Changes in the factors associated with admission to the National University of the Peruvian Amazon in the context of the post-pandemic of COVID-19

Authors

  • Jaime Melendez Aspajo Universidad Nacional de la Amazonia Peruana
  • Luis Enrique Torres García

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v13i4.1404

Keywords:

Higher education, pandemic, Covid 19, Amazon, gender gaps, indigenous communities

Abstract

The main objective of this article is to identify changes in the factors associated with access to higher education in a region considerably affected by inequalities and the impact of the Covid-19 pandemic such as the rainforest. In order to do this, we analyzed a sample of 20 097 applicants to the University of the Peruvian Amazon (UNAP), depending on whether or not they experienced the pandemic during their admission process, between 2019 and 2022. A non-experimental cross-sectional design and quantitative methods were used for the processing and analysis of information. We found that the sex of the applicants, the type of school they come from, being a member of indigenous communities and the method of admission are the variables with the strongest effects. Additionally, we discuss the relevance of the findings to the gender gaps faced by indigenous youth.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Balarin, M., Alcázar, L., Glave, C., & Rodríguez, M. F. (2017). Transiciones inciertas: Una mirada a los jóvenes de contextos urbanos vulnerables de Lima (Primera edición). GRADE, Grupo de Análisis para el Desarrollo.

Bustamante, M. (2019). Estudiando para ser alguien en la vida: Consecuencias del fracaso educativo en los jóvenes de Nauta. Revista Peruana de Investigación Educativa, 10(10), 83-98. https://doi.org/10.34236/rpie.v10i10.81

Castro, J. F., Yamada, G., & Arias, O. (2016). Higher education decisions in Peru: On the role of financial constraints, skills, and family background. Higher Education, 72(4), 457-486. https://doi.org/10.1007/s10734-016-0040-x

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2019). Panorama Social de América Latina, 2019 (LC/PUB.2019/22-P/Rev.1). CEPAL.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2020). América Latina y el Caribe ante la pandemia del COVID-19: Efectos económicos y sociales (Informe Especial COVID-19). http://hdl.handle.net/11362/45337

Comisión Económica para América Latina y el Caribe & Organización de las Naciones Unidas para la Cultura, las Ciencias y la Educación. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19 (Informe COVID-19). Naciones Unidas.

Colliaux, R. (2020). Elected representatives: The challenges of pursuing higher education among the Matsigenka (Peruvian Amazon): Premier prix ex-aequo. Sociologie du travail, 62(3). https://doi.org/10.4000/sdt.33327

Cuenca, R., & Reátegui, L. (2016). La (incumplida) promesa universitaria en el Perú (Documento de trabajo N.o 230; Serie Educación, p. 29). Instituto de Estudios Peruanos. http://repositorio.iep.org.pe/handle/IEP/859

Defensoría del Pueblo. (2020). La educación frente a la emergencia sanitaria. Brechas del servicio educativo público y privado que afectan una educación a distancia accesible y de calidad (N.o 027-2020-DP; Informes Especiales). Defensoría del Pueblo.

Elacqua, G., Mendez, C., Novella, R., Lopez, K., Prada, M. F., & Vasquez, D. (2022). El impacto de la crisis del COVID-19 en estudiantes vulnerables de educación superior: El caso de Perú (2022.a ed.). Banco Interamericano de Desarrollo. https://doi.org/10.18235/0004149

Espinosa, O. (2017). La Educación Superior Intercultural en la Amazonía Peruana: Balance y desafíos. Anthropologica, 35(39), 99-122. https://doi.org/10.18800/anthropologica.201702.005

Ford, K., Cueto, S., Pankhurst, A., Singh, R., & Thang, N. (2020). COVID-19 Could Reverse Two Decades of Progress: Emerging Policy Recommendations to Support Young People in Developing Countries [Young Lives Snapshot]. Young Lives.

Grompone, Á., Reátegui, L., & Rentería, M. (2018). Acumulación de desventajas: El tránsito de los jóvenes rurales a la educación superior. En R. Fort, M. Varese, & C. de los Ríos Farfán (Eds.), Perú: El problema agrario en debate. SEPIA XVII (pp. 431-465). Sepia. http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/MINEDU/6256

Guerrero, G. (2013). ¿Cómo afectan los factores individuales y escolares la decisión de los jóvenes de postular a educación superior? Un estudio longitudinal en Lima, Perú. GRADE.

