Factors that promote the active participation of university students in remote classes in the context of the COVID-19 pandemic: The case of the UNE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v12i3.1142

Keywords:

Education, pandemic, COVID-19, remote classes, active participation, electronics, telematics.

Abstract

During the second year of the COVID-19 pandemic and the continuity of remote classes in public universities, it is considered that the active and efficient participation of students in academic activities is of considerable importance for their normal comprehensive development. In this context, the research seeks to analyze the factors that anticipate the active participation of students in the National University of Education (UNE). To do this, data is collected from one of our 104 students from the Academic Department of Electronics and Telematics, who had no or little active participation in classes in times of pandemic; students who had a fair or good division are excluded. The results show that the main factors are access to the use of information technologies, time availability, attitudes and work skills in the virtual modality.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arturo, A. A., Cervantes, D. C., & Vázquez, J. G. M. (2021). Analysis of virtual didactic skills in teaching online university classes, during the contingency of COVID-19. Revista de Educación a Distancia, 21 (65). https://doi.org/10.6018/red.426371

Bozkurt, A., & Sharma, R. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to CoronaVirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15. https://doi.org/10.5281/zenodo.3778083

Chachagua, M. R., & Aixa, H., S. (2021). Universidad y TIC: estudio de caso de una experiencia educativa en Salta, Argentina, en contexto de pandemia. Contratexto, 36, 21–41. https://doi.org/10.26439/contratexto2021.n036.5189

Cortez, M., Campana, N., Huayama, N., & Aranda, J. (2021). Satisfacción laboral y síndrome de burnout en docentes durante el confinamiento por la pandemia COVID-19 Job satisfaction and burnout syndrome in teachers during confinement due to the COVID-19 pandemic. 9, 812. https://doi.org/10.20511/pyr2021.v9n3.812

Cahyadi, A., Hendryadi, Widyastuti, S. & Suryani. (2021). COVID-19, emergency remote teaching evaluation: the case of Indonesia. Education and Information Technologies, 27, 2165–2179. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10680-3

Estrada, E. G. & Gallegos, N. A. (2021). Tecnoestrés en el contexto educativo: Un problema emergente durante la pandemia COVID-19. Apuntes Universitarios, 12(1), 447–451. https://doi.org/10.17162/au.v12i1.992

Estrada, G., Roque, M., Ramos, A., Uchasara, J. & Zuloaga, M. (2021). En Educación, L., De, E., Superior, E., Público, P., Rosa, S., Gustavo, E., y Araoz, E.. Academic stress in Peruvian university students in COVID-19 pandemic times. https://doi.org/10.5281/zenodo.4675923

Fandos-Garrido, M. (2003). Formación basada en las Tecnologías de la Información y Comunicación: Análisis didáctico del proceso de enseñanza-aprendizaje.

Grávalos, M., Hernández, R. & Pérez, C. (2022). La herramienta tecnológica kahoot como medio para fomentar el aprendizaje activo: un análisis sobre su impacto en la docencia en el grado de Administración y dirección de Empresas. Campus Virtuales, 11 (1), 115-124. https://doi.org/10.54988/cv.2022.1.970

Huamán, L., Torres, L., Amancio, A., & Sánchez, S. (2021). Educación remota y desempeño docente en las instituciones educativas de Huancavelica en tiempos de COVID-19. Apuntes Universitarios, 11 (3), 45–59. https://doi.org/10.17162/au.v11i3.692

Instituto Peruano de Economía. (2021). Efectos del COVID-19 en la educación.

Lara, G., González, N., Lara, F., Lagos, L., Parra, V. & Pérez-Salas, C. (2021). Relación docente-estudiante y compromiso escolar: percepción de estudiantes secundarios con necesidades educativas especiales. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 20 (1), 1–24. https://doi.org/10.11600/rlcsnj.20.1.4495

Lovón, M., & Cisneros, S. (2020). Repercusiones de las clases virtuales en los estudiantes universitarios en el contexto de la cuarentena por COVID-19: El caso de la PUCP. Propósitos y Representaciones, 8 (3). https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8nspe3.588

Martínez, M., & Fierros, I. (2022). Determinants of internet use by school-age children: The challenges for Mexico during the COVID-19 pandemic. Telecommunications Policy, 46 (1). https://doi.org/10.1016/j.telpol.2021.102241

Mendoza, A. (2021). Educación y tecnología en tiempos de COVID-19. https://www.unicef.org/peru/historias/educacion-tecnologia-en-tiempos-covid19

Miranda, V., & Alarcón, H. (2021). Efectos de los factores de riesgo sobre la interrupción de los estudios en jóvenes universitarios durante la covid-19. El Sur, 13 (2), e0021. https://doi.org/10.21142/des-1302-2021-0021

Montenegro, S., Raya, E., & Navaridas, F. (2020). Teacher’s perceptions of the effects of the digital divide in basic education during the Covid-19. Revista Internacional de Educacion para la Justicia Social, 9 (3), 317–333. https://doi.org/10.15366/RIEJS2020.9.3.017

