Early maladaptive schemes and psychological well-being in patients who attend an outpatient consultation at a Health Service Provider Institution – IPRESS, Lima, 2020
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v11i2.634Keywords:
Maladaptive schemes, psychological well-being, early emotional needs, outpatient patientsAbstract
The objective of this study was to determine the relationship between early maladaptive schemes and the psychological well-being of patients who attend outpatient consultation at a Health Service Provider Institution - IPRESS, Lima, 2020. The research was developed under an approach quantitative, non-experimental design and a correlational scope; In which 120 patients participated (both sexes) who attended the external consulting service of an Institution Provider of Health Services - IPRESS in the city of Lima. Data collection was carried out using two instruments: Young's Scheme Scale (YSQ-SF) and the Bieps-A Psychological Well-being Scale. The study concluded that early maladaptive schemes present a significant (p = 0.000) and inverse (r = -0.764) relationship with psychological well-being in patients who attend an outpatient clinic at an IPRESS, Lima, 2020. That is, the higher In the presence of maladaptive schemes, patients tend to experience lower levels of psychological well-being.Downloads
References
Agudelo, D., Casadiegos, C. y Sanchez, D. (2009). Relación entre esquemas maladaptativos tempranos y características de ansiedad y depresión en estudiantes universitarios. Universitas Psychologica, 8 (1), 87 – 103. http://www.scielo.org.co/pdf/rups/v8n1/v8n1a7.pdf
Bach, B., Simonsen, E., Christoffersen, P. & Kriston, L. (2015). The Young Schema Questionnaire 3 Short Form (YSQ-S3): Psychometric properties and association with personality disorders in a Danish mixed sample. European Journal of Psychological Assessment, 33, 134 – 143. https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000272
Bahramizadeh, H. (2011). Early Maladaptive schemas and agreeablenes in personality five factor model. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 30, 548-551. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.107
Calvete, E., Orue, I., & Hankin, B. L. (2013). Early maladaptive schemas and social anxiety in adolescents: The mediating role of anxious automatic thoughts. Journal of Anxiety Disorders, 27, 278-288. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2013.02.011
Cárdenas, V., Neves, D. y Sanjuán, M. (2019). Esquemas cognitivos y codependencia emocional en mujeres de 21 a 46 años del asentamiento urbano caracoles de la ciudad de Cúcuta. (Tesis de licenciatura, Universidad Simón Bolívar). https://bonga.unisimon.edu.co/bitstream/handle/20.500.12442/6082/PDF_Resumen.pdf?sequence=1
Carranza, F. (2017). Esquemas maladaptativos tempranos y autoestima en adolescentes mujeres de una institución educativa de Lima. (Tesis de licenciatura, Universidad Alas Peruanas). http://repositorio.uap.edu.pe/handle/uap/81?offset=180
Castro, A. (2009). Bienestar psicológico: cuatro décadas. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 66 (23), 43 -72. https://www.redalyc.org/pdf/274/27419066004.pdf
Casullo, M. (2006). Evaluación del Bienestar Psicológico en Iberoamérica. Buenos Aires: Paidos.
Chávez, M. (2019). Estructuras psicológicas tempranas, impulsividad, adicciones a sustancias y comportamentales en jóvenes de Ecuador. (Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid). https://eprints.ucm.es/55627/1/T41148.pdf
Cid, J. (2016). El esquema como organizador de la personalidad y sus trastornos: Estudio psicométrico de la adaptación española del Young Schema Questionnaire-Short Form (Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona). http://hdl.handle.net/10803/370109
De la Fuente, M. (2017). Relación de los Esquemas Mentales desadaptativos y la satisfacción marital en la relación de pareja en la Institución Educativa Particular De La Salle, Arequipa – 2016. (Tesis de maestría, Universidad Católica de Santa María). http://tesis.ucsm.edu.pe/repositorio/handle/UCSM/5962
Diener, E., Wirtz, D., Biswas-Diener, R., Tov, W., Kim-Prieto, C., Choi, D. & Oishi, S. (2009). New measures of well-being. The Netherlands: Springer.
