The evaluation of a training program for teachers inadult education in Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v8i1.181

Keywords:

program evaluation, adult education, teachers, peruvian teachers, spanish teachers

Abstract

We present the evaluation of a training program with teachers of adult education. The Seminario en Gestión Pedagógica para Directores, Subdirectores y Docentes nombrados de los Centros de Educación Básica Alternativa Públicosis conducted in Spain from the University ofValencia. The program is designed based on a consensus process between the institutions and authorities involved, linking an adequate analysis of previous needs. Likewise, the seminar is designed combining three training approaches: lectures on specific topics, visits to places and different educational resources and training courses. Designinga training program on adult education for a specific group, from its implementation, should be analyzed and evaluated to highlight elements and aspects to improve, as well as analyzing the characteristics that have worked properly or have appearedas unexpectedlyin the developmentprocess. To do this, this study worked with the 99 teachers of EBA active, participants in the seminar, so they could perform an analysis from different approaches to approximate results and data. A mixed methodology wasdeveloped with statistical analysis on quantitative data and content analysis on qualitative results, based on a survey study, murals and photography exhibition. The results, in general, are adequate in both waysin all the cases studied. The evaluation of the product has been very enriching to be able to make decisions after its realization and to continue advancing in the improvement of this type of teacher training programs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Jesús Perales Montolío, Universitat de València

Doctora en Educación por la Universitat de València, y Profesora Titular en la misma universidad, en el Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Vicedecana de Estudios de la Facultat de Filosofia i Ciències de l’Educació y Directora del Master en Acción Social y Educativa centra su investigación en la evaluación de programas socioeducativos (desde la perspectiva profesional de la Educación Social). Forma parte del Grupo de Evaluación y Medición, integrado en el mencionado departamento, desde el que se desarrollan proyectos de investigación financiados sobre evaluación educativa y diseño de instrumentos, combinando metodologías cuantitativas y cualitativas.

Carlos Sancho-Álvarez, Universitat de València

Doctor en Educación por la Universitat de València. Magisteren Psicopedagogía Social y Comunitaria, y Licenciado en Pedagogía por la Universitat de València. Miembro del Grupo de Evaluación y Medición GEM-Educo (www.uv.es/gem/gemeduco). Miembro del Grupo de Innovación Docente InnovaMIDE. Desarrolla su investigación en torno al tema de evaluación de la dimensión del Valor Social de la Educación (y Valor Social Subjetivo dela Educación), en el marco de la evaluación de Sistemas Educativos para la CohesiónSocial.

Margarita Bakieva, Universitat de València

Doctora en Educación por la Universitat de València. Máster en Política, Gestión y Dirección de los Centros Educativos y Licenciada en Pedagogía por la misma universidad. Miembro del Grupo de Evaluación y Medición GEM-Educo(www.uv.es/gem/gemeduco). Miembro del Grupo de Innovación Docente InnovaMIDE. Desarrolla su investigación en torno al tema de evaluación de la dimensión de la Colegialidad Docente, en el marco de la evaluación deSistemas Educativos para la Cohesión Social.

References

Bericat, E. (1998). La integración de los métodos cuantitativo y cualitativo en la investigación social. Significado y medida. Barcelona: Ariel.

Dray, B. J., Lowenthal, P. R., Miszkiewicz, M. J., Ruiz‐Primo, M. A., y Marczynski, K. (2011). Developing an instrument to assess student readiness for online learning: A validation study. Distance Education, 32(1), 29‐47.

Jiménez, B. (1999). Evaluación de Programas, Centros y Profesores. Madrid: Síntesis.

Jornet, J. M., González-Such, J., y Perales, Mª J. (2013). Investigación evaluativa: Una perspectiva basada en la complementariedad metodológica (cuantitativa-cualitativa). Perú: CREA.

Jornet, J. M. (2007). La evaluación de los aprendizajes universitarios. Ponencia invitada en las III Jornadas de intercambio de grupos de formación del profesorado de la Universidad de Cádiz. UCA-Publicaciones: Cádiz.

Jornet, J.M., y González Such, J. (2009). Evaluación criterial: determinación de estándares de interpretación (EE) para pruebas de rendimiento educativo. Estudios sobre Educación, 16, 103-123.

Jornet, J.M., González-Such, J., y Perales, Mª J. (Eds.) (2013). Investigación evaluativa: Una perspectiva basada en la complementariedad metodológica (cuantitativa-cualitativa). Perú: CREA

Paiba, M. (2015). Propuestas de medidas de política para superar los nudos críticos de la Educación Básica Alternativa (EBA). En Venegas, D. Educación de jóvenes y adultos a lo largo de la vida. Lima: EDAPROSPO.

Perales, M. J., Ortega, S. y Jornet, J. M. (2012). La evaluación como condición de calidad en la educación intercultural. En L. Díe (Coord.). Aprendiendo a ser iguales. Manual de Educación Intercultural. Valencia: CEIMIGRA.

Pérez-Juste, R. (2000). La evaluación de programas educativos: conceptos básicos, planteamientos generales y problemática. Revista de Investigación Educativa, 2000, 18(2), 261-287.

Sánchez-Rodríguez, L. (2015). Evaluación creativa. Tesis doctoral. Madrid: Universidad Complutense.

Scriven, M. (1967). The methodology of evaluation. En R. W. Tyler, R. M. Gagné, y M. Scriven (Eds.), Perspectives of curriculum evaluation, 39-83. Chicago: Rand McNally.

Stufflebeam, D.L. y Shinkfiel, A.J. (1987). Evaluación sistemática. Guía teórica y práctica. Barcelona: Paidós-MEC.

Venegas, D. (2015). Educación de jóvenes y adultos a lo largo de la vida. Lima: EDAPROSPO

Published

2018-03-20

How to Cite

Perales Montolío, M. J., Sancho-Álvarez, C., & Bakieva, M. (2018). The evaluation of a training program for teachers inadult education in Peru. Apuntes Universitarios, 8(1), 110–130. https://doi.org/10.17162/au.v8i1.181