Ilie, S., Rose, P., & Vignoles, A. (2021). Understanding higher education access: Inequalities and early learning in low and lower‐middle‐income countries. British Educational Research Journal, 47(5), 1237-1258. https://doi.org/10.1002/berj.3723

Ministerio de Salud. (2021a, julio 27). Ministerio de Salud declara el 7 de febrero como “Día de la vacunación contra la COVID-19 en el Perú”. Plataforma digital única del Estado Peruano. https://www.gob.pe/es/n/508663

Ministerio de Salud. (2021b, octubre 11). Minsa: Vacunación a personas de 18 a 20 años inicia hoy 11 de octubre con programación en Pongo el Hombro en Lima y Callao. Plataforma digital única del Estado Peruano. https://www.gob.pe/es/n/543638

Molina, O., Santa María, D., & Yamada, G. (2018). What Stops Poor Girls from Going to College? Skill Development and Access to Higher Education in a Developing Country. En IZA Discussion Papers (N.o 12052; IZA Discussion Papers). Institute of Labor Economics (IZA). https://ideas.repec.org/p/iza/izadps/dp12052.html

Olivera, I., Saldarriaga, A., & Pesantes, M. A. (2021). La educación superior en el Perú en tiempos de pandemia y sus efectos en las trayectorias de estudiantes universitarios indígenas. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), 33(2), 443-469. https://doi.org/10.54674/ess.v33i2.464

Reategui, L., Grompone Velásquez, A., & Rentería, M. (2020). Brechas de origen, brechas de trayectoria. La desigual transición a la educación superior en dos grupos de jóvenes peruanos. Revista Peruana de Investigación Educativa, 12(12), 33-54. https://doi.org/10.34236/rpie.v12i12.162

Rieble-Aubourg, S., & Viteri, A. (2020). ¿Estamos preparados para el aprendizaje en línea? Inter-American Development Bank. https://doi.org/10.18235/0002303

Rojas, V. (2021). Educación superior en tiempos de pandemia. Una aproximación cualitativa a las trayectorias educativas de las y los jóvenes de Niños del Milenio en el Perú. GRADE; Niños del Milenio.

Rojas, V., Crivello, G., & Alván, A. (2022). Trayectorias educativas: Seguimiento a jóvenes peruanos en pandemia. GRADE; Niños del Milenio.

Sánchez, A., & Singh, A. (2018). Accessing higher education in developing countries: Panel data analysis from India, Peru, and Vietnam. World Development, 109, 261-278. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2018.04.015

Santos, M. (2018). Beyond money: Family, friendship and institutional networks and their relationship with the post-secondary educational trajectories of young Peruvians. Redes. Revista hispana para el análisis de redes sociales, 29(2), 166. https://doi.org/10.5565/rev/redes.799

Steele, D. (2018). Higher Education and Urban Migration for Community Resilience: Indigenous Amazonian Youth Promoting Place-Based Livelihoods and Identities in Peru: Education, Migration, Community Resilience. Anthropology & Education Quarterly, 49(1), 89-105. https://doi.org/10.1111/aeq.12233

Sullivan, L. (2009). The SAGE Glossary of the Social and Behavioral Sciences. SAGE Publications, Inc. https://doi.org/10.4135/9781412972024

Superintendencia Nacional de Educación Superior. (2022). III Informe bienal sobre la realidad universitaria en el Perú.

Superintendencia Nacional de Educación Superior. (6 de octubre 2023). Universidades Licenciadas. Sunedu. https://www.sunedu.gob.pe/lista-de-universidades-licenciadas/

Superintendencia Nacional de Educación Superior. (9 de julio 2020). SUNEDU: “Seis años de Reforma Universitaria han servido para construir un sistema universitario diferente, ordenado y sin ilegalidad”. Sunedu. https://www.sunedu.gob.pe/sunedu-seis-anos-reforma-universitaria-servido-para-construir-sistema-universitario-diferente-ordenado-sin-ilegalidad/

Trivelli, C., & Urrutia, A. (2018). Geografías de la resiliencia: La configuración de las aspiraciones de los jóvenes peruanos rurales (Documento de trabajo N.o 243; Estudios sobre el desarrollo, p. 80). Instituto de Estudios Peruanos. http://repositorio.iep.org.pe/handle/IEP/1130

Universidad Nacional de la Amazonía Peruana. (10 de agosto 2022). Admisión UNAP. Unap. https://enlinea.unapiquitos.edu.pe/admision.php

Villegas, M. (2016). Jóvenes rurales y transiciones postsecundarias: Expectativas y estrategias para el acceso a la educación superior. Revista Peruana de Investigación Educativa, 8(8), 41-70. https://doi.org/10.34236/rpie.v8i8.67

Published

2023-10-26

How to Cite

Melendez Aspajo, J., & Torres García, L. E. (2023). Changes in the factors associated with admission to the National University of the Peruvian Amazon in the context of the post-pandemic of COVID-19. Apuntes Universitarios, 13(4), 52–64. https://doi.org/10.17162/au.v13i4.1404