Freire, C., Ferradás, M., Núñez, J. y Valle, A. (2017). Estructura factorial de las escalas de bienestar psicológico de Ryff en estudiantes universitarios. European Journal of Education and Psychology, 10 (1), 1-8. https://doi.org/10.1016/j.ejeps.2016.10.001
Hernández, R. y Mendoza, C (2018). Metodología de la investigación, las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: Mc Graw Hill
Holguín, J. (2018). Esquemas maladaptativos tempranos e insatisfacción corporal en estudiantes de una institución educativa nacional de Trujillo. (Tesis de licenciatura, Universidad Privada del Norte). http://hdl.handle.net/11537/13260
Huta, V. y Waterman, A. (2014). Eudaimonia and its distiction from hedonia: developing a classification and terminology for understanding conceptual and operational definitions. Journaly of Happiness Studies, 15 (6), 1425-1456. https://doi.org/10.1007/s10902-013-9485-0
Iturregui, C. (2017). Esquemas disfuncionales tempranos y dependencia emocional en estudiantes universitarios de Lima Norte. (Tesis de maestría, Universidad Peruana Cayetano Heredia). http://repositorio.upch.edu.pe/handle/upch/3787
Lyrakos, D. (2014). The validity of Young Schema Questionnaire 3rd Version and the Schema Mode Inventory 2nd Version on the greek population. Psychology. 3 (12), 1110-1115. http://dx.doi.org/10.4236/psych.2014.55056
Malacas, C. (2013). Esquemas disfuncionales tempranos en consumidores de sustancias psicoactivas internados en comunidades terapéuticas. (Tesis de licenciatura, Universidad Nacional Federico Villarreal). http://repositorio.unfv.edu.pe/handle/UNFV/1069
Meza, K. y Santayana, R. (2018). Esquemas maladaptativos tempranos y depresión en pacientes de una institución de salud de Lima. (Tesis de licenciatura, Universidad Femenina del Sagrado Corazón). http://hdl.handle.net/20.500.11955/428
Millon, T. y Davis, R. (1998). Trastornos de la personalidad, Más allá del DSM-IV. Barcelona: Masson.
Montesinos, N. (2018). Esquemas desadaptativos y rasgos patológicos de la personalidad en pacientes con trastorno por consumo de sustancia. (Tesis de licenciatura, Universidad de Azuay). http://dspace.uazuay.edu.ec/handle/datos/8633
Moyano, M. (2017). Los esquemas dasadaptativos tempranos, satisfacción familiar y conductas delictivas. (Tesis de licenciatura, Universidad de Aconcagua). http://bibliotecadigital.uda.edu.ar/756
Pérez, L. y Torres, A. (2016). Desarrollo de los esquemas maladaptativos tempranos en madres adolescentes de un CAR. Avances de psicología, 24 (2), 167-174. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2016.v24n2.152
Petrocelli, J., Glaser, B., Calhoun, G. y Campbell, L. (2001). Early Maladaptative schemas of personality disorder subtypes. Journal of Personality Disorders, 15 (6), 546-559. https://doi.org/10.1521/pedi.15.6.546.19189
Ponce, C., Aiquipa, J. y Arboccó, M. (2019). Dependencia emocional, satisfacción con la vida y violencia de pareja en estudiantes universitarios. Propósitos y Representaciones, 7. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7nSPE.351
Posada, J. y Villa, A. (2016). Esquemas maladaptativos tempranos y trastornos de ansiedad en la primera infancia y la niñez. Revista Katharsis, 21, 45-68. https://doi.org/10.25057/25005731.762
Ramírez, R. (2017). Esquemas desadaptativos en estudiantes con sintomatología depresiva de un colegio municipal. (Tesis de licenciatura, Universidad Central del Ecuador). http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/25000/14622
Reise, S., Bonifay, W. y Haviland, M. (2013). Scoring and modeling psychological measures in the presence of multidimensionality. Journal of Personality Assessment, 95 (2), 129-140. https://doi.org/10.1080/00223891.2012.725437
Ryff, C. (2014). Psychological well-being revisited: advances in the science and practice of eudaimonia. Psychotherapy and Psychosomatics, 83 (1), 10-28. https://doi.org/10.1159/000353263
Sagone, E., & De Caroli, M. (2014). Relationships between psychological well-being and resilience in middle and late adolescents. Procedia-Social and Behavioural Sciences, 141, 881-887. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.05.154
Sánchez, A., Andrade, P. y Gómez, M. (2019). Esquemas desadaptativos tempranos y ansiedad en escolares de México. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 6 (2), 15-21. http://doi.org/10.21134/rpcna.2019.06.2.2
Segura, N. (2017). Bienestar psicológico en docentes de las instituciones educativas públicas y particulares de nivel secundario del distrito de Los Olivos, 2017. (Tesis de licenciatura, Universidad César Vallejo). http://repositorio.ucv.edu.pe/handle/UCV/11359?locale-attribute=es
Shaghaghy, F., Saffarinia, M., Iranpoor, M. y Soltanynejad, A. (2011). The relationship of early maladaptive schemas, atributional styles and learned helplessness among addicted and Non-addicted Men. Addict & Health, 3 (2), 45-52. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3905522/
Valderrama, S. (2013). Pasos para elaborar proyectos y tesis de investigación Científica cuantitativa, cualitativa y mixta. (2a ed.). Lima: San Marcos.
Young, J. y Klosko, J. (2012). Reinventa tu vida. Barcelona: Paidos.
Young, J., Klosko, J., y Weishaar, M. (2013). Terapia de Esquemas: guía práctica. Bilbao: Desclée De Brouwer, S.A.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Segundo Alamiro Monteza Vásquez, Daniel Noboru Yogui Takaesu
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).