Mustapha, I., Van, N. T., Shahverdi, M., Qureshi, M. I., & Khan, N. (2021). Effectiveness of Digital Technology in Education During COVID-19 Pandemic. A Bibliometric Analysis. International Journal of Interactive Mobile Technologies, 15 (8), 136–154. https://doi.org/10.3991/ijim.v15i08.20415

Naciones Unidas (2020). Uno de cada tres niños en el mundo no puede acceder a clases a distancia si su escuela cierra. https://news.un.org/es/story/2020/08/1479572

Ocampo, D., Sucari, W., Anaya, J., Medina, R., & Zuñiga, H. (2021). Educación disruptiva: Nuevos desafíos en la formación de investigadores sociales en tiempos de pandemia y distanciamiento social. Apuntes Universitarios, 12 (1). https://doi.org/10.17162/au.v11i5.916

Olivera, E., Yupanqui, D., Farias, E., & Pulido, V. (2021). Virtualización de la Educación Superior por el Covid-19: calidad de enseñanza y satisfacción académica. Revista Inclusiones, 8, 156–173.

Omodan, B. I., & Ige, O. A. (2021). University students’ perceptions of curriculum content delivery during COVID-19 new normal in South Africa. Qualitative Research in Education, 10 (2), 204–227. https://doi.org/10.17583/qre.2021.7446

Pantelimon, F., Bologa, R., Toma, A., & Posedaru, B.. (2021). The Evolution of AI-Driven Educational Systems during the COVID-19 Pandemic. Sustainability, 13 (23), 13501. https://doi.org/10.3390/su132313501

Parra, R. M. R. (2020). Depression and the meaning of life in university students in times of pandemic. International Journal of Educational Psychology, 9 (3), 223–242. https://doi.org/10.17583/ijep.2020.6784

Paz, E., Flores, H., & Silva, I. (2021). Education and social inequality: The impact of covid-19 pandemic on the public education system in Honduras. Education Policy Analysis Archives, 29. https://doi.org/10.14507/EPAA.29.6290

Peralta, J., Delgado, E., Andrade, J., Custoja-Ripoll, M., Elizalde, E., Carrera-Rivera, A., Quilambaqui, M., & Durazno, G. (2021). Estudio de caso: uso de plataforma y herramientas digitales para la enseñanza del desarrollo sostenible dentro del marco de la pandemia del COVID-19. https://doi.org/10.18687/laccei2021.1.1.420

Ramos, V., Ramos, C., & Tejera, E. (2020). Teletrabajo en tiempos de COVID-19. Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology, 54 (3).

Sánchez, E., Masinire, A., & López, E. V. (2021). The impact of COVID-19 on education provision to indigenous people in mexico. Revista de Administracao Publica, 55 (1), 151–164. https://doi.org/10.1590/0034-761220200502

Sandoval, K. D., Morote, P., Moreno, M., & Taype, A. (2021). Depresión, estrés y ansiedad en estudiantes de Medicina humana de Ayacucho (Perú) en el contexto de la pandemia por COVID-19. Revista Colombiana de Psiquiatría. https://doi.org/10.1016/j.rcp.2021.10.005

Sengupta, S. (2022). Possibilities and challenges of online education in India during the COVID-19 pandemic. International Journal of Web-Based Learning and Teaching Technologies, 17 (4). https://doi.org/10.4018/IJWLTT.285567

Shetty, S., Shilpa, C., Dey, D., & Kavya, S. (2022). Academic Crisis During COVID 19: Online Classes, a Panacea for Imminent Doctors. Indian Journal of Otolaryngology and Head and Neck Surgery, 74 (1), 45–49. https://doi.org/10.1007/s12070-020-02224-x

Soy-Muner, D. (2020). Formación continuada a través de plataformas. Farmacia Hospitalaria, 44 (7), 71–73. https://doi.org/10.7399/fh.11488

Tafur, R., & Izaguirre, M. (2014). Cómo hacer un proyecto de investigación. Mexico D.F.: Alpha editorial.

Vélez, D. & Cagua, G. (2021). El aula invertida como propuesta pedagógica en el rendimiento de asignaturas teórico prácticas como la química. Revista Inclusiones, 8 (4), 41-54. https://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/3078

Vinokurova, N., Mazurenko, O., N. Prikhodchenko, T., & Ulanova, S. (2021). Transformación digital de contenidos educativos en una institución de educación superior pedagógica. Apuntes Universitarios, 11 (3), 383–395. https://doi.org/10.17162/au.v11i3.713

Zamora, M., Rodríguez, J., Cruz, M., Rodríguez, H., Paredes, W., & Díaz, A. (2021). Teachers’ Perception in Selecting Virtual Learning Platforms: A Case of Mexican Higher Education during the COVID-19 Crisis. Sustainability, 14 (1), 195. https://doi.org/10.3390/su14010195

Published

2022-05-10

How to Cite

Hermitaño Atencio, B. C. ., & Delgado Arenas, R. (2022). Factors that promote the active participation of university students in remote classes in the context of the COVID-19 pandemic: The case of the UNE. Apuntes Universitarios, 12(3), 465–479. https://doi.org/10.17162/au.v12i3.1142