Reflecting on interpersonal competences from the university research task
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v12i3.1137Keywords:
Higher scientific education; Education and training; skill development; competition for life.Abstract
The imprint of university education highlights investigative pedagogical experiences that lead to relating to the other in the context. From this need, this article aims to analyze the influence of interpersonal skills in research classes to strengthen learning environments with empathetic and committed participation as the basis of professional leadership. The methodological handle has been with a mixed design of a descriptive type, with an exploratory nature. 233 students and 33 undergraduate teachers from the last courses of some careers in the university setting participated. The results obtained reveal between low and medium levels of achievement of response criteria in the face of the link between theory and practice. It is concluded that the investigative action requires promoting activities that enhance and promote knowledge management together with interpersonal skills that contribute to community feelings of future professionals.Downloads
References
Barragán-Giraldo, D. F., Ibarra-Mogollón, M. L. C., & Pérez-Pérez, T. H. (2019). Itinerario Formativo e Investigativo en Sistematización de Experiencias (IFISE). Revista Colombiana de Educación, 1 (79). https://doi.org/10.17227/rce.num79-6349
Buitrago Bonilla, R. E., & Sáenz Salcedo, N. Y. (2021). Autoimagen, Autoconcepto y Autoestima, Perspectivas Emocionales para el Contexto Escolar. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 24, 1-18. https://doi.org/https://doi.org/10.19053/0120-7105. eyc.2021.25.e12759
CACES. (2020). Educación Superior y Sociedad. ¿Qué pasa con su vinculación?Consejo de Aseguramiento de la calidad de la Educación Superior. Quito: CACES. www.caces.gob.ec
Collado-Sevilla, A., & Fachelli, S. (2019). La competencia de trabajo en equipo: una experiencia de implementación y evaluación en un contexto universitario. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 12 (2), 1-21. https://doi.org/10.1344/reire2019.12.222654
de Almeida Santos, Z., & Benevides Soares, A. (2018). Social skills, coping, resilience and problem-solving in psychology university students. Liberabit: Revista Peruana de Psicología, 24 (2), 265-276. https://doi.org/10.24265/liberabit.2018.v24n2.07
Figueroa-Céspedes, I., Pezoa-Carrasco, E., Elías-Godoy, M., & Díaz-Arce, T. (2020). Habilidades de Pensamiento Científico: Una propuesta de abordaje interdisciplinar de base sociocrítica para la formación inicial docente. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 19 (41), 257-286. https://doi.org/10.21703/rexe.20201941figueroa14
Fortoul-Ollivier, M. B. (2017). Los distintos tipos de saberes en las escuelas: su relevancia en la formación de sujetos. Revista del Centro de Investigación de la Universidad la Salle, 12 (47), 117-140. https://doi.org/10.26457/recein.v12i47.1067
González‐salamanca, J. C., Agudelo, O. L., & Salinas, J. (2020). Key competences, education for sustainable development and strategies for the development of 21st century skills. A systematic literature review. Sustainability (Switzerland), 12 (24), 1-17. https://doi.org/10.3390/su122410366
González Medina, M. A., & Treviño Villareal, D. C. (2020). Involucramiento docente y condiciones del aula: una díada para mejorar la convivencia escolar en bachillerato. Revista de Investigación Educativa, 38 (2), 397-414. https://doi.org/10.6018/rie.372241
Guerra-Báez, S. P. (2019). A panoramic review of soft skills training in university students. Psicologia Escolar e Educacional, 23. https://doi.org/10.1590/2175-35392019016464
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6a ed., versión digital pdf) (Sexta). México: McGRAW-HILL.
Íñiguez-Berrozpe, T., Lozano-Blasco, R., Quílez-Robres, A., & Cortés Pascual, A. (2020). Universitarios y Confinamiento. Factores Socio-personales que Influyen en sus Niveles de Ansiedad y Empatía. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9 (3), 301-316. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.016
Lopez Torres, R. N., & Soraca Roa, T. (2019). Relaciones interpersonales y su incidencia en el aula. Educación y Ciencia, 23, 191-206. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/10231/8516
Martín-Fiorino, V. (2021). Investigación, educación y sociedad: Una mirada desde los desafíos éticos: Utopía y Praxis Latinoamericana, 26 (95), 70-84.
