Validation of content of a rubric to evaluate the oral competence of a foreign language from the socioformative approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v9i3.378

Keywords:

socioformative evaluation, foreign language, Languages, socioformative rubric, validity, education

Abstract

This research arises from the lack of tools to qualify the oral competence of a foreign language. That is relevant to the bets of the knowledge society subject to the socioformative approach. The purpose was to validate the content of a tool to qualify the oral competence of a foreign language at level B1. An instrumental study was used according to the following stages: 1) development of a tool through a socioformative type scheme; 2) review and improvement of the tool by three experts; 3) validation of content by a jury of 16 experts in the field. The results obtained indicate that the tool is suitable for qualifying the oral competence of a foreign language, with an Aiken V higher than V 0.75. The initial reliability was 0.842. Conclusions: the rubric is adequate; however, it must be implemented to a wider public in order to define the construct validity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

American Psychological Association, American Educational Research Associationand National Council on Measurement in Education (1954,1985). Standards for Educalional and Psychological Testing .Washington, DC: Author.

Aiken, L. R. (1980). Content validity and reliability of single items or questionnaires. Educational and Psychological Measurement40, 955–959. Recuperado de:goo.gl/X1GUK1

Alarcón, G., Aidé, L., Trápaga, B., Arturo, J., & Rubén, E, N (2017).Validez de contenido por juicio de expertos: propuesta de una herramienta virtual. Apertura, 9 (2), 42-53. http://dx.doi.org/10.18381/Ap.v9n2.993

Arias, C-I. & Maturana, L-M. (2005). Evaluación en lenguas extranjeras: discursos y prácticas. IKALA, Revista de Lenguaje y Cultura, 10 (16), 63-91. Recuperado de: http:// goo.gl/rDriUo

Barquero, M&Ureña, E. (2015). Rúbricas para evaluar la competencia oral en un segundo idioma: Un estudio de caso. InterSedes, XVI, 34. Recuperado de: goo.gl/uuHgyd

Bores, M. & Camacho, L. (2016):“Criterios para evaluar la expresión oral y escrita en la clase de español”. LI Congreso Internacional AEPE. Palencia, julio 25-29, 2016.Recuperado de: http://goo.gl/JCZAfU

Cabero Almenara, J. y Llorente Cejudo, M. C. (2013), La aplicación del juicio de experto como técnica de evaluación de las tecnologías de la información (TIC). Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación, 7 (2), 11-22. Recuperado de:goo.gl/gcYkcC

Celina H. y Campo A.(2005).“Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach”, Revista colombiana de psiquiatría, vol. XXXIV, número 004, 572 –580.Extraído desdegoo.gl/hv1PvD

Cohen, R. & Swerdlik, M. (2001). Pruebas y evaluación psicológicas: Introducción a las pruebas y a la medición. (4ª. ed.). México: McGraw-Hill. Recuperado de: goo.gl/cszXmD

Consejo de Europa. (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Instituto Cervantes, Anaya, 2002. Recuperado de:goo.gl/e572MU

Corral, Y. (2009). Validez y confiabilidad de los instrumentos de investigación para la recolección de datos. Revista ciencias de la educación, 19(33),228-247. Recuperado de: goo.gl/YoorvT

Costello, A. B., & Osborne, J. (2005). Best practices in exploratory factor analysis: four recommendations for getting the most from your analysis. Practical Assessment research & Evaluation, 10(7), 1-9.

Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297-334.

Ellis, R. (2003). Task-based language learning and teaching. Oxford: Oxford University Press. Haozhang.

