College stress in virtual environment during COVID-19: A mental health problem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v12i4.1251

Keywords:

Coping, COVID-19, virtual environment, academic stress, psychology, university

Abstract

The aim of the study was to determine university stress in a virtual environment during COVID-19. The approach was quantitative, descriptive-correlational design, conducted in 194 students of a public university in Peru, who were administered the online survey of Academic Stress SISCO SV adapted to the context. The prevailing level of university stress is moderate in 62.9%, and severe in 33.5%. According to dimensions it is moderate in stressors with 51%, symptoms 44.8% and coping strategies 63.4%. Statistically, the nonparametric Spearman's Rho test showed a positive and statistically significant correlation of .523 between the variables academic stress and forms of coping. Likewise, between symptoms and academic stressors of .604. The most relevant stressors were competitiveness among classmates and overload of virtual work, reflected by symptoms that can have repercussions on mental health, while the forms of coping were of concern, the most used being listening to music and the least used being physical exercise. These results may justify preventive interventions by academic authorities in the face of adversity to mitigate stress in university students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alania, R. D., Chanca, A., Condori, M., Fabián, E., Rafaele, M., Ortega, D. I. D., Roque, D., Villavicencio, A. C., & Zorrilla, A. J. (2021). Baremación del cuestionario de estrés académico SISCO SV en el contexto de la crisis por COVID-19 en una población universitaria peruana. Socialium 5 (1), 242-60. https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2021.5.1.814

Alania, R. D., Llancari, R. A., Rafaele, M., & Ortega, D. I. D. (2020). Adaptación del cuestionario de estrés académico SISCO SV al contexto de la crisis por COVID-19. Socialium, 4 (2),111-30. https://doi.org/10.31876/sl.v4i2.79

Alania, R. D., Rafaele, M., Márquez, G. L., Quinte, S.L., & Rios, C. (2021). Impacto del aislamiento social por COVID-19 en los hábitos de consumo de los medios de comunicación en Perú. eciMED Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 32 (3):1-33.

Angel-Lainez, J. L., Choez-Magallanes, J., Muentes-Loor, A. D., & Valero-Cedeño, N. J.. (2020). Estrés académico y salud mental en estudiantes universitarios en el área de la salud. Polo del conocimiento, 5 (6), 750-61. https://doi.org/10.23857/pc.v5i6.1994

Ascue, R., & Loa, E. (2021). Estrés académico en los estudiantes de las universidades públicas de la Región. Apurímac en tiempos de pandemia COVID-19. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5 (1), 365-76. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i1.238

Asenjo-Alarcon, J. A., Linares-Vásquez, O., & Díaz-Davila, Y.Y. (2021). Nivel de estrés académico en estudiantes de enfermería durante la pandemia de COVID-19 Academic stress level in nursing students during the COVID-19 pandemic. Rev Perú Investig Salud, 5 (2), 59-66. https://doi.org/https://doi.org/10.35839/repis.5.2.867

Barouki, R., Kogevinas, M., Audouze, K., Belesova, K., Bergman, A., Birnbaum, L., Boekhold, S. (2021). The COVID-19 pandemic and global environmental change: Emerging research needs. Environment International, 146 (2021), 1-5. https://doi.org/10.1016/j.envint.2020.106272

Barraza, A. (2020). El estrés informativo en tiempo de pandemia (COVID 19): un estudio exploratorio en población mexicana. Praxis Investigativa ReDIE, 12 (23), 63-78.

Barraza, A. (2018). Inventario SISCO SV-21 Inventario Sistemico Cognoscitivista para el estudio del estres academico (2° ed.). https://orcid.org/0000-0001-6262-

Caycho-Rodríguez, T., Barboza-Palomino, M., Ventura-León, J., Carbajal-León, C., Noé-Grijalvab, M., Gallegos, M., Reyes-Bossioe, M. (2020). Spanish translation and validation of a brief measure of anxiety by the COVID-19 in students of health sciences. Ansiedad y Estres, 26 (2-3), 174-80. https://doi.org/10.1016/j.anyes.2020.08.001

Estrada, E. G., Mamani, M., Gallegos, N. A., Mamani, H. J., & Zuloaga, M. C. (2021). Estrés académico en estudiantes universitarios peruanos en tiempos de la pandemia del COVID-19. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 40 (1), 88-93. https://doi.org/http://doi.org/10.5281/zenodo.4675923

Gonzales, L. (2020). Estres academico en estudiantes universitarios asociados a la pandemia Covid-19. Revista Espacio I+D Innovación más Desarrollo, 9 (25), 158-79. https://doi.org/10.31644/imasd.25.2020.a10

Guangul, F. M., Suhail, A. H., Khalit, M. I., & Khidhir, B. A. (2020). Challenges of remote assessment in higher education in the context of COVID-19: a case study of Middle East College. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 32 (4), 519-35. https://doi.org/10.1007/s11092-020-09340-w

Hernandez, R., C. Fernandez, & P. Baptista. 2014. Metodología de Investigación (6° ed.). México D. F.: McGraw-Hill. Editores..

