Attitudes towards statistics in economic and administrative sciences: An analysis by undergraduate stage

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v10i1.415

Keywords:

attitudes, statistics, undergraduate, utility, Economic-Administrative Sciences

Abstract

The purpose of this research was to: 1) characterize attitudes towards statistics in the initial, intermediate and final stages of undergraduate degrees in Administrative Economic Sciences and, 2) determine the applications that students give to statistics during their university studies. 159 students (69.18% female and 30.81% male) participated in careers such as Human Resources, Administration, International Business and Marketing, which answered a semantic differential questionnaire composed of seven pairs of extreme adjectives based on a scale of -3 to + 3. The results showed that, during the three stages of the races (initial, intermediate and final), the attitudes towards statistics remain somewhat positive (with averages of 0.73, 0.94 and 1.00, respectively) and that, although their importance is perceived, they are somewhat tense for students. It was also found that these attitudes are used to understand information, calculate data and investigate. In addition, possible explanations for such findings are discussed, for example, the teaching strategies of teachers and the academic history of students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, J., & Mejía, D. (2017). Actitudes hacia la estadística de los estudiantes de pregrado de la universidad nacional Pedro Ruiz Gallo. Revista Científica Institucional Tzhoecoen, 9(3), 1-14. doi: https://doi.org/10.26495/rtzh179.323428

Aguilar, W., Lara, M., Íñiguez, C., & Rivera, R. (2018). Perfiles de estudiantes asociados a las características de reprobación de las asignaturas de ciencias básicas en Ingeniería. Revista de la Red Iberoamericana de Pedagogía, 7(8), 129-145. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6523207

Alonso, C. (2013). De 37% el último índica de reprobación en la Universidad Autónoma. La Jornada. Recuperado de https://www.lja.mx/2013/10/de-37-el-ultimo-indice-de-reprobacion-en-la-universidad-autonoma/

Arce, D., Andrade, E., & Seoane, G. (1997). Comparación de escalas de respuesta para la medición de las actitudes. Psicothema, 9(3), 541-545. http://www.psicothema.com/pdf/125.pdf

Ashaari, N., Judi, H., Mohamed, H., & Wook, M. (2010). Student’s attitude towards statistics course. Procedia Social and Behavioral Sciences, 18(2011), 287-294. doi: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.05.041

Barreto, A. (2012). El progreso de la Estadística y su utilidad en la evaluación del desarrollo. Papeles de Población, 18(73), 1-31. http://www.scielo.org.mx/pdf/pp/v18n73/v18n73a10.pdf

Bautista, A., Morales, M., Dórame, L., & Peralta, G. (2016). Un estudio sobre las actitudes hacia la estadística en estudiantes universitarios. Epistemus, 10(20), 48-54. http://www.epistemus.uson.mx/revistas/articulos/20-7Estadistica.pdf

Coetzee, S., & Van der Merwe, P. (2010). Industrial psychology students’ attitudes towards statistics. SA Journal of Industrial Psychology, 36(1), 1-8. doi: 10.4102/ sajip.v36i1.843

Corona, V., Reyes, S., Martínez, S., & Rivas, C. (2016). Estrategias para la disminución de los índices de reprobación en el Instituto Tecnológico de Pachuca. Revista de Sistemas y Gestión Educativa, 3(9), 62-69. http://www.ecorfan.org/bolivia/researchjournals/Sistemas_y_Gestion_Educativa/vol3num9/Sistemas_y_Gestion_Educativa_V3_N9_8.pdf

Cuadras, C. (2006). La Estadística, un instrumento para el progreso de la sociedad. Boletín de Estadística e Investigación Operativa, 22(1), 29-38.

Díaz, C. (2012). Tendencias y requerimientos del mercado de trabajo en la economía del conocimiento. Estudio sobre los egresados de CUCEA. Revista de Educación Superior, 41(1), 9-30. http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista161_S1A1ES.pdf

Escalante, E., Repetto, A., & Mattinello, G. (2012). Exploración y análisis de la actitud hacia la Estadística en alumnos de psicología. Liberabit, 18(1), 15-26. http://www.scielo.org.pe/pdf/liber/v18n1/a03v18n1.pdf

Eudave, D. (2007). El aprendizaje de la estadística en estudiantes universitarios de profesiones no matemáticas. Educación Matemática, 19(2), 41-66. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=40519203

Gil, F. (2003). La estadística en la investigación educativa. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 231-248. https://revistas.um.es/rie/article/view/99191/94791

Griffith, J., Adams, L., Gu, L., Hart, C., & Nichols, P. (2012). Students’ attitudes toward statictics across the disciplines: a mixed-methods approach. Statistics Education Research Journal, 11(2), 45-56. https://iase-web.org/documents/SERJ/SERJ11(2)_Griffith.pdf

Jiménez, C., Ocegueda, C., García, I., & Guzmán, I. (2013). Perfil del administrador de recursos humanos y desempeño organizacional en el sector industrial de H. Matamoros. Trabajo presentado en el VIII congreso para la facultad de Ingeniería Mecánica y Electrónica del 12 al 13 de septiembre en Nuevo León, México. Recuperado desde http://eprints.uanl.mx/8572/1/PERFIL%20DEL%20ADMINISTRADOR.pdf

Landa, M. (2015). Actitud hacia la estadística por parte de los estudiantes de Medición Psicológica de la UNAH, 2015. Revista Ciencia y Tecnología, 17, 68-78. doi: https://doi.org/10.5377/rct.v0i17.2681

