Attitudes towards statistics in economic and administrative sciences: An analysis by undergraduate stage
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v10i1.415Keywords:
attitudes, statistics, undergraduate, utility, Economic-Administrative SciencesAbstract
The purpose of this research was to: 1) characterize attitudes towards statistics in the initial, intermediate and final stages of undergraduate degrees in Administrative Economic Sciences and, 2) determine the applications that students give to statistics during their university studies. 159 students (69.18% female and 30.81% male) participated in careers such as Human Resources, Administration, International Business and Marketing, which answered a semantic differential questionnaire composed of seven pairs of extreme adjectives based on a scale of -3 to + 3. The results showed that, during the three stages of the races (initial, intermediate and final), the attitudes towards statistics remain somewhat positive (with averages of 0.73, 0.94 and 1.00, respectively) and that, although their importance is perceived, they are somewhat tense for students. It was also found that these attitudes are used to understand information, calculate data and investigate. In addition, possible explanations for such findings are discussed, for example, the teaching strategies of teachers and the academic history of students.Downloads
References
Acosta, J., & Mejía, D. (2017). Actitudes hacia la estadística de los estudiantes de pregrado de la universidad nacional Pedro Ruiz Gallo. Revista Científica Institucional Tzhoecoen, 9(3), 1-14. doi: https://doi.org/10.26495/rtzh179.323428
Aguilar, W., Lara, M., Íñiguez, C., & Rivera, R. (2018). Perfiles de estudiantes asociados a las características de reprobación de las asignaturas de ciencias básicas en Ingeniería. Revista de la Red Iberoamericana de Pedagogía, 7(8), 129-145. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6523207
Alonso, C. (2013). De 37% el último índica de reprobación en la Universidad Autónoma. La Jornada. Recuperado de https://www.lja.mx/2013/10/de-37-el-ultimo-indice-de-reprobacion-en-la-universidad-autonoma/
Arce, D., Andrade, E., & Seoane, G. (1997). Comparación de escalas de respuesta para la medición de las actitudes. Psicothema, 9(3), 541-545. http://www.psicothema.com/pdf/125.pdf
Ashaari, N., Judi, H., Mohamed, H., & Wook, M. (2010). Student’s attitude towards statistics course. Procedia Social and Behavioral Sciences, 18(2011), 287-294. doi: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.05.041
Barreto, A. (2012). El progreso de la Estadística y su utilidad en la evaluación del desarrollo. Papeles de Población, 18(73), 1-31. http://www.scielo.org.mx/pdf/pp/v18n73/v18n73a10.pdf
Bautista, A., Morales, M., Dórame, L., & Peralta, G. (2016). Un estudio sobre las actitudes hacia la estadística en estudiantes universitarios. Epistemus, 10(20), 48-54. http://www.epistemus.uson.mx/revistas/articulos/20-7Estadistica.pdf
Coetzee, S., & Van der Merwe, P. (2010). Industrial psychology students’ attitudes towards statistics. SA Journal of Industrial Psychology, 36(1), 1-8. doi: 10.4102/ sajip.v36i1.843
Corona, V., Reyes, S., Martínez, S., & Rivas, C. (2016). Estrategias para la disminución de los índices de reprobación en el Instituto Tecnológico de Pachuca. Revista de Sistemas y Gestión Educativa, 3(9), 62-69. http://www.ecorfan.org/bolivia/researchjournals/Sistemas_y_Gestion_Educativa/vol3num9/Sistemas_y_Gestion_Educativa_V3_N9_8.pdf
Cuadras, C. (2006). La Estadística, un instrumento para el progreso de la sociedad. Boletín de Estadística e Investigación Operativa, 22(1), 29-38.
Díaz, C. (2012). Tendencias y requerimientos del mercado de trabajo en la economía del conocimiento. Estudio sobre los egresados de CUCEA. Revista de Educación Superior, 41(1), 9-30. http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista161_S1A1ES.pdf
Escalante, E., Repetto, A., & Mattinello, G. (2012). Exploración y análisis de la actitud hacia la Estadística en alumnos de psicología. Liberabit, 18(1), 15-26. http://www.scielo.org.pe/pdf/liber/v18n1/a03v18n1.pdf
Eudave, D. (2007). El aprendizaje de la estadística en estudiantes universitarios de profesiones no matemáticas. Educación Matemática, 19(2), 41-66. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=40519203
Gil, F. (2003). La estadística en la investigación educativa. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 231-248. https://revistas.um.es/rie/article/view/99191/94791
Griffith, J., Adams, L., Gu, L., Hart, C., & Nichols, P. (2012). Students’ attitudes toward statictics across the disciplines: a mixed-methods approach. Statistics Education Research Journal, 11(2), 45-56. https://iase-web.org/documents/SERJ/SERJ11(2)_Griffith.pdf
Jiménez, C., Ocegueda, C., García, I., & Guzmán, I. (2013). Perfil del administrador de recursos humanos y desempeño organizacional en el sector industrial de H. Matamoros. Trabajo presentado en el VIII congreso para la facultad de Ingeniería Mecánica y Electrónica del 12 al 13 de septiembre en Nuevo León, México. Recuperado desde http://eprints.uanl.mx/8572/1/PERFIL%20DEL%20ADMINISTRADOR.pdf
