Civic education on sanitary confinement by COVID-19 in Peru

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v12i3.1133

Keywords:

Civic education, basic education, higher education, and higher education, COVID-19 pandemic, democracy and ethic.

Abstract

The objective of the article was to analyze citizen education and its impact on sanitary confinement from the experiences lived in the context of COVID-19 in the Peruvian territory. A systematic review was made of scientific articles selected from different impact databases, between 2015 and 2020 from which 61 articles chosen. It concluded that there was consensus that citizenship education is the fundamental axis for sustaining democracy, the rule of law, health and sustainable economy, therefore. It requires the development of pedagogical strategies in basic and higher education, which will allow, from the early years, people to develop empathy, strengthen in higher education the development of soft skills, knowledge of rights and duties of citizenship and quality of life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, F. N. y Velásquez, A. A. (2018). Educación para la ciudadanía mundial en Colombia. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23 (78), 937–961. https://bit.ly/3KFQTz9

Aragón, J., Cruz, M., De Belaunde, C., Eguren, M., González, N.,& Román, A. (2015). Una mirada al Perú: estudiantes, familias y docentes. Instituto de Estudios Peruanos, Lima-Perú. https://bit.ly/3gFqfJW

Avendaño, C. W., Paz, M. L. y Parada, T. A. (2016). Construcción de ciudadanía: un modelo para su desarrollo en la escuela. El Ágora USB, 16 (2), 479-492. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=407755354007

Ávila, F. M. (2016). La educación para la ciudadanía en la formación inicial de maestros. Foro de Educación, 14 (20), 153-175.

http://dx.doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.009

Bererik, O. (2015) Civic education and learning democracy: their importance for political participation of young people. Procedia Social and Behavioral Sciences, 174: 544-549. doi: 10.1016/j.sbspro.2015.01.703

Berkin, S. C. (2019). La educación ciudadana, tarea impostergable de la educación básica en México. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24 (83), 1163-1168. https://bit.ly/3JkSGsK

Bowye, B. & Kahne, J. (2020) The digital dimensions of civic education: Assesing the effects of learning opportunities. Journal of Applied Developmental Psychology, 69, 101-162. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2020.101162

Carvajal, M. (2016). La pedagogía praxeológica como componente en el proceso de investigación para la formación ciudadana. Educación y Educadores, 19 (3), 416-436. https://dx.doi.org/10.5294/edu.2016.19.3.6

Castellanos, C. J. (2019). Educación y participación ciudadana: Mejorar la docencia universitaria de la mano de los derechos humanos. Revista de Educacion y Derecho, 19. https://bit.ly/3sz14hK

Castillo, R. V., Rodríguez, G. C. & Escalona, B. J. (2018). Participación, vida democrática y sentido de pertenencia según tipo de establecimiento educativo en Chile. Páginas de Educación, 11 (2), 108-129. https://dx.doi.org/10.22235/pe.v11i2.1630

Ceballos, J. C., Forero, J. D. & Álvarez, O. A. (2019). Medios escolares, escenarios para formar sujetos políticos en la escuela. ALTERIDAD. Revista de Educación, 14 (2), 243-255. https://dx.doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.08

Celis, Z. M. (2018). Democracia y educación ciudadana en México: los libros de texto gratuitos. https://www.tdx.cat/handle/10803/666344#page=1

Cordero, C. & Aguado, T. (2015). Educación para la ciudadanía: una asignatura a debate. normativa, manuales y práctica escolar en España. Diálogo andino, (47), 45-58. https://dx.doi.org/10.4067/S0719-26812015000200006

Crescimbeni, C. (2015). Educación y ciudadanía en el siglo XXI. Revista SAAP, 9 (2), 267-291. https://search.proquest.com/docview/1785499925?accountid=37408

Cuéllar, G. R. (2020). COVID-19: Pensar la educación en un escenario inédito. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 25 (85), 229-237.

https://search.proquest.com/docview/2424115820?accountid=37408

D'Arcángelo, M. B. (2016). Reconfiguraciones en el cambio de siglo: educar en y para la democracia. Nuevos sentidos de la formación ciudadana. Espacios en Blanco: Revista de Educación (26), 295-307.

https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=384547076014

Dávalos, V. P., Real, Z. G., Vivero, Q. C. & López, G. J. (2019). Educación ciudadana desde una propuesta colaborativa de gestión del conocimiento. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 7, 1–21. https://bit.ly/3gUKN1j

