Effects of the semi-occluded vocal tract therapy on acoustic parameters of the voice teachers

Authors

  • Karina Vásquez Burgos Universidad Adventista de Chile https://orcid.org/0000-0002-6363-9368
  • María Pilar Retamal Sandoval Universidad Pedro de Valdivia
  • Yessenia Zapata Urrutia Universidad Pedro de Valdivia

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v6i2.210

Keywords:

acoustic parameters, semi - occluded vocal trac, vocal quality, voice quality

Abstract

The goal of this research is to analyze the effect of therapy Vocal Tract semi-occluded on the acoustic parameters of the voice in elementary school teachers of the commune of Chillán. This research is in the population of teachers, principal group of professionals who need to use your voice for long periods; so they are more likely to suffer from vocal disorders. This research proposes therapy Tract Vocal semi-occluded, because according to authors like Guzman, Titze, Belhau among others, provides immediate results while maintaining the acoustic parameters pitch and intensity, allowing the voice quality is maintained, thus avoiding suffering dysphonia. That is, the speech therapy responsible for implementing and vocal warm-up exercises cooling in order to avoid negative effects on acoustic parameters tone and intensity. Methodologically is oriented towards the quantitative paradigm, descriptive and comparative type. Regarding the design is quasi-experimental and longitudinal type. To this effect the acoustic voice parameters were measured using the program acoustic analysis of voice Praat in an experimental and control group. Regarding the results obtained positiveeffects on acoustic voice parameters it was evident, proving the effectiveness of semi-occluded vocal tract therapy.

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Author Biographies

Karina Vásquez Burgos, Universidad Adventista de Chile

Fonoaudióloga, Licenciada en Fonoaudiología, Diplomada en Neurociencia Integrativa por la Universidad Pedro de Valdivia, especialista en Discapacidad Intelectual. Magistrando en Salud Pública mención Promoción de la Salud y Estilo de Vida Saludable por la Universidad Adventista de Chile. Actualmente docente asociada de la Universidad Adventista de Chile, donde realiza actividades en las cátedras de cuidado de la voz, bases biológicas y neuropsicofisiología. En investigación participa en proyectos del área del lenguaje y su problemática en la salud pública.

María Pilar Retamal Sandoval, Universidad Pedro de Valdivia

Fonoaudióloga de Universidad Pedro de Valdivia, Chillán. Chile. Diplomada en Neurociencias Integrativas titulada con formación y competencias para el desempeño del que hacer del fonoaudiólogo en sus distintas disciplinas. Docente y terapeuta en el Área de voz en Liceo de excelencia Polivalente San Nicolás, provincia de Ñuble.

Yessenia Zapata Urrutia, Universidad Pedro de Valdivia

Fonoaudióloga de la Universidad Pedro de Valdivia-Diplomada en Neurociencias Integrativas. Fonoaudióloga en Comuna San Ignacio, zona rural de la provincia de Ñuble. Otorga apoyo profesional a niños y niñas con necesidades educativas especiales. Además de apoyo a docentes y apoderados.

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Published

2016-09-13

How to Cite

Vásquez Burgos, K., Retamal Sandoval, M. P., & Zapata Urrutia, Y. (2016). Effects of the semi-occluded vocal tract therapy on acoustic parameters of the voice teachers. Apuntes Universitarios, 6(2), 9–39. https://doi.org/10.17162/au.v6i2.210