Cyberbullying in students from the victim profile in the context of the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v12i3.1112Keywords:
cyberbullying, victim, students, secondary education, technology.Abstract
The study analyzes the frequency and behaviors of cyberbullying in secondary school students according to gender, age, level of studies, cell phone ownership and Internet connection on this device, from the victim profile. The sample consisted of 381 secondary school students from public educational institutions in the central jungle of Peru, aged between 15 and 18 years (M = 15.90 years; SD = 0.88). An ad hoc instrument was used for data collection, whose questions were oriented on the frequency of suffering cyberbullying in the last year during the context of the pandemic. The results show that 27.7% of students have been victims of cyberbullying and the most frequent behaviors were exclusion, harassment and identity fraud. In conclusion, there are cases of cyberbullying in the context studied, in addition to the fact that they occur regardless of sex, age and level of education, and the possession of a cell phone and internet connection are not determining factors for being victims of cyberbullying, since those who did not have these technological devices also indicated that they were cyberbullied.Downloads
References
Alvites, C. G. (2019). Adolescencia, ciberbullying y depresión, riesgos en un mundo globalizado. Etic@net: Revista científica electrónica de Educación y Comunicación en la Sociedad del Conocimiento, 19 (1), 210-234. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7032614
Aragón, L. E., Chávez, M., & Méndez, S. M. (2019). Bullying y ciberbullying su relación con habilidades sociales en estudiantes de ciudad de México. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 21 (2), 139-164. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7740413
Arias, M., Buendía, L., & Fernández, F. (2018). Grooming, Ciberbullying y Sexting en estudiantes en Chile según sexo y tipo de administración escolar. Revista Chilena de Pediatría, 89 (3), 352-360. http://dx.doi.org/10.4067/S0370-41062018005000201
Astorga-Aguilar, C., & Schmidt-Fonseca, I. (2019). Peligros de las redes sociales: Cómo educar a nuestros hijos e hijas en ciberseguridad. Revista Electrónica Educare, 23 (3), 339-362. http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-3.17
Buelga, S., & Pons, J. (2012). Agresiones entre Adolescentes a través del Teléfono Móvil y de Internet. Psychosocial Intervention, 21 (1), 91-101. http://dx.doi.org/10.5093/in2012v21n1a2
Caleano, S. (2021). El número de usuarios de Internet en el mundo crece un 7,3% y alcanza los 4.660 millones. Marketing e Commerce. https://marketing4ecommerce.net/usuarios-de-Internet-mundo/
Cárdenas-Rodríguez, A., Santillana-Saucedo, M., & Rodríguez-Verdugo, M. S. (2019). Ciberbullying e ideación suicida en estudiantes de secundaria, características del fenómeno en Hermosillo, Sonora. Bol Clin Hosp Infant Edo Son, 36 (2), 59-67. https://www.medigraphic.com/pdfs/bolclinhosinfson/bis-2019/bis192b.pdf
Carrera, M., Ramirez, E. C., & Humberto, L. R. (2020). Prevención del bullying y ciberbullying como una estrategia de cultura de paz. Revista de Ciencias Humanas, 21 (1), 19-28. http://periodicos.fw.uri.br/index.php/revistadech/article/view/3572
Castro, A. (2018). Gestionar la Ciberconvivencia. En A. Sánchez-Castañeda (Coord.), Acoso escolar y cyberbullying retos, prevención y sensibilización (pp. 1-28). Universidad Nacional Autónoma de México, Defensoría de los Derechos Universitarios. https://www.defensoria.unam.mx/publicaciones/CIBERBULLYING.pdf
Castro, R., Vargas, E., & Huerta, C. G. (2019). Variables que discriminan a las víctimas y no víctimas de ciberacoso en adolescentes. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 10 (19), 173-190. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v10i19.652
