Reading comprehension virtual: experience of peruvian teachers in the COVID-19 context
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v12i4.1235Keywords:
Adaptability, distance learning, reading, technology, COVID-19Abstract
COVID-19 disrupted the global educational dynamics, a situation that demanded the use of technologies by teachers to develop their classes. This paper analyzes the experiences of Peruvian teachers with respect to teaching reading comprehension in rural schools in Peru in a distance education context. A qualitative study of phenomenological-hermeneutic design focused on three categories: distance education, meaning of teaching reading comprehension and future perspectives of post-pandemic education. The participants were six teachers working in rural schools in the departments of Cuzco, Huancayo, Huancavelica and Cajamarca in Peru, selected through purposive and intentional sampling. A semi-structured interview of 15 questions was used. Teachers educating in rural schools report that the socio-economic needs of students limit access to technological equipment and the Internet; despite this, they were creative and innovative in the use of strategies to develop reading comprehension in distance education in the context of the pandemic, demonstrating commitment and dedication in this modality.Downloads
References
Abrate, L., & Beltramino, L. (2020). Aprendizajes y prácticas educativas en las actuales condiciones de época: COVID-19. Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2021-250120
Alberto, L., Inga, T., Marisu, A., Anzuhueldo, A., & Este, L. (2021). Educación remota y desempeño docente en las instituciones educativas de Huancavelica en tiempos de COVID-19. 11 (3), 45–60. https://doi.org/https://doi.org/10.17162/au.v11i3.692 Remote
Álvarez-Herrero, J., Martínez-Roig, R., & Urrea-Solano, M. (2021). Uso de las tecnologías digitales en educación infantil en tiempos de pandemia. Campus Virtuales, 10 (2), 165–174. https://cutt.ly/FUSoF8R
Bartolomé, M. (1992). Investigación cualitativa en educación: ¿comprender o transformar? Revista de Investigación Educativa, 20, 7-36. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/185632
Cabero-Almenara, J. (2020). Aprendiendo del tiempo de la COVID-19. Revista Electrónica Educare, 24 (Suplemento), 1–3. https://doi.org/10.15359/ree.24-s.2
Castillo, E., & Vásquez, M. L. (2003). El rigor metodológico en la investigación cualitativa. Colombia médica, 34 (3), 164-167. https://www.redalyc.org/pdf/283/28334309.pdf
Ceballos, N. y Sevilla, N. (2020) El Efecto del Aislamiento Social por el COVID-19 en la Conciencia Emocional y en la Comprensión Lectora. Estudio sobre la Incidencia en Estudiantes con Trastornos de Aprendizaje y Menor Acceso a las Nuevas Tecnologías. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9 (3e). https://revistas.uam.es/riejs/issue/view/riejs2020_9_3
Deslandes, S. F., & Coutinho, T. (2020). The intensive use of the internet by children and adolescents in the context of COVID-19 and the risks for self-inflicted violence. Ciencia e Saude Coletiva, 25, 2479–2486. https://doi.org/10.1590/1413-81232020256.1.11472020
García, N., Rivero, M., & Ricis, J. (2020). Brecha digital en tiempo del COVID-19. Hekademos: Revista Educativa Digital, 28 (28), 76–85. https://cutt.ly/vUSoMTZ
García, T., García, L., González, R., Carvalho, J., & Catarreira, S. (2016). Revisión metodológica de la triangulación como estrategia de investigación. Atas - Investigação Qualitativa em Ciências Sociais, 3. https://proceedings.ciaiq.org/index.php/ciaiq2016/article/view/1009
Garduño-Rubio, T. del N. J. (2020). La pandemia y la utopía: Hacia Nuevos Paradigmas Educativos. Cotidiano-Revisa de La Realidad Mexicana, 35 (321), 17–28. https://cutt.ly/fUSoX6D
Guaman-Chávez, R. E. (2020). El Docente en Tiempo de Cuarentena. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 8 (2), 21–27. https://doi.org/10.37843/rted.v8i2.154
