Continuing education as a decisive factor in the employability of a university career towards accreditation
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v12i4.1246Keywords:
university, employability, continuing education, constructivism, skills, professional development.Abstract
The objective of the study was to characterize continuing education as a decisive factor in the employability of a university career that is on the way to accreditation. According to the methodological treatment, a quantitative approach was established, with a non-experimental design and with evident signs of being a descriptive study. The composition of the sample was structured with 57 employers and 89 graduates of the career, using a stratified sample, the results of which showed that the employers are satisfied with the recent graduates of this professional school. Additionally, this reality considers that the continuing education imparted in this institution is in accordance with the requirements of their companies. The current situation of graduate employability, on the other hand, has revealed the existence of regular (Medium) levels of empathy and teamwork. Finally, regarding the general objective, it was possible to describe or characterize that employers value considerably the possibility that graduates remain constantly trained and prepared to face any professional challenge, thus becoming decisive factors to improve their employability in the current commercial environment.Downloads
References
Aguilera, G. R. (2021). Explorando la conceptualización sobre empleabilidad juvenil. Revista del Centro de Estudios de Sociología del Trabajo (CESOT), 13, 31-40. https://ojs.econ.uba.ar/index.php/CESOT/article/view/2002
Arbaiza , L. (2010). Comportamiento organizacional: bases y fundamentos. Buenos Aires: Esan Ediciones.
Aparecida, M., De Lara, W., Pilotto, L., Backes, B., Basso, R., Vasconcelos, P. & Ruschel, D. (2017). Construction and study of validity evidence of the Teaching Assessment Scale. Revista Brasileira de Educação, 22 (70), 690-707. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782017227035
Avellaneda, Y., Herrera, I., Villarroel, J., & Marín, O. R. Q. (2021). Empleabilidad y rentabilidad de las carreras universitarias de la región centro del Perú: Desafíos para la gestión universitaria peruana. Horizonte de la ciencia, 11 (21), 361-374. https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.21.917
Butter, M. C., Quintana, M. G. B., & Henríquez, C. F. (2020). Critical and prospective analysis of online education in pandemic and post-pandemic contexts: Digital tools and resources to support teaching in synchronous and asynchronous learning modalities. Aloma: Revista de Psicologia, Ciències de l’educació i de l’esport, 38 (2), 23-31. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7709461
Benati, K., Lindsay, S., & Fischer, J. (2021). Applying theory in practice: Views of graduating business students. Education and Training, 63 (9), 1213-1224. Scopus. https://doi.org/10.1108/ET-07-2020-0197
Cáceres-Buleje, I. M., & Palomino Torres, J. A. (2022). Formación continua virtual en el desarrollo de capacidades investigativas en estudiantes de posgrado en una universidad pública de Lima. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6 (1), 316-331. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1500
Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2020). Educación, juventud y trabajo: Habilidades y competencias necesarias en un contexto cambiante. Santiago: CEPAL. https://www.cepal.org/es/publicaciones/46066-educacion-juventud-trabajo-habilidades-competencias-necesarias-un-contexto
Davila, R. (2021). Empleo en la economía informal: Mayor amenaza que la pandemia del COVID-19, Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales. http://ojs.urbe.edu/index.php/telos/article/view/3519
Formichella, M., & London, S. (2013). Empleabilidad, educación y equidad social. Revista de Estudios Sociales, 47, 79-91. https://journals.openedition.org/revestudsoc/8023
García C., Treviño C., García A., & Treviño A. (2020). Las competencias universitarias y el perfil de egreso. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 8 (1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2308-01322020000100003&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Gavilanes, J. (2015). La empleabilidad de graduados universitarios en el contexto latinoamericano. realidades de uniandes, Ecuador. Universidad de Matanzas. https://redib.org/Record/oai_articulo3551712-la-empleabilidad-de-graduados-universitarios-en-el-contexto-latinoamericano-realidades-de-uniandes-ecuador
Gómez, E. (2019). Educación para la empleabilidad: Enfoque de la investigación educativa. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 10 (19), 121-138. https://www.redalyc.org/journal/5216/521658239014/
Gutiérrez, R. O., & Gutiérrez, K. E. B. (2021). Educación continua en tiempos de pandemia, un reto para los maestros de inglés en universidades privadas en México. Didasc@lia: didáctica y educación ISSN 2224-2643, 12 (3), 152-164. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1199
Hernández S., Fernández C. & Baptista, M. (2010). Metodología de la investigación (5ta ed.). Ciudad de México: McGraw-Hill.
