Motivation y identity of teachers, in aneducational association of eastern Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v12i3.1136

Keywords:

teacher motivation, intrinsic motivation, extrinsic motivation, teacher identity, education.

Abstract

The research was carried out with the objective of analyzing the relationship between motivation and teacher identity, in the field of educational institutions, whose legal records belong to the East Peru Educational Association, during the academic period 2021, with the participation of 117 teachers of the levels: initial, primary and secondary, in the context of a quantitative approach and the types: basic, descriptive, correlational and transversal, with the application of two instruments validated according to the universal research protocols: a questionnaire to evaluate the teacher motivation and another to measure teacher identity. Among its results, it is recorded that the statistical analysis of the Spearman's rho correlation coefficient, presents the result of 0.767 and a p value of 0.000 (<0.05); In conclusion, there is a significant relationship between the variables investigated, whose relationship is direct; the greater the teacher motivation, the greater the teacher identity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, E. A., Calvache, M. C. & Osejo, D. S. (2019). Prueba Psicométrica MEIL: Motivación Extrínseca e Intrínseca en el Contexto Laboral. Revista Criterios, 26 (2), 35–59. https://doi.org/https://doi.org/10.31948/rev.criterios/26.2- art2

Alonso, D. (2018). Identidad cultural y turismo gastronómico: la mercantilización del patrimonio. International Journal of Scientific Management y Tourism, 4 (2), 51–71. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6640381

Anaya-Torres, E. D. (2020). Sobre el poder y la identidad docente. Inventio, 16 (38), 1–9. https://doi.org/10.30973/inventio/2020.16.38/2

Andreucci-Annunziata, P. & Morales Cabello, C. (2020). Hacia la construcción de la identidad docente inicial: una aproximación intersubjetiva y dialógica desde la supervisión pedagógica en el prácticum. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 24 (3), 441–463. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i3.14089

Aspano, M. I., Lobato, S., Leyton, M., Batista, M. & Jiménez, R. (2016). Predicción de la motivación en las etapas de cambio de ejercicio más activos. Retos, (30), 87–91. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=345744747016

Bardales, J. & Borrego, C. (2018). Clima laboral y motivación laboral en docentes de una institución estatal de Trujillo. Acta Médica Orreguiana Hampi Runa, 28 (2), 173–180. https://doi.org/http://doi.org/10.22497/ActaMéd.OrreguianaHampiRuna.182.18220

Bello, P. A., Espinoza, C. C. & Otondo, M. (2021). Dispositivo didáctico REI, co-enseñanza e identidad docente en contextos de inclusión educativa. Revista Conrado, 17 (79), 186–198. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v17n79/1990-8644-rc-17-79-186.pdf

Burgueño, R., Sicilia, A. & Medina, J. (2018). Motivación educativa del profesorado de educación secundaria durante su periodo de formación inicial docente. Educação & Formação, Fortaleza, 3 (7), 3–15. https://doi.org/http://dx.doi.org/

Cabalin, C., Montero, L. & Cárdenas Neira, C. (2019). La identidad docente en los discursos periodísticos sobre los profesores en Chile. Estudios Sobre El Mensaje Periodístico, 25 (3), 1321–1337. https://doi.org/10.5209/esmp.66990

Campos-Winter, H. (2018). Estudio de la identidad cultural mediante una construcción epistémica del concepto identidad cultural regional. Cinta Moebio, (62), 199–212. https://doi.org/10.4067/S0717-554X2018000200199

Carrasco Aguilar, C., Luzón, A. & López, V. (2019). Identidad docente y políticas de accountability: el caso de Chile Educational identity y policies of accountability: The case of Chile. Estudios Pedagogicos, 45(2), 121–139. https://doi.org/10.4067/S0718-07052019000200121

Castaneda-Vázquez, C., Pérez-Cortés, A., Valdivia-Moral, P. A. & Zurita-Ortega, F. (2020). Motivos de interés por la docencia e identidad profesional del futuro profesorado de Educación Física. Análisis en los másteres universitarios de Sevilla, Granada y Jaén (España). Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 34 (2), 299–314. https://doi.org/10.47553/rifop.v34i2.77534

