Determinant Factors that Impact in the Defection of the University Students

Authors

  • Effer Apaza Universidad Peruana Unión
  • Francisco Huamán Universidad Peruana Unión

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v0i1.306

Keywords:

Desertion, students, university education.

Abstract

Through this article I address the issue of dropout students in university education from a conceptual perspective. It discusses the distinctions that are possible to make with respect to this term, in order to adopt fully understand the definitions for future work on factors influencing the college dropout. In addition to having collected a variety of concepts among psychological, economic, sociological, organizational, and interactions between the student and the institution. These factors are predictive for student dropout. Given that more care should be given to some variables that are most critical to decision making in students

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Effer Apaza, Universidad Peruana Unión

Ingeniero en Estadística por la Universidad Nacional del Altiplano. Actualmente se desempeña como docente de la Facultad de Ingeniería y Arquitectura de la Universidad Peruana Unión. Asimismo trabaja en el área de investigación de la misma universidad.

Francisco Huamán, Universidad Peruana Unión

Alumno de la Carrera de Marketing y Negocios Internacionales de la Universidad Peruana Unión. En la actualidad se desempeña como miembro del grupo de investigación de Mercado “Target” de la Universidad Peruana Unión.

References

Braxton, J., A. Sullivan and R. Johnson Jr. (1997). Appraising Tinto’s theory of college student departure. In: J.C. Smart (Ed.), Higher education: Handbook of theory and research. New York. USA. pp. 107-164.

González, L. (2005). Estudio sobre la repitencia y deserción en la educación superior chilena. Digital Observatory for higher education in Latin America and The Caribbean. IESALC UNESCO

Latiesa, M. (1992). La deserción universitaria. Madrid: CIS siglo XXI .

Tinto, V. (1989). Definir la deserción: una cuestión de perspectiva. Revista de Educación Superior N° 71, ANUIES, México.

Vásquez C (1993). Algunos factores biológicos, socioeconómicos y culturales influyentes en la deserción de los estudiantes de enfermería. Tesis de Maestría

Published

2012-04-27

How to Cite

Apaza, E., & Huamán, F. (2012). Determinant Factors that Impact in the Defection of the University Students. Apuntes Universitarios, 2(1), 77–86. https://doi.org/10.17162/au.v0i1.306

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.