Scientific publication and characteristics of the thesis advisers of a peruvian psychology school
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v9i2.356Keywords:
Thesis advisor, scientific production, thesis, scientific articleAbstract
The objective of this study was to describe the characteristics of undergraduate thesis advisors in a psychology school and analyze their scientific production. The methodology involves a descriptive-bibliometric study, where the study population was 37 teacher advisors of 149 undergraduate projects approved at a private university in Peru. These were placed in the institution's repository and approved in the period from 2014-2017. The main results indicate that there was greater participation of women advisers (70.3%) than men (29.7%), in addition, 64.9% had only a professional title (undergraduate degree), 21.6% a master's degree and only 13.5% a doctorate degree. Likewise, only 27% evidence scientific publications in Google Scholar, while 73% did not publish sometime in their life; finally, we found a scientific production of 37 articles published (33 originals, 2 letters to the editor and 2 editorials) corresponding to 10 advisory teachers, in national and international journals. In conclusion, the undergraduate thesis advisors in psychology have a worrying and low level scientific production.Downloads
References
Alarco, J., Aguirre-Cuadros, E., Aliaga-Chávez, Y., & Alvarez-Andrade, E.V. (2010). Factores asociados a la realización de tesis en pregrado de Medicina en una universidad pública del Perú. Ciencia e Investigación Médica Estudiantil Latinoamericana (CIMEL), 15(2), 66–70.Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/717/71721155005.pdf
Alarco, J., Changllio-Calle, G., & Cahuana-Salazar, M. (2017). Investigación en pregrado: interés según sexo y ciclo académico. Educacion Medica, 18(1), 67–73. doi: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.04.004
Atamari-Anahui, N., Roque-Roque, J. S., Robles-Mendoza, R. A., Nina Moreno, P. I., & Falcón-Huancahuiri, B. M. (2015a). Publicación de tesis de pregrado en una Facultad de Medicina en Cusco , Perú. Revista Medica Herediana, 26(4), 217–221. doi: https://doi.org/10.20453/rmh.v26i4.2707
Atamari-Anahui, N., Sucasaca-Rodríguez, C., & Marroquin-Santa Cruz, J. A. (2016). Publicación científica de asesores de tesis de pregrado en una escuela de medicina de Cusco, Perú. Investigación En Educación Médica, 5(20), 279–280. doi: https://doi.org/10.1016/j.riem.2016.05.002
Castro-Rodríguez, Y. (2018). Producción científica estudiantil en revistas odontológicas peruanas durante el periodo 2012 al 2017. Educacion Medica, (xx). doi: https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.02.008
Falagas, M. E., Pitsouni, E. I., Malietzis, G. A., & Pappas, G. (2007). Comparison of PubMed, Scopus, Web of Science, and Google Scholar: strengths and weaknesses. The FASEB Journal, 22(2), 338–342. doi: https://doi.org/10.1096/fj.07-9492LSF
Huaraca,H.,Apaza, C.M., Mejia, A., Alvarez, C. (2017). Realidad peruana de la publicación científica estudiantil en los últimos diez años. Educación Médica Superior, 31(3). Recuperado de http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1019/624
León, F. (2016). ¿Qué significa una tesis de investigación en psicología en el Perú? Revista Persona, (19), 151–166. Recuperado dehttp://www.redalyc.org/pdf/658/65821107.pdf
Mejia, C. R., Cáceres, O. J., Vera, C. A., Inga-Berrospi, F., & Mayta-Tristán, P. (2016). Percepción y factores asociados a insatisfacción que los médicos recién graduados tienen de sus asesores de tesis, Lima-Perú. Revista Cubana de Educacion Medica Superior, 30(4), 340–348.Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086421412016000400010
Ministerio de Educacion. (2014). Ley Universitaria: Ley N° 30220. Lima: El Peruano. Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/reforma-universitaria/pdf/ley_universitaria.pdf
Miyahira, J. (2015). ¿Por qué la tasa de publicación de las tesis en Medicina es baja?: Posibles explicaciones. Revista Medica Herediana, 26(4), 207–208. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/pdf/rmh/v26n4/a01v26n4.pdf
San Martin, F., & Garcia, M. (2006). La tesis y su problemática en la Facultad de Medicina Veterinaria de la UNMSM. Rev Inv Vet Perú, 17(1), 81–88. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/pdf/rivep/v17n1/a15v17n1.pdf
Taype-Rondán, Á., Carbajal-Castro, C., Arrunategui-Salas, G., & Chambi-Torres, J. (2012). Limitada publicación de tesis de pregrado en una Facultad de Medicina de Lima, Perú, 2000-2009. Anales de La Facultad de Medicina, 73(6), 153–157. doi: https://doi.org/10.15381/anales.v73i2.858
Ticse, R., Pamo, O., Samalvides, F., & Quispe, T. (2014). Factores asociados a la culminación del proyecto de investigación requerido para optar el título de especialista en una universidad peruana. Revista Médica Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 31(1), 48–55. Recuperada de http://www.scielo.org.pe/pdf/rins/v31n1/a07v31n1.pdf
Ticse, R., Ygreda, P., & Samalvides, F. (2014). Publicación de los proyectos de investigación para la titulación como Medicos especialistas de una Universidad Peruana, 2007-2010. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Publica, 31(2), 292–296. doi: https://doi.org/36326085012
Vera-Villaroel, P., Lopez-Lopez, W., Lillo, S., & Silva, L. M. (2011). La producción científica en psicología latinoamericana : Un análisis de la investigación por países. Revista Latinoamericana de Psicología.43(1), 95-104. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80520078009
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).