De Arquer, M. I. (2011). NTP 401: Fiabilidad humana: métodos de cuantificación, juicio de expertos. Centro nacional de condiciones de trabajo, España. Recuperado de http://www.oect.es/inshtweb/contenidos/documentacion/fichastecnicas/ntp/ficheros/401a500/ntp_401.pdf

Figueras, N. (2008). El MCER, más allá de la polémica. MarcoELE, 7, 26-34.Recuperado de:goo.gl/A1d1QfGatica, F. &Uribarren, T. (2013). ¿Cómo elaborar una rúbrica? Investigación en Educación Médica2(1):61-65. Recuperado de: goo.gl/cszXmD

Gómez-González, J. A. & Tobón, S. (2018): “Diseño y validación de un Instrumento para evaluar el impacto de los proyectos formativos en educación básica en México”, Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, mayo.Recuperado de: http://goo.gl/GjMKZK

Garrote, R., Rojas, P., & Carmen, M. (2015).Lavalidación por juicio de expertos: dos investigaciones cualitativas en lingüística aplicada. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada, núm. 18. Recuperado de https:// www.nebrija.com/revista-linguistica/files/articulosPDF/articulo_55002aca89c37.pdf

Gorina, S., A. (2014). La gestión de la información científica proporcionada por el criterio de expertos. Ciencias de la Información, 45(2), 39-47. Recuperado de: https://www.redalyc.org/html/1814/181432443007/

Hernández, J. S., Tobón, S., González, L., y Guzmán, C. (2015). Evaluación socioformativa y rendimiento académico en un programa de posgrado en línea. Paradigma, XXXVI, 30-41. Recuperado de: https://goo.gl/gWcYTx

Hernández, J. S., Tobón, S., Ortega, M. F., & Ramírez, A. M. (2018). Evaluación socioformativa en procesos de formación en línea mediante proyectos formativos. Educar, 54(1), 147-163.

Hernández-Mosqueda, J., S., Tobón-Tobón, S., y Guerrero-Rosas, G. (2016). Hacia una evaluación integral del desempeño: las rúbricas socioformativas. Revista Ra Ximhai, 12, 359-376. Recuperado de: goo.gl/etWLxC

Gomez-Gonzalez, A. y Tobón, S. (2018). Diseño y validación de un Instrumento para evaluar el impacto de los proyectos formativos en educación básica en México. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo(mayo).Recuperado de: goo.gl/GjMKZK

Lloret-Segura, S., Ferreres-Traver, A., Hernández-Baeza, A., Tomás-Marco, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica,revisada y actualizada. Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169.

Martínez, J.G. (2008). Las rúbricas en la evaluación escolar: Su construcción y su uso. Avances en Medición 6: 129-134. Recuperado de: goo.gl/jyGfGt

Martínez Rizo, F. (2016). La evaluación de docentes de educación básica. Una revisión de la experiencia internacional. México: INEE.

Méndez, M., C., y Rondón, S., M., A. (2012). Introducción al análisis factorial exploratorio. Revista Colombiana de Psiquiatría41(1), 197-207.

Nakatani, Y. (2010). Identifying strategies that facilitate EFL learners’ oral communication: A classroom study using multiple data collection procedures. The Modern Language Journal, 94(1), 346–8512.

Tobón, S. (2013b). La evaluación de las competencias en la educación básica (2da. Ed.). México: Santillana.

Tobón, S. (2014) Evaluación con rúbricas socioformativas (Mapas de aprendizaje). Plataforma CIFE. Recuperado de www.cife.edu.mx

Tobón, S. (2017a). Evaluación socioformativa. Estrategias e instrumentos. Mount Dora: Kresearch.

Tobón, S., Guzmán, E., Tobón, B. (2018). Evaluación del Desempeño Docente en México: Del Proyecto de Enseñanza al Proyecto Formativo. Atenas1, 18 -33. Recuperado de:goo.gl/arjBu

Zabala, A., & Arnau, L. (2007). Cómo aprender y enseñar competencias. Barcelona: Graó. Recuperado de: http://goo.gl/bXkiYgISSN: 2225-7136(impresa)-2304-0335(en línea)12

Published

2019-07-26

How to Cite

Mounkoro, I., & Veytia Bucheli, M. G. (2019). Validation of content of a rubric to evaluate the oral competence of a foreign language from the socioformative approach. Apuntes Universitarios, 9(3), 1–12. https://doi.org/10.17162/au.v9i3.378