A type of scientific publication little explored by Peruvian researchers
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v12i3.1143Keywords:
explored by Peruvian researchersAbstract
El perfil del docente universitario es caracterizado por ser una persona académica, quien generalmente combina actividades ligadas a la investigación, a la enseñanza y a veces realiza tareas profesionales en la universidad como gestión o trabajo clínico (van Dijk et al., 2020). Dentro de las actividades ligadas a la investigación, la producción de publicaciones científicas a través de revistas indexadas en bases de datos de calidad es un indicador mediante el cual se mide la gestión de la investigación universitaria. Gracias a ello, es conocido que las universidades peruanas han logrado triplicar su producción de publicaciones científicas según el Ranking Scimago Iberoamericano 2021, con relación al del 2015. Uno de los tipos de publicación científica menos explorados en Perú son las cartas al editor (en adelante CE). Estas son consideradas manuscritos cortos, utilizados para la presentación de comentarios relevantes en una temática, o para realizar un comentario o un análisis crítico de un artículo previamente publicado en una revista, inclusive pueden ser utilizados para comunicar hallazgos pequeños que debido a sus características no calzan en otros formatos de publicación en una revista (Pascual-Huerta, 2017).Downloads
References
Estrada-Araoz, E. G. & Gallegos-Ramos, N. A. (2021). Sobre la eficacia de los programas psicoeducativos para desarrollar las habilidades sociales en estudiantes de educación básica. Apuntes Universitarios, 11 (3), 414-418. https://doi.org/10.17162/au.v11i3.754
Pascual Huerta, J. (2017). Las cartas al Editor. Revista Española de Podología, 28 (2), 63. https://doi.org/10.1016/j.repod.2017.09.001
van Dijk, E. E., van Tartwijk, J., van der Schaaf, M. K., & Kluijtmans, M. (2020). What makes an expert university teacher? A systematic review and synthesis of frameworks for teacher expertise in higher education. Educational Research Review, 31, 100365. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100365
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Víctor Hugo Fernández-Bedoya, Josefina Amanda Suyo Vega, Monica Elisa Meneses la Riva, Rosario Violeta Grijalva Salazar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).