Chaves-Álvarez, A. L., Morales-Ramírez, M. E., & Villalobos-Cordero, M. (2020). Ciberbullying desde la perspectiva del estudiantado: “Lo que vivimos, vemos y hacemos”. Revista Electrónica Educare, 24 (1), 41-69. http://dx.doi.org/10.15359/ree.24-1.3
Cortez, A. (2020). Acoso escolar, ciberacoso y las nuevas tecnologías de la información y la comunicación. Revista Cubana de Medicina General Integral, 24 (1). https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-42582020000100041&lng=en&nrm=iso
Domínguez-Alonso, J., Vázquez-Varela, E., & Nuñez-Lois, S. (2017). Cyberbullying escolar: incidencia del teléfono móvil e Internet en adolescentes. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 23 (2), 1-11. https://doi.org/10.7203/relieve.23.2.8485
Garay, K. (2020). ¡Alerta papás! Crece acoso virtual de adolescentes y jóvenes, sobre todo desde Facebook. Andina Agencia Peruana de Noticias. https://andina.pe/agencia/noticia-alerta-papas-crece-acoso-virtual-adolescentes-y-jovenes-sobre-todo-desde-facebook-817271.aspx
Garmendía, M., Jiménez, E., & Larrañaga, N. (2019). Bullying y ciberbullying: victimización, acoso y daño. Necesidad de intervenir en el entorno escolar. Revista Española de Pedagogía, 77 (273), 295-312. https://doi.org/10.22550/REP77-2-2019-08
Hernández-Sampieri, R., y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México D. F.: Editores, S.A. de C.V.
Herrera-López, M., Romera, E. M., & Ortega-Ruiz, R. (2018). Bullying y Cyberbullying en Latinoamérica. Un estudio bibliométrico. Revista mexicana de investigación educativa, 23 (76), 125-155. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14054854006
Herrera-López, M., Romera, E., & Ortega-Ruiz, R. (2017). Bullying y cyberbullying en Colombia; coocurrencia en adolescentes escolarizados. Revista Latinoamericana de Psicología (49), 163-172. http://dx.doi.org/10.1016/j.rlp.2016.08.001
Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2020). El 40,1% de los hogares del país tuvo acceso a Internet. http://m.inei.gob.pe/prensa/noticias/el-401-de-los-hogares-del-pais-tuvo-acceso-a-Internet-en-el-primer-trimestre-del-2020-12272/
Instituto Nacional de Estadística e Informática. (2020). Estadísticas de las Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares. (Informe Nro. 4). https://www.inei.gob.pe/media/MenuRecursivo/boletines/04-informe-tecnico-tic-iii-trimestre2020.pdf
Instituto Nacional de Tecnologías de la Comunicación. (2012). Guía de actuación contra el ciberacoso, padres y educadores. Gobierno de España. http://xuventude.xunta.es/uploads/Gua_de_actuacin_contra_el_ciberacoso.pdf
Jordan, A. M. (2019). Ciberbullying y bienestar psicológico en estudiantes de secundaria de dos instituciones educativas públicas-Los Olivos. Lima, 2019 [Tesis de licenciatura, Universidad César Vallejo]. Repositorio institucional. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/37076
López, J. K. (2018). Relación entre Ciberbullying y Bienestar Psicológico en adolescentes de instituciones públicas del distrito de Carmen de la Legua Reynoso, 2018 [Tesis de licenciatura, Universidad César Vallejo]. Repositorio institucional. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/30001
Lucio, L. A., & Gómez, F. J. (2018). El Cyberbullying en estudiantes del nivel medio superior. En A. Sánchez-Castañeda (Coord.), Acoso escolar y cyberbullying retos, prevención y sensibilización (pp. 81-104). Universidad Nacional Autónoma de México, Defensoría de los Derechos Universitarios. https://www.defensoria.unam.mx/publicaciones/CIBERBULLYING.pdf
Marín-Cortez, A., Hoyos, O. L., y Sierra, A. (2019). Factores de riesgo y factores protectores relacionados con el ciberbullying entre adolescentes: Una revisión sistemática. Papeles del Psicólogo, 40 (2), 109-124. https://doi.org/10.23923/pap.psicol2019.2899
Martínez-Otero, V. (2017). Acoso y ciberacoso en una muestra de alumnos de educación secundaria. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21 (3), 277-298. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56752489014
