Educative management as a determining factor in the performance of regular basic education teachers during the COVID-19 pandemic, Puno-Peru.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v11i1.543

Keywords:

educational management, teacher performance, educational quality, education, covid19

Abstract

The objective of this research was to analyze the effect of educational management on the teaching performance of teachers of Basic Basic Education in the department of Puno, during the COVID-19 Pandemic. It corresponds to an investigation with a quantitative approach, explanatory scope and non-experimental design, which included the participation of 650 teachers from 10 Units of Local Educational Management, to whom a scale of perception of educational management and a self-assessment questionnaire of the teaching performance, both valid and reliable; The analyzes were performed based on a significance level of 5% and a confidence level of 95%. The results show a direct and significant correlation between the variable educational management and teacher performance (r = .623, p <.05), in the same way with the institutional management dimensions (r = .523, p <.05), Pedagogical management (r = .499, p <0.05), Administrative management (r = .611, p <.05) and Community management (r = .514, p <.05). In addition to this, the multiple linear regression model explains the effect that the educational management variable and its dimensions have on the teaching performance of teachers in Puno. It is concluded that educational management, which can be understood as the strengthening of Educational Projects and the enrichment of pedagogical processes in order to respond to local and regional educational needs, is a determining factor that explains the level of performance they achieve teachers of Regular Basic Education in Puno during the COVID-19 Pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguerrondo, I. (2014). Planejamento Educativo E Complexidade: Gestão Das Reformas Educacionais. Cadernos de Pesquisa, 44(153), 548–578. https://doi.org/10.1590/198053142910

Alvarez, R. P., & Harris, P. R. (2020). Covid-19 in latin america: Challenges and opportunities. Revista Chilena de Pediatria, 91(2), 179–182. https://doi.org/10.32641/rchped.vi91i2.2157

Britez, M. (2020). La educación ante el avance del COVID-19 en Paraguay . Scientific Electronic Library Online. https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/22/579

El Comercio. (2019). Educación en el Perú: Calidad educativa no estaría justificando las inversiones. Recuperado de https://elcomercio.pe/economia/peru/educacion-peru-calidad-educativa-estaria-justificando-inversiones-noticia-619726-noticia/

Gálvez, E., & Milla, R. (2018). Evaluación del desempeño docente: Preparación para el aprendizaje de los estudiantes en el Marco de Buen Desempeño Docente. Propósitos y Representaciones, 6(2), 407. https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.236

Garcia, F., Juarez, S., & Salgado, L. (2018). Gestión escolar y calidad educativa S. Revista Cubana Educación Superior, 2(6), 206–216. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v37n2/rces16218.pdf

Graffe, G. (2002). Gestión educativa para la transformación de la escuela. Revista de Pedagogia, 23(68), 12–21. Recuperado de http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-97922002000300007

Hernandez, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6th ed.). McGrawHill.

Huanca-Arohuanca, J., & Canaza-Choque, F. (2019). Puno: Educación rural y pensamiento crítico. Hacia una educación inclusiva. Revista Helios, 3(1), 2019. https://doi.org/10.22497/Helios.31.3106

Inciarte, A., Marcano, N., & Reyes, M. (2006). Gestión académico-administrativa en la educación básica. Revista Venezolana De Gerencia, 11(34), 34–47. Recuperado de http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-99842006000200005

La Republica. (2019). Prueba Pisa: Perú se ubica en el puesto 64 y sube puntaje en lectura, matemática y ciencia. Recuperado de https://larepublica.pe/sociedad/2019/12/03/prueba-pisa-peru-se-ubica-en-el-puesto-64-y-sube-puntaje-en-lectura-matematica-y-ciencia-minedu-educacion/

León, J. C. (2019). Capital humano y pobreza regional en Perú. Región Y Sociedad, 31(1), e1058. https://doi.org/10.22198/rys2019/31/1058

Ministerio de Educación. (2007). Proyecto Educativo Nacional PEN. Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/DeInteres/xtras/PEN-2021.pdf

Ministerio de Educación. (2012). Marco de Buen Desempeño Docente. Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/pdf/ed/marco-de-buen-desempeno-docente.pdf

Ministerio de Educación. (2017). Puno ¿cómo vamos en educación? Unidad de Estadística. Recuperado de http://escale.minedu.gob.pe/c/document_library/get_file?uuid=4e9029ea-5a7d-4e76-96c7-42acaa92ec4f&groupId=10156

Pacheco-Granados, R. J., Robles-Algarín, C. A., & Ospino-Castro, A. J. (2018). Analysis of the administrative management in the educational institutions of the basic and middle levels in the rural areas of Santa Marta, Colombia. Informacion Tecnologica, 29(5), 259–266. https://doi.org/10.4067/S0718-07642018000500259

Perez, J. (2010). Administración y Gestión Educativa desde la perspectiva de las Practicas de Liderazgo y el ejercicio de los Derechos Humanos en la Escuela Normal Mixta “Pedro Nufio” [Universidad Pedagogica Nacional Francisco Morazán]. http://www.cervantesvirtual.com/descargaPdf/administracion-y-gestion-educativa-desde-la-perspectiva-de-las-practicas-de-liderazgo-y-el-ejercicio-de-los-derechos-humanos-en-la-escuela-nomal-mixta-pedro-nufio/

Peru 21. (2019). ¿Cuál es la real inversión en educación en el Perú? Recuperado de https://peru21.pe/opinion/real-inversion-educacion-peru-465792-noticia/

Quispe-Pareja, M. (2020). La gestión pedagógica en la mejora del desempeño docente. Investigación Valdizana, 14(1), 7–14. Recuperado de http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/601

Reyes, N. (2012). Liderazgo directivo y desempeño docente en el nivel secundario de una institución educativa de Ventanilla - Callao [Universidad San Ignacio de Loyola]. Recuperado de http://repositorio.usil.edu.pe/bitstream/123456789/1302/1/2012_Reyes_Liderazgo directivo y desempeño docente en el nivel secundario de una institución educativa de Ventanilla- Callao.pdf

Rodríguez-Sosa, J., & Hernández-Sánchez, K. (2018). Problematización de las prácticas docentes y contextualización de la enseñanza. Propósitos y Representaciones, 6(1), 507–524. https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n1.211

Rojas, A. M. (2015). Retos a la Educación Peruana en el Siglo XXI. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educación, 14(1), 101–115. https://doi.org/10.15366/reice2016.14.1.006

Surco, D. V. (2018). Gestión Academica y Desempeño Docente, según los estudiantes de una universidad privada en Lima, Perú. Industrial Data, 21(1), 83. https://doi.org/10.15381/idata.v21i1.14914

Tapia, V., & Tipula, F. (2017). Desempeño docente y creencias pedagógicas del profesor universitario en Universidad Toribio Rodríguez de Mendoza de Amazona . Perú. COMUNI@CCIÓN: Revista de Investigación En Comunicación y Desarrollo, 8(2), 72–80. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/pdf/comunica/v8n2/a01v8n2.pdf

Torres, E. (2015). Gestión educativa y su relación con la práctica docente en las instituciones educativas emblemáticas de la ciudad de Puno - 2014 - Perú. Comuni@cción, 6(1), 56–64. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2219-71682015000100006&lang=pt

Published

2020-10-20

How to Cite

Meza Revatta, L. F. ., Torres Miranda, J. S. ., & Mamani-Benito, O. . (2020). Educative management as a determining factor in the performance of regular basic education teachers during the COVID-19 pandemic, Puno-Peru. Apuntes Universitarios, 11(1), 23–35. https://doi.org/10.17162/au.v11i1.543

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.