De Villeros, V. N., & Ladilla, R. U. (2015). Las políticas de educación ciudadana y la formación de identidades, 1950-1980. Colombia. Memorias, 25, 280–305. https://bit.ly/3hI2qiR

Delgado, E. J. & Estepa, G. J. (2017). Educación ciudadana y dimensiones de la memoria en la enseñanza de las ciencias sociales: Investigación sobre las concepciones del profesorado de educación secundaria de Huelva y provincia. Educación XX1, 20 (2), 259-278. https://www.redalyc.org/pdf/706/70651145011.pdf

Díaz, M. L., & Rojas, N. D. (2019). Educación para la ciudadanía en el Posacuerdo. Revista Eleuthera, 20, 13–34. https://bit.ly/32xahLt

Fairstein, G. (2016). Debates curriculares en Educación Ciudadana. Estudios e Investigaciones, 7 (10), 140-153. https://bit.ly/32yBspm

Ferreira, I., Urrutia, G. & Alonso, P. (2011). Revisiones sistemáticas y metaanálisis: bases conceptuales e interpretación. Revista Española de Cardiología, 64 (8), 688-696.

https://www.revespcardiol.org/es-pdf-S0300893211004507

Fuentes, M. C., Sabido, C. J. & Miquel, A. J. (2019). El Desarrollo de la competencia social y ciudadana y la utilización de metodologías didácticas activas en las aulas de secundaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22 (2). https://doi.org/10.6018/reifop.22.2.369671

García, C. A. (2017). Los desafíos de la educación ciudadana en Chile. Una aproximación comprensiva desde las significaciones pedagógicas de los profesores de historia. Enseñanza de las Ciencias Sociales, 16. http://dx.doi.org/10.1344/ECCSS2017.16.10

García, R. J. (2018). Diversas perspectivas de formación ciudadana en bachillerato y una propuesta desde la cultura ciudadana. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 2 (13), 69-87. https://bit.ly/3GBFCO9

García, R. J. (2018). La formación ciudadana en estudiantes de bachillerato. Revista Digital Universitaria (RDU), 19 (5)

http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2018.v19n5.a7

Giroux, H. (2020). La pandemia de Covid-19 está exponiendo la plaga del Neoliberalismo. Práxis Educativa (Arg), 24 (2).

https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=153163488002

Gómez, C. J., Miralles, Martínez, P. & Molina, P. S. (2015). Presentación Evaluación, competencias históricas y educación ciudadana. Revista de Estudios Sociales, 52. 9-13. https://doi.org/10.7440/res52.2015.01

González, G. A. & Santisteban, F. A. (2016). La formación ciudadana en la educación obligatoria en Colombia: Entre la tradición y la transformación. Educación y Educadores, 19 (1), 89-102. doi: http://dx.doi.org/10.5294/edu.2016.19.1.5

González, R. B. (2019). Retos de la formación ciudadana para la Educación Superior. Revista Universidad y Sociedad, 11 (4), 341-349. https://bit.ly/3gE8uKV

González, R. B. (2018). Las estrategias educativas para la formación ciudadana según su alcance y sentido. Perspectivas (17), 1-18. https://doi.org/10.15359/rp.17.3

Gozzer, E., Canchihuamán, F. & Espinoza, R. (2020). COVID-19 y la necesidad de actuar para mejorar las capacidades del Perú frente a las pandemias. Rev Peru Med Exp Salud Publica, 37 (2):371-3. https://bit.ly/3uHW6Sy

Graziella, R. O. & Rivera, P. J. (2018). Construcción de ciudadanía: la educación desde la infancia encaminada a la inclusión social. Tla-melaua, 12 (44), 52-71. https://bit.ly/3sAEFAm

Guadalupe, C. (2015). La construcción de ciudadanía en el medio escolar. Universidad del Pacífico. https://bit.ly/3svbj6F

Huertas, D. O. & Arboleda, L. A. (2020). Educación ciudadana en el marco del pensamiento complejo. Rev. Lasallista Investig. 13 (2): 128-135. https://bit.ly/3uFhCXQ

Jara, C., Sánchez, M., & Cox, C. (2019). Liderazgo educativo y formación ciudadana: visiones y prácticas de los actores. Calidad en la educación, 51, 350-381. https://dx.doi.org/10.31619/caledu.n51.687

Knowles, R. T. & Castro, A. J. (2019) The implications of ideology on teachers beliefs regarding civic education. Teaching and Teacher Education 77, 226-239. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.10.009