Castañeda-Rentería, L. I. (2019). ¿Nuevas sujetas, nuevas identidades? La vivencia profesional en la configuración de la identidad de género. Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 28 (55), 88–108. https://doi.org/10.20983/noesis.2019.1.5

Cervantes, E. (2019). Vocación frustrada: Aproximaciones a la deserción docente en México. Convergencias Revista de Educación, 2 (3), 73–94. https://www.researchgate.net/publication/352927454_Vocacion_frustrada_aproximaciones_a_la_desercion_docente_en_Mexico

Cervero, A., Urbano-Contreras, A. & Álvarez Blanco, L. (2020). Motivación y relevancia del docente desde la percepción de las familias y los alumnos. INFAD Revista de Psicología. International Journal of Developmental y Educational Psychology, 1 (1), 93–100. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2020.n1.v1.1765

Díaz, J. M. (2018). Teoría mimética y América Latina: el vigente problema de la identidad Un diálogo que nos convoca. Cuadernos de Filosofía Latinoamericana, 39 (118), 143–158. https://doi.org/10.15332/25005375/3836

Falcón-Linares, C. & Arraiz-Pérez, A. (2020). Construcción de identidad profesional docente durante la formación inicial como maestros. Revista Complutense de Educación, 31 (3), 329–340. https://doi.org/10.5209/rced.63374

Fernández, T. (2020). Fenomenología de la responsabilidad por el Otro: un estudio sobre la vocación de la docencia. Revista Educación, 44 (1), 1–19. https://doi.org/https://doi.org/10.15517/revedu.v44i1.39145

García-Castañeda, N. J., Cardona-Arango, D., Segura-Cardona, Á. M. & Garzón-Duque, M. O. (2016). Factores asociados a la hipertensión arterial en el adulto mayor según la subregión. Revista Colombiana de Cardiología, 23 (6), 528–534. https://doi.org/10.1016/j.rccar.2016.02.002

Geraldo Campos, L. A., Soria Quijaite, J. J., Rosello Jauregui, M. J. & Buendia Herrera, K. M. (2020). Modelo factorial en la motivación laboral y desempeño docente. Caso: Institución Educativa Emblemática Isabel la Católica, Lima – Perú. Apuntes Universitarios, 11 (1), 157–170. https://doi.org/10.17162/au.v11i1.561

González, A. & Barrios, M. (2012). Métodos y técnicas para la investigación del comportamiento informacional. Fundamentos y nuevos desarrollos España: S. L. Ediciones Trea.

González, M. & Marco, T. (2019). Análisis de las relaciones conceptuales de la identidad y la práctica profesional docente Análisis de las relaciones conceptuales de la identidad y la práctica profesional docente. Sinergias Educativas, 4 (2), 1–18. https://sinergiaseducativas.mx/index.php/revista/article/view/42

González, P., Marín, R. & Soto, M. (2019). La identidad profesional en estudiantes y docentes desde el contexto universitario: una revisión. Revista Ciencias de La Actividad Física UCM, 20 (1), 1–14. https://doi.org/http://doi.org/10.29035/rcaf.20.1.4 RESUMEN

Grajeda, A. & Cangahuala, S. (2019). Percepción de la motivación académica docente y rendimiento académico en estudiantes de sexto de primaria de un distrito limeño. Revista de Investigación En Psicología, 22 (1), 79–94. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/16583

Hernández, F. (2017). Reconfiguración de la identidad docente a partir de la implementación de la Reforma Educativa en el Estado de Tlaxcala, México. XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa, San Luis Potosí, 1–11. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/0168.pdf

Hernández, L., Martín, C., Lorite, G. & Granados, P. (2018). Rendimiento, motivación y satisfacción académica, ¿una relación de tres? Reidocrea, 7 (9), 92–97. https://www.ugr.es/~reidocrea/7-9.pdf

Jara, C. & Mayor, C. (2018). Explorar la construcción de la identidad docente en profesionales de la salud: diseño y validación de instrumento. Formación Universitaria, 12 (1), 13–24. https://doi.org/10.4067/s0718-50062019000100013