Hernández, R., & Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación las rutas cuantitativa,cualitativa y mixta. México: Mc Graw-Hill Interamericana
Huanca-Arohuanca, J. W., Asqui Manzano, M. L., Mamani Jilaja, D., Mamani-Coaquira, H., Huayanca Medina, P. C., & Charaja Cutipa, F. (2021). Habilidades lingüísticas y comprensión lectora en la oquedad del siglo XXI: una mirada a la Institución Educativa Politécnica de Puno – Perú. Horizontes. Revista de Investigación En Ciencias de La Educación, 5 (18), 537–555. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i18.194
Hughes, B. A., Stallard, J., & West, C. C. (2020). The use of WhatsApp as a way to deliver plastic surgery teaching during the COVID-19 pandemic. Journal of Plastic, Reconstructive and Aesthetic Surgery 73, 7, e1–e2. https://doi.org/10.1016/j.bjps.2020.05.034
Lastre-M., K. S., Chimá-López, F. D. J., & Padilla-Pérez, A. R. (2018). Efectos de la lectura en voz alta en la comprensión lectora de estudiantes de primaria. Encuentros, 16 (1), 11–22. https://doi.org/10.15665/.v16i01.945
Laverick, D., Paquette, K., & Sibert, S. M. (2020). Virtual Reality Experiences as an Instructional Strategy for Promoting Comprehension. Reading Improvement, 57 (4), 173–179. https://cutt.ly/NUSoWjQ
Mar, A., Fl, H., Minuto, U., Mar, T., & Especialista, G. (2017). Desarrollo de habilidades de comprensión lectora en niños y niñas de la básica primaria. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, 51, 23–45. https://www.redalyc.org/pdf/1942/194252398003.pdf
Martínez, D., Serna, J., & Arrubla, J. (2020). Educación rural y dispositivo evaluación en tiempos de ‘COVID-19’: voces de profesores de Matemática. Revista Latinoamericana de Etnomatemática Perspectivas Socioculturales de La Educación Matemática, 13 (1), 86–103. https://doi.org/10.22267/relatem.20131.43
Martínez, K. (2021). Leer y escribir en tiempos de pandemia. Revista Educación y Ciudad, 41, 71–86. https://doi.org/10.36737/01230425.n41.2530
Martínez, M. (2004). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. México: Trillas. https://www.academia.edu/29811850/Ciencia_y_Arte_en_La_Metodologia_Cualitativa_Martinez_Miguelez_PDF
Martínez, M. (2006). La investigación cualitativa (síntesis conceptual). Revista de investigación en psicología, 9 (1), 123-146. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2238247
Mendieta, G. (2015) Informantes y muestreo en investigación cualitativa. Investigaciones Andina, 17 (30), 1148-1150. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=239035878001
MINEDU. (2020). Resolución Ministerial 160-2020-MINEDU. Diario El Peruano, 15. https://cdn.www.gob.pe/uploads/document/file/574684/disponen-el-inicio-del-ano-escolar-a-traves-de-la-implementa-resolucion-ministerial-n-160-2020-minedu-1865282-1.pdf
Mitrică, B., Şerban, P., Mocanu, I., Grigorescu, I., Damian, N., & Dumitraşcu, M. (2020). Social Development and Regional Disparities in the Rural Areas of Romania: Focus on the Social Disadvantaged Areas. Social Indicators Research, 152 (1), 67–89. https://doi.org/10.1007/s11205-020-02415-7
Moura, C. O. D., Silva, Í. R., Silva, T. P. D., Santos, K. A., Crespo, M. D. C. A., & Silva, M. M. D. (2021). Marco metodológico para alcance del grado de saturación en la investigación cualitativa: teoría fundamentada. Revista Brasileira de Enfermagem, 75. https://www.scielo.br/j/reben/a/h6skK6tnvW4phBYzvxpWJ3Q/?lang=en
Moura-Viera, M. E., Luderitz Hoefel, M. da G., & Réal Collado, J. T. (2021). El “desierto digital”: repercusiones de la COVID-19 en la Educación en España y Brasil. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24 (2). https://doi.org/10.6018/reifop.470951
Noreña, A. L., Alcaraz-Moreno, N., Rojas, J. G., & Rebolledo-Malpica, D. (2012). Aplicabilidad de los criterios de rigor y éticos en la investigación cualitativa. Aquichan, 12 (3), 263-274. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-59972012000300006&lng=en&tlng=.