Llerena, R. & Sánchez, C. (2020). Emergencia, manejo, vulnerabilidad y respuestas al impacto de la pandemia COVID-19 en Perú. https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/94

Lucas, J. M. (2018). Educación para la vida ciudadana en una sociedad plural. Teoría de la educación, Revista Interuniversitaria, 30 (1), 314-316. https://search.proquest.com/docview/2183012577?accountid=37408

Manosalva, M. (2019). Procesos de socialización y formación ciudadana en los contextos rurales y urbanos. Nodos y nudos, 6 (46), 13-26. https://doi.org/10.17227/nyn.vol6.num46-7835

Manzanero, N, M. & Ramírez, M. Y. (2018). Diálogos sobre educación democrática: mirada intercultural de la formación de ciudadanos latinoamericanos. Telos, 20 (1), 101. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99356731006

Martínez, R., X. & Van, D. S. (2020). Formación ciudadana y construcción de paz con equidad. Retos actuales de la educación media superior. Revista Panamericana de Pedagogía: Saberes y Quehaceres Del Pedagogo, 29, 59–88. https://bit.ly/3kqh8wj

Ministerio de Salud (2021) Sala situacional sobre COVID-19 en Perú. https://covid19.minsa.gob.pe/sala_situacional.asp

Morales, P. (2020). Educación ciudadana para la convivencia democrática y la interculturalidad en educación inicial. Revista Estudios en Educación. 3 (4). 69-96. http://ojs.umc.cl/index.php/estudioseneducacion/article/download/84/64

Moreno, A., I., Leyva, T. P. & Parra, M. C. (2019). La familia, primer ámbito de educación cívica. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 19 (37), 43-54. https://bit.ly/32DYYBz

Novoa, P. A. & Pirela, M. J. (2020). Acompañamiento desde una ética de la vida: Para educar en tiempos de pandemia. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25, 11–24. https://bit.ly/34snjOr

Olivo, M. G. (2017). Educación para la Ciudadanía en Chile. Información Tecnológica, 28 (5), 151–164. https://doi.org/10.4067/S0718-07642017000500016

Orellana, F. C. & Muñoz, L. C. (2019). Escuela y Formación ciudadana: Concepciones de ciudadanía, formación ciudadana y del rol de la escuela. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(2). https://doi.org/10.6018/reifop.22.2.370561

Osorio, J. & Rubio, G. (2018). Participación y educación ciudadana desde los movimientos sociales: una perspectiva latinoamericana. Revista Lusofona de Educacao, 42 (42), 95–109. https://bit.ly/3HM8ULo

Pighi, P. (2020). Coronavirus en Perú: 5 factores que explican por qué es el país con la mayor tasa de mortalidad entre los más afectados por la pandemia. BBC News Mundo. https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-53940042

Presidencia del Consejo de Ministros (2021) Decreto Supremo que prorroga el Estado de Emergencia Nacional declarado por Decreto Supremo N°184-2020 PCM. https://www.gob.pe/institucion/pcm/normas-legales/1844827-076-2021-pcm

Quiroz, A. (2013) Historia de la corrupción en el Perú. Lima: Editorial Instituto de Estudios Peruanos.

Ramírez, D. J. (2016). Repercusiones del consumismo en el proyecto de vida: Un análisis desde la educación ciudadana. Revista Electrónica Educare, 20 (2), 1-20. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194144435002

Ramos, F. J. (2016). Educación y ciudadanía: la necesidad de generar espacios para la discrepancia y el diálogo. Foro de Educación, 14 (20), 13-19. http://dx.doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.002

Redon, P. S., Vallejos, S. N. & Angulo, R. J. (2018). Formación ciudadana y abandono escolar: La ciudadanía negada. Revista Portuguesa de Educação, 31 (2), 5-22. https://dx.doi.org/10.21814/rpe.14753

Reichert, F. & Torney-Purta, J. (2019) A cross-national comparison of teachers beliefs about the aims of civic education in 12 countries: A person-centered analysis. Teaching and Teacher Education, 77, 112-125. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.09.005

Rial, V. (2020). Uniformidad y divergencia: Covid 19 pandemia del siglo XXI. Revista Uruguaya de Antropología y Etnografía, 5 (1), 65-73. https://bit.ly/3i31gRg