López, I. (2020). Construcción socio-política de una vocación docente dirigida a la transformación social: el caso de la pedagogía en el campo de la educación física. Revista Ciencias de La Actividad Física UCM, 21 (1), 1–14. https://doi.org/http://doi.org/10.29035/rcaf.21.1.4

Mendoza, L. L., Leyva, P. A. & Ferreiro, Y. L. (2020). Desarrollar la motivación en el proceso de formación de los profesionales: experiencia educativa. Opuntia Brava, 12(3), 123–134. http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1055/1261

Miry a Cervantes, G. & Vargas Dengo, M. C. (2018). Identidad profesional y formación docente universitaria: Un proceso en construcción desde la mirada del estudiantado. Actualidades Investigativas En Educación, 19 (1), 1–18. https://doi.org/10.15517/aie.v19i1.35379

Muñoz-Fernández, G. A., Rodríguez-Gutiérrez, P. & Luque-Vílchez, M. (2018). La formación inicial del profesorado de educación secundaria en España: perfil y motivaciones del futuro docente. Educacion XX1, 22 (1), 71–92. https://doi.org/10.5944/educxx1.20007

Patrón, A. L., Herrera, E. & Aguayo, U. (2019). Los egresados de la escuela normal superior oficial de Guanajuato. Múltiples miradas a la identidad profesional docente. CONISEN, 1–13. http://www.conisen.mx/memorias2019/memorias/1/P445.pdf

Pérez, A. & Moya, I. (2020). Diversidad en la identidad y expresión de género en Educación Física: Una revisión de la literatura Diversity in gender identity y expression in Physical Education. A review of the literature. Retos, (38), 818–823. http://repositorio.une.edu.pe/bitstream/hy le/UNE/4241/TM CE-Du 4952 E1 - Espinoza Salas Teofilo Julio.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Roa Venegas, J. & Fernández Prados, C. (2020). La Motivación de los Docentes en la Enseñanza Secundaria. Revista Reflexión e Investigación Educativa, 2 (2), 66–76. http://revistas.ubiobio.cl/index.php/REINED/article/view/4122

Romero, M. de los Á. (2020). Vocación docente como respuesta esperanzadora en contextos de vínculos humanos frágiles. Episteme Koinonía Revista Electrónica de Ciencias de La Educación, Humanidades, Artes y Bellas Artes, III (5), 27–50. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.35381/e.k.v3i5.527

Seijas, J. G., Rengifo, R. R., Torres, W., Torres, C. & Martell, K. P. (2021). La motivación docente y su relación con el desempeño académico de los estudiantes de la Escuela Profesional de Turismo en la Universidad Nacional de San Martin Teaching motivation y its relationship with the academic performance of the students of the P. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5 (1), 584–592. https://doi.org/https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i1.259

Senra, N. C., Ramos, Y. & Rangel, C. (2018). La autovaloración y la proyección futura en la motivación profesional de los estudiantes. Revista Conrado, 14 (63), 214–220. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000300214

Sevil, J., Aibar, A., Abós, Á. y García, L. (2017). El clima motivacional del docente de Educación Física: ¿Puede afectar a las calificaciones del alumnado? Motivational climate of teaching physical education: Could it affect student grades? Retos, (31), 94–97. https://zaguan.unizar.es/record/56286/files/texto_completo.pdf

Vanegas-Ortega, C. M. & Fuentealba-Jara, A. R. (2019). Identidad profesional docente, reflexión y práctica pedagógica: Consideraciones claves para la formación de profesores. Perspectiva Educacional, 58 (1), 115–138. https://doi.org/10.4151/07189729-vol.58-iss.1-art.780

Published

2022-05-10

How to Cite

Vásquez Villanueva, S. ., Alarcón Senepo, M. C. ., Vásquez Campos, S. A. ., Vásquez Villanueva, C. A. ., Vásquez Villanueva, L. ., & Gonzáles de Castillo, M. del Águila . (2022). Motivation y identity of teachers, in aneducational association of eastern Peru. Apuntes Universitarios, 12(3), 367–380. https://doi.org/10.17162/au.v12i3.1136