Leow, A., Billett, S., Le, A, & Chua, S. (2022). Graduates’ perspectives on effective continuing education and training: Participation, access and engagement. International Journal of Lifelong Education. https://doi.org/10.1080/02601370.2022.2044398
Lugo, A.., Ávila, A., Peña, A., Moreno, M., & González, D. (2017). Investigación sobre las oportunidades de empleo para los profesionistas recién egresados utilizando BSC. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo: RIDE, 8 (15), 116-134. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6108254
Mármol, M., Padrón, N. D. P., Díaz, B., & Vásquez, H. (2022). Pertinencia de los programas de educación continua durante el COVID-19. Orbis: Revista de Ciencias Humanas, 18 (52), 22-36. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8364643
Méndez-Soto, R., Gallegos-Cuéllar, N., & Reyes-Olivo, M. (2020). Empleo y derecho laboral en tiempos de pandemia, Perú 2020. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 4 (2), 1497-1509. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v4i2.156
Michavila, F., Martínez, J., & Martín-González, M. (2018). Empleabilidad de los titulados universitarios en España. Proyecto OEEU. Education in the Knowledge Society, 19 (1), 21-39. http://dx.doi.org/10.14201/eks20181912139
Ochoa-Gutiérrez, R., & Balderas Gutiérrez, K. E. (2021). Educación continua, educación permanente y aprendizaje a lo largo de la vida: coincidencias y divergencias conceptuales. Revista Andina de Educación, 4 (2), 67-73. https://doi.org/10.32719/26312816.2021.4.2.8
Ooi, P. C. (2020). Students’ continuing personal development (S-CPD)—A scheme to promote student engagement in extra-curricular activities. Higher Education, Skills and Work-Based Learning, 11 (3), 672-682. Scopus. https://doi.org/10.1108/HESWBL-06-2019-0079
Organización Internacional del Trabajo. (2020). Global Employment Trends for Youth.Technology and the future of jobs. Genova: International Labour Organization. https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---dgreports/---dcomm/---publ/documents/publication/wcms_737648.pdf
Palomino-Crispín, A. E., Orihuela-Ponciano, A. S., Paredes-Pérez, M. A. J., Rojas-Guere, O. R., & Aliaga-Balvin, H. (2021). Inserción laboral y empleabilidad de egresados universitarios de la Macro Región Centro del Perú. Gaceta Científica, 7 (4), 159-164. https://doi.org/10.46794/gacien.7.4.1270.
Parker, D., & Roumell, E. A. (2020). A Functional Contextualist Approach to Mastery Learning in Vocational Education and Training. Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01479
Puntunet, M., & Domínguez , A. (2008). La educación continua y la capacitación del profesional de enfermería. Revista Mexicana de Enfermería Cardiológica, 16 (3), 115-117. https://www.medigraphic.com/pdfs/enfe/en-2008/en083g.pdf
Rivera, L., Tamayo, C. , & Amaguaya, M. (2021). Análisis documental relacionado con la educación continua como eje integrador de las competencias del currículo universitario. Educatio Siglo XXI, 39 (2), 443-468. https://doi.org/10.6018/educatio.414901
Román, J. A. M. (2020). La educación superior en tiempos de pandemia: Una visión desde dentro del proceso formativo. Revista latinoamericana de estudios educativos, 50 (Extra 1), 13-40. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7950234
Robles, B. F. (2018). Índice de validez de contenido: Coeficiente V de Aiken. Pueblo Continente, 29 (1), 193-197. http://journal.upao.edu.pe/PuebloContinente/issue/view/60
Rodríguez C. (2003). La inserción laboral de egresados de la educación superior en el estado de Hidalgo. Revista de La Educación Superior, 32 (127), 9–24. https://biblat.unam.mx/es/revista/revista-de-la-educacion-superior/articulo/la-insercion-laboral-de-egresados-de-la-educacion-superior-en-el-estado-de-hidalgo
Suhendi, A., & Purwarno. (2018). Constructivist Learning Theory: The Contribution to Foreign Language Learning and Teaching. KnE Social Sciences, 87-95. https://doi.org/10.18502/kss.v3i4.1921
Tamayo y Tamayo, M. (2004). El proceso de la investigación científica. México D. F.: Editorial Limusa.
Velazco, A. (2014). El sistema integral de educación continua [Tesis de maestría, Pontificia Universidad Católica del Perú]. . http://tesis.pucp.edu.pe/repositorio/bitstream/handle/20.500.12404/5680/VELAZCO_LOZADA_ANA_SISTEMA_CONTINUA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Vygotsky, L. S. (1995) Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Buenos Aires: Ediciones Colihue.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ana Rosa de Jesús Rojas Gómez, Francisco Segundo Mogollón García
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).