“Oral Expression in the classroom”Program for the development of oral expression and comprehension of the English Language
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v7i2.191Keywords:
oral expression, oral comprehension, program and EnglishAbstract
The purpose of this research was to determine the effectiveness of the “Oral Expression in the Classroom”program in the development of the Oral Expression and Comprehension of the English language in the second year of secondary education. This research is basic of a quantitatively approach, which design was pre-experimental, and participants were 14 students. For this study’s development, it was necessary to elaborate an instrument which was validated by experts in this area. The analysis of the results through the “T”test showed significant differences (p <0.05) in the Oral Expression and Comprehension Variable, where results were obtained, with an average of an early 28.07 compared to 51.79 later, which average difference is 23.714. These results corroborate the effectiveness of the program, showing that participants improved significantly in pronunciation, grammatical and lexical accuracy, oral interaction, body language and communicative understanding, to communicate in English. Also, all the above-mentioned results showed that the students were able to interact with their classmates and to develop easily the communication process.Downloads
References
Al Momani, R. (2003). XIV Congreso Internacional de ASELE. La comprensión comunicativa y el rasgo paralingüístico que ofrece el vídeo para la dinámica docente y para la enseñanza del español en Jordania. Burgos.
Almanza, G. R. (2006). Aprendizaje acelerado: Propuesta de una alternativa metodológica para el perfeccionamiento de la expresión oral de la lengua inglesa.Tesis doctoral, Universidad de Granada, Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura, Granada.
Arce, G. (2012). Efectividad del programa "Estrategia metodológica participativa" en el potenciamiento de la comprensión oral del idioma inglés en los estudiantes del primer grado "B" del nivel secundaria básica del colegio Manuel Gonzales Prada de Huaycán -Ate, UGEL 06.Lima.
Bartolí, M. (2005). La pronunciación en la clase de lenguas extranjeras. PHONICA, 1.
Cardona, J., & Celis, M. (2011). Estrategias para mejorar la expresión oral en el grado cuarto de Educación Básica primaria.Tesis de Licenciatura, Universidad de la Amazonía, Departamento de Educación a Distancia, Florencia.
Casado Martín, M. (2013). Desarrollo de estrategias de comunicación oral en el aula de inglés.
Enguidanos, J. (2004). Expresión corporal. Aproximación teórica y técnicas aplicables en el aula.(1 ed.). España: Ideaspropias.
Fonseca, S., Correa, A., Pineda, M. I., & Lemus, F. (2011). Comunicación oral y escrita(Primera ed.). México: Pearson Education.
González Hernández, D., & Mejía Franco, M. (2010). MEMORIAS DEL VI FORO DE ESTUDIOS EN LENGUAS INTERNACIONAL. Propuesta de estrategias para mejorar el aprendizaje del inglés en alumnos adolescentes.
Gutiérrez Morales, Y. L. (2008). El juego como estrategia didáctica para la enseñanza del idioma inglés, en el primer grado de educación secundaria.Tesis de Licenciatura, Universidad Pedagógica Nacional, México.
Herrera, Y., & Romero, D. (2012). La comprensión auditiva y su incidencia en la enseñanza-aprendizaje de la pronunciación.
Herrero, P. (2012, Junio 11). La interacción comunicativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje. ReiDoCrea. Revista electrónica de investigación Docencia Creativa., 1, 138-143
Mamani Morón, M. (2013). Efectividad del programa “Playing and learning” en el desarrollo de la expresión oral del idioma inglés en los estudiantes del 6° grado de primaria del Colegio Unión de Ñaña, 2013.Universidad Peruana Unión. Lima: Editorial Imprenta Unión.
MCERL. (2002). Marco Común Europeo de Referencia para las lenguas; Aprendizaje, Enseñanza, Evaluación(Primera ed.). (Instituto Cervantes, Trans.) Madrid, España: Artes Gráficas Fernández Ciudad, S. L.
Minedu. (2010). Orientaciones para el trabajo pedagógico del área de inglés.Lima: Corporación -Gráfica Navarrete S.A.
Muiños de Britos, S. M. (2007). Programa de pedagogía universitaria. Documento de Apoyo para el Desarrollo Curricular 1. Diseño de Programas de Asignatura.
Muñoz Restrepo, A. P. (2010). Metodologías para la enseñanza de lenguas extranjera. Hacia una perspectiva crítica. Universidad EAFIT, 71-83.
Rodríguez, M. C. (2010). Actividades para desarrollar la expresión oral del inglés en escolares de sexto grado.Tesis.
Sanz, S. (2010). Aspectos regresivos en la retención de la competenciacomunicativa oral en inglés en educación obligatoria. Santiago de Compostela.
Teruel, O., & Hernández, R. (2010). Fases didácticas para la conducción de la pronunciación del inglés como lengua extranjera. Ciencias Holguín, 1-9.
Vera, N. (2007). Influencia de la técnica del juego de roles para mejorar la comprensión y la producción oral en el idioma inglés de los alumnos del 5to año de educación secundaria del colegio particular Adventista José de San Martín.Tesis de Maestría, Universidad Nacional de Trujillo, Trujillo
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).