Picón-Zambora, L. C. (2021). Modelo de retroalimentación formativa para la comprensión lectora en estudiantes durante tiempos de pandemia Covid –19. Educare et comunicare: Revista de Investigación de La Facultad de Humanidades, 9 (1), 22–29. https://doi.org/10.35383/educare.v9i1.545
PISA. (2017). Marco de Evaluación y de Análisis de PISA para el desarrollo: Lectura, Matemáticas y Ciencias. In OCDE Publishing: Vol. Versión pr. www.oecd.org/publishing/corrigenda.
Pohtam, J. R., Deka, P. K., & Dutta, C. (2021). Factors Influencing Student Engagement in Online Learning during the COVID-19 pandemic period in India. Journal of Management Practice, 1 (1), 1–5.
Reynosa, E., Rivera, E. G., Rodríguez, D. B., & Bravo. (2020). Adaptación docente educativa en el contexto COVID-19 : Una revisión sistemática. Revista Conrado, 16 (77), 141–149. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1580
Reinoza, M. & Escobar, M. (2017) Narrativa de una víctima de acoso cibernético: una mirada desde el enfoque ecológico de Urie Bronfenbrenner. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 10 (2), 15-33. http://doi.org/10.1344/reire2017.10.217040
Rodríguez-Chavira, G., & Cortés-Montalvo, J. A. (2021). Mediación tecnológica en el fomento de la lectura y la escritura en adolescentes. Sinéctica Revista Electrónica de Educación, 56, 1–19. https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2021)0056-005
Romero, J. (2020). La Virtualización en las Organizaciones Universitarias. Un Nuevo Modelo de Gerencia Educativa. Revista Internacional Tecnología Educativa Docentes 2.0, 8 (21), 21–25. https://ojs.docentes20.com/index.php/revista-docentes20/article/view/84
Ruvalcabar-Estrada, O., A. Hilt, J., & Omar Trisca, J. (2021). Comprensión lectora en estudiantes de escuela preparatoria abierta: efecto de una intervención basada en la motivación y las estrategias metacognitivas. Apuntes Universitarios, 11 (3), 311–330. https://doi.org/10.17162/au.v11i3.708
Saavedra, J. (2020). Aprendizajes: podemos estar mejor. https://gestion.pe/blog/politicas-publicas-para-el-desarrollo/2020/01/aprendizajes-podemos-estar-mejor.html/
Sevillano García, M. L. (2020). Tecnología digital en el aprendizaje de temas transversales. Innovación Educativa, 30, 75–94. https://doi.org/10.15304/ie.30.6940
Solé, I. (2018). Estrategias de Lectura. La Comprensión Lectora en la Enseñanza del Español LE/L2, 69–92. https://doi.org/10.4324/9781315624662-6
Timovski, R., Koceska, N., & Koceski, S. (2020). Review: The use of Augmented and Virtual Reality in Education. In International Conference on Information Technology and Development of Education (Vol. 148, pp. 148–162). http://eprints.ugd.edu.mk/27294/1/The use of AR_VR in education.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Noemí Felinda Garagatti Gutiérrez, Edith Gissela Rivera Arellano, Luzmila Lourdes Garro Aburto, Consuelo Del Pilar Clemente Castillo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).