Educative management as a determining factor in the performance of regular basic education teachers during the COVID-19 pandemic, Puno-Peru.
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v11i1.543Keywords:
educational management, teacher performance, educational quality, education, covid19Abstract
The objective of this research was to analyze the effect of educational management on the teaching performance of teachers of Basic Basic Education in the department of Puno, during the COVID-19 Pandemic. It corresponds to an investigation with a quantitative approach, explanatory scope and non-experimental design, which included the participation of 650 teachers from 10 Units of Local Educational Management, to whom a scale of perception of educational management and a self-assessment questionnaire of the teaching performance, both valid and reliable; The analyzes were performed based on a significance level of 5% and a confidence level of 95%. The results show a direct and significant correlation between the variable educational management and teacher performance (r = .623, p <.05), in the same way with the institutional management dimensions (r = .523, p <.05), Pedagogical management (r = .499, p <0.05), Administrative management (r = .611, p <.05) and Community management (r = .514, p <.05). In addition to this, the multiple linear regression model explains the effect that the educational management variable and its dimensions have on the teaching performance of teachers in Puno. It is concluded that educational management, which can be understood as the strengthening of Educational Projects and the enrichment of pedagogical processes in order to respond to local and regional educational needs, is a determining factor that explains the level of performance they achieve teachers of Regular Basic Education in Puno during the COVID-19 Pandemic.Downloads
References
Aguerrondo, I. (2014). Planejamento Educativo E Complexidade: Gestão Das Reformas Educacionais. Cadernos de Pesquisa, 44(153), 548–578. https://doi.org/10.1590/198053142910
Alvarez, R. P., & Harris, P. R. (2020). Covid-19 in latin america: Challenges and opportunities. Revista Chilena de Pediatria, 91(2), 179–182. https://doi.org/10.32641/rchped.vi91i2.2157
Britez, M. (2020). La educación ante el avance del COVID-19 en Paraguay . Scientific Electronic Library Online. https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/22/579
El Comercio. (2019). Educación en el Perú: Calidad educativa no estaría justificando las inversiones. Recuperado de https://elcomercio.pe/economia/peru/educacion-peru-calidad-educativa-estaria-justificando-inversiones-noticia-619726-noticia/
Gálvez, E., & Milla, R. (2018). Evaluación del desempeño docente: Preparación para el aprendizaje de los estudiantes en el Marco de Buen Desempeño Docente. Propósitos y Representaciones, 6(2), 407. https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n2.236
Garcia, F., Juarez, S., & Salgado, L. (2018). Gestión escolar y calidad educativa S. Revista Cubana Educación Superior, 2(6), 206–216. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v37n2/rces16218.pdf
Graffe, G. (2002). Gestión educativa para la transformación de la escuela. Revista de Pedagogia, 23(68), 12–21. Recuperado de http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-97922002000300007
Hernandez, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6th ed.). McGrawHill.
Huanca-Arohuanca, J., & Canaza-Choque, F. (2019). Puno: Educación rural y pensamiento crítico. Hacia una educación inclusiva. Revista Helios, 3(1), 2019. https://doi.org/10.22497/Helios.31.3106
Inciarte, A., Marcano, N., & Reyes, M. (2006). Gestión académico-administrativa en la educación básica. Revista Venezolana De Gerencia, 11(34), 34–47. Recuperado de http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-99842006000200005
La Republica. (2019). Prueba Pisa: Perú se ubica en el puesto 64 y sube puntaje en lectura, matemática y ciencia. Recuperado de https://larepublica.pe/sociedad/2019/12/03/prueba-pisa-peru-se-ubica-en-el-puesto-64-y-sube-puntaje-en-lectura-matematica-y-ciencia-minedu-educacion/
León, J. C. (2019). Capital humano y pobreza regional en Perú. Región Y Sociedad, 31(1), e1058. https://doi.org/10.22198/rys2019/31/1058
Ministerio de Educación. (2007). Proyecto Educativo Nacional PEN. Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/DeInteres/xtras/PEN-2021.pdf
Ministerio de Educación. (2012). Marco de Buen Desempeño Docente. Recuperado de http://www.minedu.gob.pe/pdf/ed/marco-de-buen-desempeno-docente.pdf
Ministerio de Educación. (2017). Puno ¿cómo vamos en educación? Unidad de Estadística. Recuperado de http://escale.minedu.gob.pe/c/document_library/get_file?uuid=4e9029ea-5a7d-4e76-96c7-42acaa92ec4f&groupId=10156
Pacheco-Granados, R. J., Robles-Algarín, C. A., & Ospino-Castro, A. J. (2018). Analysis of the administrative management in the educational institutions of the basic and middle levels in the rural areas of Santa Marta, Colombia. Informacion Tecnologica, 29(5), 259–266. https://doi.org/10.4067/S0718-07642018000500259
Perez, J. (2010). Administración y Gestión Educativa desde la perspectiva de las Practicas de Liderazgo y el ejercicio de los Derechos Humanos en la Escuela Normal Mixta “Pedro Nufio” [Universidad Pedagogica Nacional Francisco Morazán]. http://www.cervantesvirtual.com/descargaPdf/administracion-y-gestion-educativa-desde-la-perspectiva-de-las-practicas-de-liderazgo-y-el-ejercicio-de-los-derechos-humanos-en-la-escuela-nomal-mixta-pedro-nufio/
Peru 21. (2019). ¿Cuál es la real inversión en educación en el Perú? Recuperado de https://peru21.pe/opinion/real-inversion-educacion-peru-465792-noticia/
Quispe-Pareja, M. (2020). La gestión pedagógica en la mejora del desempeño docente. Investigación Valdizana, 14(1), 7–14. Recuperado de http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/601
Reyes, N. (2012). Liderazgo directivo y desempeño docente en el nivel secundario de una institución educativa de Ventanilla - Callao [Universidad San Ignacio de Loyola]. Recuperado de http://repositorio.usil.edu.pe/bitstream/123456789/1302/1/2012_Reyes_Liderazgo directivo y desempeño docente en el nivel secundario de una institución educativa de Ventanilla- Callao.pdf
Rodríguez-Sosa, J., & Hernández-Sánchez, K. (2018). Problematización de las prácticas docentes y contextualización de la enseñanza. Propósitos y Representaciones, 6(1), 507–524. https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n1.211
Rojas, A. M. (2015). Retos a la Educación Peruana en el Siglo XXI. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educación, 14(1), 101–115. https://doi.org/10.15366/reice2016.14.1.006
Surco, D. V. (2018). Gestión Academica y Desempeño Docente, según los estudiantes de una universidad privada en Lima, Perú. Industrial Data, 21(1), 83. https://doi.org/10.15381/idata.v21i1.14914
Tapia, V., & Tipula, F. (2017). Desempeño docente y creencias pedagógicas del profesor universitario en Universidad Toribio Rodríguez de Mendoza de Amazona . Perú. COMUNI@CCIÓN: Revista de Investigación En Comunicación y Desarrollo, 8(2), 72–80. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/pdf/comunica/v8n2/a01v8n2.pdf
Torres, E. (2015). Gestión educativa y su relación con la práctica docente en las instituciones educativas emblemáticas de la ciudad de Puno - 2014 - Perú. Comuni@cción, 6(1), 56–64. Recuperado de http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2219-71682015000100006&lang=pt
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Oscar Mamani-Benito, Lucas Fernando Meza Revatta, Julio Samuel Torres Miranda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).