Orbicular rooms: Spaces that resist panoptic power in the Manuel Rojas' narrative tetralogy
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v7i2.194Keywords:
Manuel Rojas, narrative tetralogy, conventillos, panoptic, detailsAbstract
This article studies the tenement houses detailed in the novels of Manuel Rojas’narrative tetralogy. There are:Hijo de ladron(1951), Mejor que el vino(1958), Sombras contra el muro (1964), y Laoscura vida radiante (1971). The tenements are urban housings that harbor many rooms inside, organized in rows around a central courtyard. This architectural distribution adjusts to the panopticon model designed by Jeremy Bentham. In Rojas’narrative tetralogy some rooms which are inhabited by characters with an anarchist affiliation are described. These constructions, due to their circular distribution, manage to resist the control and discipline mechanisms predicted by the panopticon powerDownloads
References
Bachelard, G. (2006). La poética del espacio.México: Fondo de cultura económica.
Bentham, J. (1989). El panóptico. Madrid: La Piqueta.
Bernedo, P. (1999). El siglo XIX. Nueva Historia de Chile Santiago: Zig-zag.
Concha, J.(2004). Robar, trabajar y jugar en el primer Manuel Rojas. Anales de la literatura chilena 5(5). 89-97.
Cornejo, L. (1965). Los cuatro dientes. Barrio bravo. Santiago: Arancibia hnos.
De Ramón, A.(1985). Santiago de Chile: características histórico-ambientales, 1891-1924.Londres: Nueva Historia.
Foucault, M. (1989). El ojo del poder. El panóptico. Madrid: La Piqueta.
Foucault, M.(2003). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Buenos Aires: Siglo veintiuno.
Fuentes, P. (2014). Trazos de poder y resistencia en El Conventillo de González Vera. Letras 121(85).
González Vera, J. (1962). El Conventillo. Vidas mínimas. Santiago: Nascimiento.
Jerez, F. (1996). Manuel Rojas, al pasar. Millatún3.
Rodríguez, M. (2006). Panoptexto. Utopía y mentira de la novela panóptica. Concepción: Universidad de Concepción.
Romero, L. (1997). ¿Qué hacer con los pobres? Elite y sectores populares en Santiago de Chile. Buenos Aires: Sudamericana
Rojas, M. (1974). Hijo de ladrón. Obras escogidas.Tomo I.Santiago: Zig-zag.
Rojas, M. (1974). Sombras contra el muro. Obras escogidas.Tomo II.Santiago: Zig-zag.
Rojas, M. (1974). Mejor que el vino.Obras escogidas.Tomo II.Santiago: Zig-zag.
Rojas, M. (1997). Chilenidad. Páginas excluidas. Santiago: Editorial Universitaria.
Rojas, M. (2008). La oscura vida radiante. Santiago: Lom.
Sepúlveda, C. (1995). Hijuna. Santiago: Lom.
Verdú, V.(2014). Enseres domésticos. Amores, pavores y sujetos encerrados en casa. Barcelona: Anagrama.
Ubilla. L.(2010). Sujetos marginales en la narrativa de Manuel Rojas: de disciplinamiento a focos de tensión en el proceso modernizador. Revista chilena de literatura 77(1). 1-15.
Zaragoza, G.(1996). Anarquismo argentino. Madrid: de la Torre
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).