Effectiveness of a tutorial program in the self-regulation of High School students of a Confessional Private School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v7i2.193

Keywords:

self-regulation of behavior, tutorial program, personality, character

Abstract

This study proposes a model of experiential intervention that allows High School students to self-regulate their behavior for the adequate personal development in the adolescence. The methodology of the research was mixed. Quantitative and qualitative data were collected, analyzed and linked to obtaining complementary information on the phenomenon under study. We used the quasi-experimental design with pre and posttest design when working with intact groups: control and experimental group. This methodology allows the treatment of the phenomenon from a holistic perspective, by detecting basic and relevant elements in different situations, studying the behaviors of students when confronted with moral situations of conflict with values, and in circumstances that show self-regulation of the behavior to determine the decision or disposition of the adolescents in a rational and autonomous way. The results obtained through the t-test showed that the program was effective in self-regulation of behavior with an average score of Control Group 100.70 and the Experimental Group corresponding to 129.30 and the significance level reflects a significant result (0.000 <0.05).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Queleon Elmer Mamani Quispe, Universidad Peruana Unión, Perú

Doctor en psicología educacional y tutorial por la Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle. Docente principal de la Universidad Peruana Unión

References

Alcántara José Antonio (2003) Educar la autoestima. Métodos, técnicas y actividades. Aula práctica primaria. Barcelona. Ceac. Educación.

Blanchard Giménez, M. y Muzas Rubio D. M.(1999) Plan de acción tutorial en Educación Secundaria: Elaboración, desarrollo y materiales. Narcea SA de ediciones, España

Bruner, J. (1995). Desarrollo cognitivo y educación. Madrid: Morata.

Burns, R. B (1979) The self concept. Theory, measurement, development and behavior. New York: Logman.

Calleja, F. (2005) La igualdad de oportunidades en la construcción del autoconcepto: material para la formación de formadores. Valladolid, España: Junta de Castilla y León.

Coupland, R. (1999) La educación del carácter.En la Revista educación Adventista. Número 11:1999. Departamento de Educación de la Asociación General de los Adventistas del Séptimo Día, Silver Spring. EEUU.

Hernández R., Fernández C. y Baptista, P. (2006) Metodología de la investigación. México. Editorial Me Graw-Hill interamerican.

Kirby, E. y Grimley, L. (1995): Trastorno por déficit de atención. Grupo Noriega Editores

Loza De los Santos, M. J. (2010) Creencias docentes sobre conductas agresivas de los niños en la institución educativa de educación inicial. Universidad Católica del Perú.

Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation.Psychological review,98(2), 224.

McAdams, D. P. (2003). Identity and the life story.Autobiographical memory and the construction of a narrative self: Developmental and cultural perspectives,9, 187-207.

Ministerio de Educación del Perú (2005a). Diseño Curricular Nacional de la Educación Básica Regular. Lima: Autor.

Montoya Macedo, C. V. (1995) tesis: Programa experimental de dinámica de grupo para mejorar el comportamiento de los alumnos del segundo año del Colegio Nacional Mixto Diurno “Felipe Santiago Estenos” de Chaclacayo. Universidad Garcilazo de la Vega. Escuela de Posgrado. Lima.

Olano, A. (2003). Estrategias didácticas y nivel de información sobre Didáctica General, en Instituciones de formación docente de la Región Lima.Lima: UNEEGV.

Padilla, R. (2006) Programa CICOVIP para incrementar la autoestima en los alumnos de la Universidad Peruana Unión, filial Juliaca. Tesis para optar el grado de magister en Educación, Universidad Peruana Unión. Perú.

Paz, D., Espina, Á., Navarro, G., & Salazar, L. (2004). Programa de estudios sobre responsabilidad social en estudiantes universitarios de la Universidad de Concepción.Chile: Universidad de Concepción.

Sanchez C.H. y Reyes M.C. (2002). Metodología y Diseños en la investigación científica. Universidad Ricardo Palma, Lima.

Trotter, M. (2000) El sistema tutorial en la enseñanza media. Universidad de Guadalajara. Paidós. México

White, E. (2008) La Educación. Asociación Casa Editora Sudamericana. Buenos Aires, Argentina.

Published

2017-09-25

How to Cite

Mamani Quispe, Q. E. (2017). Effectiveness of a tutorial program in the self-regulation of High School students of a Confessional Private School. Apuntes Universitarios, 7(2), 23–33. https://doi.org/10.17162/au.v7i2.193