverse relationship between self-concept and depression in college students (r = -.462 ** p <0.01) indicating that major depression to low self-concept.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Epifanio Felimón Guerra Sánchez, Universidad Peruana Unión

Psicólogo por la Universidad Peruana Unión. Investigador y maestrando de psicología educativa.

Renzo Felipe Carranza Esteban, Universidad Peruana Unión

Psicólogo por la Universidad Peruana Unión. Magister en educación con mención en psicología educativa por la Universidad Peruana Unión. Autor de numerosos artículos de investigación. Ponente internacional y profesor visitante de la Universidad Javeriana de Colombia. Actualmente se desempeña como director de investigación de la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Peruana Unión.

References

Alberdi, J., Taboada, O., Castro, C., y Vásquez, C. (2006). Depresión. Guías Clínicas, 6 (11), 1-6. Recuperado de http://www.scamfyc.org/documentos/Depresion%20Fisterra.pdfÁlvarez, ) Alfaro, R. (2009). Autococnepto y Conducta disciplinaria de los alumnos del nivel secundario de la Institución Educativa Adventista Miraflores. (Tesis inédita de maestría). Universidad Peruana Unión, Lima.

Beck, A. (2003). Depresión aspectos psicológicos. Océano S.A.

Carranza, R. (2012). Depresión y características demográficas asociados en estudiantes lideres universitarios de lima metropolitana. Revista Apuntes Universitarios, 2, 79-90. Recuperado de http://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/24/22

Esnaola, I. (2008). El autoconcepto físico durante el ciclo de vital. Anales de psicología, 24(1), 1-8. Recuperado de http://www.um.es/analesps/v24/v24_1/01-24_1.pdf

García F., y Musitu, G. (2001). Manual AF5 Autoconcepto. Madrid: TEA Ediciones.

García, J., Musitu, G., Riquelme, E., y Riquelme, P. (2011). A Confirmatory Factor Analysis of the “Autoconcepto Forma 5” Questionnaire in Young Adults from Spain and Chile. The Spanish Journal of Psychology, 14 (2), 648-658. Recueperado de http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22059311

Goñi, A., Esnaola, I., Ruiz de Azua, A., Rodriguez, A., y Zulaika, L. (2003). Autoconcepto físico y desarrollo personal: perspectivas de investigación. Revista de Psicodidáctica, 15(16), 7-62. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/175/17515081003.pdf

González, M., y Tourón, J. (1994). Autoconocimiento y rendimiento escolar. Sus implicaciones en la motivación y en la autorregulación del aprendizaje. Barañain: Eunsa.

Gutiérrez, J., Montoya, L., Toro, B., Briñón, M., Rosas, E. Y Salazar, L. (2010). Depresión en estdudiantes universitarios y su asociación con el estrés académico. Revista CES Medicina, 24 (1), 7-17. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/2611/261119491001.pdf

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw- Hill.

Musitu, G., García, F., y Gutiérrez, M. (1999). Autoconcepto Forma 5 (AFA). Madrid: TEA, Ediciones, S.A.

Pereyra, M. (2006). Psicología Positiva. Lima: Ed. Imprenta unión.

Pereyra, M., y Mussi, C. (2005). Sea feliz, ¿cómo vencer la depresión y controlar la ansiedad?Montemorelos: Montemorelos México Ed.

Piqueras, J., Martínez, A., Ramos, V., Rivero, R., García, L., y Oblitas, L. (2008). Ansiedad, depresión y salud. Suma Psicológica, 15 (1), 43-73. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/pdf/1342/134212604002.pdf

Schmidt, A. (2010). “Autoconcepto y motivaciones vocacionales en estudiantes de primer año de carreras de Humanidades y Ciencias Exactas” (Tesis para obtener título de Psicóloga, Pontificia Universidad Católica de Argentina). Recuperado de http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/repositorio/tesis/autoconcepto-motivaciones-vocacionales-en-estudiantes.pdf

Vega, M., y Capa, W. (2009). Influencia del autoconcepto, las estrategias de aprendizaje y percepción acerca del docente en el rendimiento académico de los alumnos de Psicología, Año 2007. (2009). Revista de Investigación Universitaria 1(1), 105-114.

Published

2016-09-13

How to Cite

Bartra Alegría, A. F., Guerra Sánchez, E. F., & Carranza Esteban, R. F. (2016). Self-concept and depression in undergraduate students at a private university. Apuntes Universitarios, 6(2), 53–68. https://doi.org/10.17162/au.v6i2.212