Martínez-Iñiguez, J. E., Tobón, S., & Soto-Curiel, J. A. (2021). Key axes of the socioformative educational model for university training in the transformation framework towards sustainable social development. Formacion Universitaria, 14 (1), 53-66. https://doi.org/10.4067/S0718-50062021000100053
Maturana, H. (1996). Humberto Maturana: El Sentido de lo Humano. http://escuelainternacionaldecoaching.com/downloads/BibliotecaEIC/Humberto Maturana
Ministerio de Educación del Ecuador. (2020). Juntos Aprendemos y nos cuidamos. Plan Educativo CoVid-19 Sección 5 Socioemocional. 1-9. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2020/09/Seccion-5_Socioemocional.pdf
Naciones Unidas. (2020). Informe de políticas: La educación durante la COVID-19 y después de ella. Informe de políticas:la educación durante la COVID-19 y después de ella, 1 (1), 29. https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/policy_brief_-_education_during_covid-19_and_beyond_spanish.pdf
Pérez Villalobos, H. (2019). Autoestima, teorías y su relación con el éxito personal. Alternativas psicológicas, 41, 22-32. https://acortar.link/SmoLM
Pinchao Benavides, L. E., Rosero, A., & Montenegro, G. A. (2019). La relación investigación-docencia y su incidencia en la calidad educativa* The research-teaching relationship and its impact on educational quality. Revista UNIMAR, 37 (1), 13-33. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar37-1-art1
Razeto-Pavez, A. C. (2016). Confianza interpersonal entre los miembros de una escuela: valor básico y olvidado por las reformas educativas. Actualidades Investigativas en Educación, 16 (1). https://doi.org/10.15517/aie.v16i1.21926
Samper-Ibáñez, J. E., Mendoza-Navarro, L. M., & Mercado-Covo, L. M. (2019). La comunicación asertiva en los procesos de reconciliación en la educación universitaria. Enfoque Latinoamericano, 2 (1), 69-84. https://doi.org/10.32012/26195399/rel21201954
Silva-Ramos, M. F., López-Cocolote, J. J., & Columba Meza-Zamora, M. E. (2020). Estrés académico en estudiantes universitarios Investigación y Ciencia - 2020. Investigación y Ciencia, 28 (79), 75-83. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67462875008
Stella, A. L. L., Cruz Salazar, L. A., Arbeláez Soto, A., & Eduador, O. (2021). Soft Skills to improve Education and Sustainable Social Development. 1-8. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.18687/LACCEI2021.1.1.659
Tapia-Gutiérrez, C. P., & Cubo-Delgado, S. (2017). Relevant social skills: Perceptions of multiple educational actors. Magis, 9 (19), 133-148. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m9-19.hsrp
UNICEF. (2019). Seamos Amigos en la Escuela. Una guía para promover la empatía y la inclusión, 53, (9). https://www.unicef.org/ecuador/media/3886/file/Ecuador_guia_inclusion_empatia.pdf.pdf
Vega Gutiérrez, A. M. (2022). La educación, un derecho y una responsabilidad para mejorar el mundo. Lección Inaugural del Curso Académico 2021-2022. España: Universidad de La Rioja. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=847717
Villa, F. G., Litago, J. D. U., & Sánchez-Fernández, A. (2020). Perceptions and expectations in the university students from adaptation to the virtual teaching triggered by the covid-19 pandemic. Revista Latina de Comunicacion Social, 2020 (78), 99-119. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1470
Villarroel, V. A., & Bruna, D. V. (2017). Competencias pedagógicas que caracterizan a un docente universitario de excelencia: un estudio de caso que incorpora la perspectiva de docentes y estudiantes. Formacion Universitaria, 10 (4), 75-96. https://doi.org/10.4067/S0718-50062017000400008
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Kennya Guzmán Huayamave, Brenda Bastidas Benavides, Mercedes Mendoza Sangacha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).