Melgarejo, J. (15 de Marzo de 2021). Brecha digital en el Perú: ¿Cómo vamos y qué nos falta para acortarla? El Comercio. https://bit.ly/3tchawY
Morales, T., Serrano, M. C., Miranda, D. A., & Santos, A. (2014). Ciberbullying, acoso cibernético y delitos invisibles. Experiencias psicopedagógicas. Universidad Autónoma del Estado de México. http://ri.uaemex.mx/bitstream/handle/20.500.11799/21576/L_515_0.pdf
Muños, J. (2016). Factores de riesgo en el acoso escolar y el ciberacoso: implicaciones educativas y respuesta penal en el ordenamiento jurídico español. Revista Criminalidad, 71 (86), 71-86. http://www.scielo.org.co/pdf/crim/v58n3/v58n3a07.pdf
Orosco, J. R., y Pomasunco, R. (2020). Adolescentes frente a los riesgos en el uso de las TIC. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22, 1-13. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e17.2298
Pacheco, B. M., Lozano, J. L., y Gonzáles, N. (2018). Diagnóstico de utilización de Redes sociales: factor de riesgo para el adolescente. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo, 8 (16), 53-72. https://doi.org/10.23913/ride.v8i16.334
Pérez, E. D. (2020). Las formas y colores de los cuerpos en el cotidiano de mujeres cooperativistas de la selva central: persona, economía social y política [Tesis de maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos]. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/20.500.12672/15599
Pinzón-Pinzón, A. L., Forero-Romero, A., y Rodríguez-Hernández, A. A. (2018). Evaluación de riesgos en el uso de las TIC en ambientes educativos: Caso Ciber-acoso en Duitama, Colombia. Revista Espacios, 39 (29), 2. https://www.revistaespacios.com/a18v39n29/18392902.html
Resolución Ministerial N° 160-2020-MINEDU. (2020). https://www.gob.pe/institucion/minedu/normas-legales/466108-160-2020-minedu
Rincón, A. I., & Ávila, W. D. (2014). Simbiosis vital para describir el ciberbullying en Colombia. Revista Científica General José María Córdova, 12 (14), 149-164. http://www.scielo.org.co/pdf/recig/v12n14/v12n14a09.pdf
Rivadulla, J. C., & Rodríguez, M. (2019). Ciberacoso escolar: experiencias y propuestas de jóvenes universitarios. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22 (2), 179-201. https://doi.org/10.5944/ried.22.2.23541
Rodríguez, F. E., Burgos, G. Y., & Becilla, L. A. (2020). Violencia en redes sociales: Ciberbullyimg en adolescentes usando Facebook e Instagram. Magazine de las Ciencias: Revista de Investigación e Innovación, 5, 389-401. https://revistas.utb.edu.ec/index.php/magazine/article/view/1129
Sánchez, J. P., & Magaña, L. (2018). Respuestas subjetivas al ciberacoso mediante teléfonos celulares: un estudio en adolescentes de educación secundaria. RIDE. Revista Iberoamericana para la investigación y el desarrollo educativo, 9 (17), 580-603. https://doi.org/10.23913/ride.v9i17.397
Save the Children. (2019). Informe de Save The Children: Siete de cada diez jóvenes en España sufrieron violencia on line en su infancia. Fundación Save the Children. https://www.savethechildren.es/notasprensa/informe-de-save-children-siete-de-cada-diez-jovenes-en-espana-sufrieron-violencia
Save the Children. (2020). Ciberacoso o ciberbulling. https://www.savethechildren.es/donde/espana/violencia-contra-la-infancia/ciberacoso-ciberbullying
Yudes-Gómez, C., Baridon-Chauvie, D., & Gonzales-Cabrera, J. M. (2018). Ciberacoso y uso problemático de Internet en Colombia, Uruguay y España: Un estudio transcultural. Comunicar, (56), 49-58. https://doi.org/10.3916/C56-2018-05
Zysman, M. (2017). Ciberbullying. Cuando el maltrato viaja en las redes. Buenos Aires: Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Jhon Richard Orosco Fabian, Wilfredo Gómez Galindo, Rocío Pomasunco Huaytalla, Emiliano Esteban Torres Cortez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).