Ihm, L., Zhang, H., Van-Vijfeijken, A., & Waugh, M. G. (2021). Impacts of the Covid-19 pandemic on the health of university students. International Journal of Health Planning and Management, 36 (3), 618-27. https://doi.org/10.1002/hpm.3145

Khawar, M. B., Abbasi, M. H., Hussain, S., Riaz, M., Rafiq, M., Mehmood, R., Sheikh, N. (2021). Psychological impacts of COVID-19 and satisfaction from online classes: disturbance in daily routine and prevalence of depression, stress, and anxiety among students of Pakistan. Heliyon, 7 (5). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e07030

Lai, A. Y-k., Lee, L., Wang, M-p., Feng, Y., Lai, T. T-k., Ho, L-m., Lam, V. S. (2020). Mental Health Impacts of the COVID-19 Pandemic on International University Students, Related Stressors, and Coping Strategies. Frontiers in Psychiatry 11 (11). https://doi.org/10.3389/fpsyt.2020.584240

Levon, M., & Cisneros, S. (2020). Repercusiones de las clases virtuales en los estudiantes universitarios en el contexto de la cuarentena por COVID- 19: El caso de la PUCP. Propósitos y Representaciones, 8 (SPE3), 588. https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.588

Lin, X. J., Zhang, C. Y., Yang, S., Hsu, M. L., Cheng, H., Chen, J., & Yu, H. (2020). Stress and its association with academic performance among dental undergraduate students in Fujian, China: A cross-sectional online questionnaire survey. BMC Medical Education, 20 (1), 1-9. https://doi.org/10.1186/s12909-020-02095-4

Lobato, M., Morales, L. A., Algredo, I., & Herrera, R. A. (2021). Análisis del Estrés y Nivel de Concentración de Estudiantes Universitarios Durante Periodos de Exámenes. Hitos de ciencias económico administrativas, 27 (78), 206-20. https://doi.org/10.19136/hitos.a27n78.4488

Muvdi, Y., Malvacda, E., Barreto, M., Madero, K., Mendoza, X., & Bohorquez, C. (2021). Estrés percibido en estudiantes de enfermería durante el confinamiento obligatorio por COVID-19. Revista Cuidarte, 12 (2). http://dx.doi.org/10.15649/cuidarte.1330

Nuñez, L. (2021). Ansiedad y estresores académicos en estudiantes de enfermería. Revista Científica De Enfermería 10 (2), 45-59. https://doi.org/https://orcid.org/0000-0002-8011-5072 45

Organización de las Naciones Unidas (2020). COVID-19 y educación superior: Aprender a desaprender para crear una educación para el futuro. New York: Naciones Unidas.

Paricio, R., & Pando, M. F. (2020). Salud mental infanto-juvenil y pandemia de COVID-19 en España: cuestiones y retos. Revista de Psiquiatría Infanto-Juvenil. 37 (2), 30-44. https://doi.org/10.31766/revpsij.v37n2a4

Pérez, M., Hernández, Y., & Santiesteban, E. (2021). Estrés académico en estudiantes de nuevo ingreso de Licenciatura en Psicología de la Universidad de Holguín, Cuba. Delectus, 4 (1), 32-38. https://doi.org/10.36996/delectus.v4i1.99

Restrepo, J. E., Sanchez, O. A., & Catañeda, T. (2020). Estrés académico en estudiantes universitarios. Revista Psicoespacios, 14 (24), 23-47. https://doi.org/10.25057/21452776.1331

Ríos, C. A. (2020). COVID-19 y Educación Superior UniversitariaPública del Perú. Clake Education, 1 (2), 1. http://revistaclakeeducation.com/ojs/index.php/Multidisciplinaria/article/view/16/5

Rosario, E. A., Medina, A. R., & Sanchez, J. I. (2020). Challenges of university health education before COVID-19. Educacion Medica, 30 (20), 1. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2020.09.007

Shigemura, J., Ursano, R. J., Morganstein, J. C., Kurosawa, M., & Benedek, D. M. (2020). Respuestas públicas al nuevo coronavirus de 2019 (2019 ‐ nCoV) en Japón: consecuencias para la salud mental y poblaciones objetivo. Psychiatry and Clinical Neurosciences, 1, 281-82. https://doi.org/10.1111/pcn.12988

Valdivieso-Leon, L., Lucas, S., Tous-Pallarés, J., & Espinoza-Dïaz, I. (2020). Estrategias de afrontamiento del estrés académico universitario: educación infantil-primaria. Educacion XXI, 23 (2), 165-86. https://doi.org/10.5944/educxx1.25651

Vivanco-Vidal, A., Saroli-Aranival, D., Caycho-Rodríguez, T., Carbajal-León, C., & Noé-Grijalva, M. (2020). Ansiedad por COVID-19 y salud mental en estudiantes universitarios. Revista de Investigación en Psicología, 23 (2), 197-215. https://doi.org/10.15381/rinvp.v23i2.19241

Zapata, J. P., Patiño, D. F., Vélez, C. M., Campos, S., Madrid, P., Pemberthy, S., Pérez, A. M. (2021). Intervenciones para la salud mental de estudiantes universitarios durante la pandemia por COVID-19: una síntesis crítica de la literatura. Revista Colombiana de Psiquiatría, 30 (20), 450-65. https://doi.org/10.1016/j.rcp.2021.04.007

Published

2022-09-07

How to Cite

Esteves Villanueva, A. R. ., Hañari Mormontoy, J. O. ., Ramos Turpo, M. ., & Incacutipa Limachi, D. J. . (2022). College stress in virtual environment during COVID-19: A mental health problem. Apuntes Universitarios, 12(4), 366–378. https://doi.org/10.17162/au.v12i4.1251