Liquidano, M. (2009). Las prácticas compartidas de Administración de Recursos Humanos en PYMES de servicios de Ixtapa – Zihuatanejo. ConConciencia Tecnológica 37, 5-12. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6490130

Osorio, M., & Suárez, A. (2014). Importancia de la probabilidad y la estadística en la formación del Ingeniero. Investigación Innovación Ingeniería, 2, 26-37. doi: https://doi.org/10.24267/23462329.63

Páez, Y., Burbe, C., Mosconi, S., & Montenegro, S. (2017). Actitudes de estudiantes hacia la estadística, antes y después de cursar la asignatura, en una escuela médica Argentina. Revista Educación en Ciencias de la Salud, 14(2), 109 – 114. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6290864

Pastén, C., Montiel, M., & Torres, A. (2010). Relación de las prácticas compartidas de administración de recursos humanos y el contexto organizacional. Trabajo presentado en el XV Congreso de Contaduría, Administración e Informática para la Asociación Nacional de Facultades y Escuelas de Contaduría y Administración. http://www.redalyc.org/pdf/944/94411773002.pdf

Peña, A., Suárez, A., Sanjuán, R., Rabell, G., Gómez, M., & Morales, I. (2015). Actitudes hacia la asignatura de Estadística en estudiantes de la Facultad de Ciencias Médicas "General Calixto García". Revista Habanera de Ciencias Médicas, 14(6), 872-883. http://scielo.sld.cu/pdf/rhcm/v14n6/rhcm16615.pdf

Pérez, G., Arango, M., & Branch, J. (2008). El semántico diferencial como propuesta metodológica para caracterizar el liderazgo en una organización. Dyna, 75(155), 15-27. http://www.scielo.org.co/pdf/dyna/v75n155/a02v75n155.pdf

Pérez, L., Aparicio, J., Bazán, J. & Abdounur, O. (2015). Actitudes hacia la estadística de estudiantes universitarios de Colombia. Educación Matemática, 27(3), 111-149. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-58262015000300111

Petriz, M. (2015). Correlación entre actitudes hacia la Estadística y los conocimientos elementales de la disciplina en estudiantes de las licenciaturas de contaduría y administración en una universidad estatal. Recuperado desde http://congreso.investiga.fca.unam.mx/docs/xx/docs/8.04.pdf

Robles, S., Cisneros, L., & Guzmán, C. (2018). Actitudes hacia las matemáticas de estudiantes universitarios. El caso del Centro Universitario de Ciencias Económico Administrativas de la Universidad de Guadalajara. Revista de Educación y Desarrollo, 47, 71-80. http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/48/48_Robles.pdf

Rodríguez, N. (2011). Actitudes de los estudiantes universitarios hacia la Estadística. Interdisciplinaria, 28(2), 199-205.

Rosli, M., & Maat, S. (2017). Attitude towards statistics and performance among post-graduate students. Recuperado desde https://aip.scitation.org/doi/pdf/10.1063/1.4983881?class=pdf

Rouquette, A. Suárez, A., & Ariza, E. (2014). Relevancia de la formación estadística en la universidad. La importancia de encontrarles sentido a las matemáticas. Reencuentro, 69, 37-45. http://www.redalyc.org/pdf/340/34031038005.pdf

Ruiz, C. (2015). Actitudes hacia la estadística de los alumnos del grado en pedagogía, educación social, y maestro de educación infantil y maestro de educación primaria de la UCM. Educación XX1, 18(2), 351-374.

Salazar, M., & Acón, S. (2017). Actitudes de estudiantes universitarios hacia la estadística como materia de estudio y herramienta para el análisis y comprensión de situaciones cotidianas. Trabajo presentado en el V Encuentro de Enseñanza de la Matemática UNED 2017. San José, CR. Resumen recuperado de https://www.uned.ac.cr/ecen/encuentros/2017/vencuentro/archivos/Ponencias/4.%20Did%C3%A1cticas%20especificas%20en%20la%20educaci%C3%B3n%20matem%C3%A1tica/Actitudes%20estudiantes%20universitarios%20hacia%20estad%C3%ADstica.pdf

Salkind, N. (1999). Métodos de investigación. 3ªed. México: Prentice Hall.

Santabarbara, J., & López, R. (2019). Actitudes hacia la estadística en residentes de MediCuba que cursan un posgrado en investigación. Revista de la Fundación Médica, 22(2), 79-83. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6896427

Sesé, A., Jiménez, R., Montaño, J., & Palmer, A. (2015). ¿Pueden las actitudes hacia la estadística y la ansiedad estadística explicar el rendimiento de los estudiantes? Revista de Psicodidáctica, 20(2), 285-304. doi: 10.1387/RevPsicodidact.13080.

Stanisavljevic, D., Trajkovic, G., Marinkovic, J., Bukumiric, Z., Cirkovic, A., & Milic, N. (2014). Assessing attitudes towards statistics among medical students: psychometric properties of the Serbian version of the survey of attitudes towards statistics (SATS). PLoS ONE 9(11), 1-7. doi:10.1371/journal.pone.0112567.

Vilá, R., & Rubio, M. (2016). Actitudes hacia la Estadística en el alumnado del grado de Pedagogía de la Universidad de Barcelona. Revista de Docencia Universitaria, 14(1), 131-149. doi: 10.4995/redu.2016.5766

Published

2020-01-01

How to Cite

Torres Ceballos, C. G. . (2020). Attitudes towards statistics in economic and administrative sciences: An analysis by undergraduate stage. Apuntes Universitarios, 10(1), 14–27. https://doi.org/10.17162/au.v10i1.415