Ricaldi, R., Ruiz, A., Camero, S., Del Mar, D. & Vertiz-Osores, R., (2021) The remote work and telework in time of the Post-COVID-19 pandemic in the City of Lima. Revista Cientifica Yotantsipanko, 1 (1), 1-10. https://doi.org/10.54288/yotantsipanko.v1i1.2

Rodríguez, F. N., Leal, G. E. & Jiménez, L. I. (2016). Reforzar la formación ciudadana: un imperativo de los tiempos actuales en la educación cubana. EDUMECENTRO, 8 (4), 175-190. https://bit.ly/3CEzWlW

Saavedra, M., Saavedra, C., Medina, C., Sedamano, M. & Saavedra, D. (2021) Aulas híbridas: la nueva normalidade de la educación superior a partir del COVID-19. Apuntes Universitarios, 12 (2), 162-178. https://doi.org/10.17162/au.v12i2.1044

Salinas, J. & Oller, F. M. (2020). Formar ciudadanos a través de la acción sobre los problemas sociales de la comunidad. Praxis Educativa, 24 (1), 1–14. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240110

Salinas, J. & Oller, M. (2017). Debatiendo temas controversiales para formar ciudadanos. Una experiencia con alumnos de secundaria. Praxis educativa, 21 (3), 40-48. http://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2017-210305

Santuario, A. A. (2017). Educación cívica y educación ciudadana en México: Una perspectiva global y comparada. Revista Española de Educación Comparada, (29), 220-239. http://dx.doi.org/10.5944/reec.29.2017.17096

Silva, Á. M., Llaña, M. M., Maldonado, G. F. & Baeza, R. A. (2018). Algunos desafíos curriculares de la formación ciudadana y la diversidad en Chile. Educación, 27 (53), 155-173. https://dx.doi.org/10.18800/educacion.201802.009

Soria, B. B. & Andreu, G. N (2019). Formación ciudadana activa y responsable: tarea permanente en el sistema educacional cubano. EDUMECENTRO 11 (1), 184-201. https://bit.ly/3uDToxo

Thompson, W. H. & Vignon, M. C. (2016). La educación cívica y la formación ciudadana en la educación de la personalidad. EduSol, 16 (54), 79-89. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=475752820032

Torres, L. C. (2019). La educación ciudadana en un mundo en transformación: Miradas y propuestas. Educatio Siglo XXI, 37 (1), 247-250. https://search.proquest.com/docview/2216883707?accountid=37408

Triyason, T., Tassanaviboon, A., & Kanthamanon, P. (2020). Hybrid Classroom: Designing for the New Normal after COVID-19 Pandemic. ACM International Conference Proceeding Series. https://doi.org/10.1145/3406601.3406635

Vanegas, C. E., Moreno, L. V. & Echeverri, R. P. (2020). Ética de lo público: formar para la integridad humana y profesional en el contexto de la educación superior en Colombia. Revista CS, 31, 297–325. https://doi.org/10.18046/recs.i31.3251

Vargas, G. G., Sesarego, A., E. & Guerrero, M. J. (2018). Formación ética y normas trascendentales de la razón. El problema de la educación ciudadana. Revista Colombiana De Educación, 1 (76), 285-304. https://bit.ly/3GHvCCO

Vélez, M. B. (2016). La formación de ciudadanos: utopías y realidades. Sofía, 12 (2), 170-172. https://dx.doi.org/10.18634/sophiaj.12v.2i.567

Venet, M. R. (2019). La formación ciudadana en el contexto universitario. Una mirada axiológico-cultural desde la educación para la paz y la no violencia. Conrado, 15 (70), 435-443. https://bit.ly/3Je02OF

Vertiz-Osores, J., Cucho Flores, R., Vertiz-Osores, R., Vílchez Ochoa, G. & Ângulo Romero, A. (2020) Virtual university education in the context of the health emergency due to COVID-19: Challenges in the evaluation processes. International Journal of Early Childhood Special Education (INT-JECSE), 12 (1), 467-477. DOI: 10.9756/INT-JECSE/V12I1.201027

Vielma, P. J. (2020). La docencia durante la pandemia. Gaceta Técnica, 21 (2), 1-3. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=570363740002

Published

2022-05-10

How to Cite

Mescua Figueroa, A. C. ., Acuña Patricio, V. R. ., & Vertiz Osores, R. I. . (2022). Civic education on sanitary confinement by COVID-19 in Peru. Apuntes Universitarios, 12(3), 304–325. https://doi.org/10.17162/au.v12i3.1133