Landa, M. (2015). Actitud hacia la estadística por parte de los estudiantes de Medición Psicológica de la UNAH, 2015. Revista Ciencia y Tecnología, 17, 68-78. doi: https://doi.org/10.5377/rct.v0i17.2681
Liquidano, M. (2009). Las prácticas compartidas de Administración de Recursos Humanos en PYMES de servicios de Ixtapa – Zihuatanejo. ConConciencia Tecnológica 37, 5-12. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6490130
Osorio, M., & Suárez, A. (2014). Importancia de la probabilidad y la estadística en la formación del Ingeniero. Investigación Innovación Ingeniería, 2, 26-37. doi: https://doi.org/10.24267/23462329.63
Páez, Y., Burbe, C., Mosconi, S., & Montenegro, S. (2017). Actitudes de estudiantes hacia la estadística, antes y después de cursar la asignatura, en una escuela médica Argentina. Revista Educación en Ciencias de la Salud, 14(2), 109 – 114. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6290864
Pastén, C., Montiel, M., & Torres, A. (2010). Relación de las prácticas compartidas de administración de recursos humanos y el contexto organizacional. Trabajo presentado en el XV Congreso de Contaduría, Administración e Informática para la Asociación Nacional de Facultades y Escuelas de Contaduría y Administración. http://www.redalyc.org/pdf/944/94411773002.pdf
Peña, A., Suárez, A., Sanjuán, R., Rabell, G., Gómez, M., & Morales, I. (2015). Actitudes hacia la asignatura de Estadística en estudiantes de la Facultad de Ciencias Médicas "General Calixto García". Revista Habanera de Ciencias Médicas, 14(6), 872-883. http://scielo.sld.cu/pdf/rhcm/v14n6/rhcm16615.pdf
Pérez, G., Arango, M., & Branch, J. (2008). El semántico diferencial como propuesta metodológica para caracterizar el liderazgo en una organización. Dyna, 75(155), 15-27. http://www.scielo.org.co/pdf/dyna/v75n155/a02v75n155.pdf
Pérez, L., Aparicio, J., Bazán, J. & Abdounur, O. (2015). Actitudes hacia la estadística de estudiantes universitarios de Colombia. Educación Matemática, 27(3), 111-149. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-58262015000300111
Petriz, M. (2015). Correlación entre actitudes hacia la Estadística y los conocimientos elementales de la disciplina en estudiantes de las licenciaturas de contaduría y administración en una universidad estatal. Recuperado desde http://congreso.investiga.fca.unam.mx/docs/xx/docs/8.04.pdf
Robles, S., Cisneros, L., & Guzmán, C. (2018). Actitudes hacia las matemáticas de estudiantes universitarios. El caso del Centro Universitario de Ciencias Económico Administrativas de la Universidad de Guadalajara. Revista de Educación y Desarrollo, 47, 71-80. http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/48/48_Robles.pdf
Rodríguez, N. (2011). Actitudes de los estudiantes universitarios hacia la Estadística. Interdisciplinaria, 28(2), 199-205.
Rosli, M., & Maat, S. (2017). Attitude towards statistics and performance among post-graduate students. Recuperado desde https://aip.scitation.org/doi/pdf/10.1063/1.4983881?class=pdf
Rouquette, A. Suárez, A., & Ariza, E. (2014). Relevancia de la formación estadística en la universidad. La importancia de encontrarles sentido a las matemáticas. Reencuentro, 69, 37-45. http://www.redalyc.org/pdf/340/34031038005.pdf
Ruiz, C. (2015). Actitudes hacia la estadística de los alumnos del grado en pedagogía, educación social, y maestro de educación infantil y maestro de educación primaria de la UCM. Educación XX1, 18(2), 351-374.
Salazar, M., & Acón, S. (2017). Actitudes de estudiantes universitarios hacia la estadística como materia de estudio y herramienta para el análisis y comprensión de situaciones cotidianas. Trabajo presentado en el V Encuentro de Enseñanza de la Matemática UNED 2017. San José, CR. Resumen recuperado de https://www.uned.ac.cr/ecen/encuentros/2017/vencuentro/archivos/Ponencias/4.%20Did%C3%A1cticas%20especificas%20en%20la%20educaci%C3%B3n%20matem%C3%A1tica/Actitudes%20estudiantes%20universitarios%20hacia%20estad%C3%ADstica.pdf
Salkind, N. (1999). Métodos de investigación. 3ªed. México: Prentice Hall.
Santabarbara, J., & López, R. (2019). Actitudes hacia la estadística en residentes de MediCuba que cursan un posgrado en investigación. Revista de la Fundación Médica, 22(2), 79-83. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6896427
Sesé, A., Jiménez, R., Montaño, J., & Palmer, A. (2015). ¿Pueden las actitudes hacia la estadística y la ansiedad estadística explicar el rendimiento de los estudiantes? Revista de Psicodidáctica, 20(2), 285-304. doi: 10.1387/RevPsicodidact.13080.
Stanisavljevic, D., Trajkovic, G., Marinkovic, J., Bukumiric, Z., Cirkovic, A., & Milic, N. (2014). Assessing attitudes towards statistics among medical students: psychometric properties of the Serbian version of the survey of attitudes towards statistics (SATS). PLoS ONE 9(11), 1-7. doi:10.1371/journal.pone.0112567.
Vilá, R., & Rubio, M. (2016). Actitudes hacia la Estadística en el alumnado del grado de Pedagogía de la Universidad de Barcelona. Revista de Docencia Universitaria, 14(1), 131-149. doi: 10.4995/redu.2016.5766
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).