Articulation of Information and Communication Technologies in Colombian Professional Training: An Analysis of Undergraduate Programs in Psychology
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v14i2.1604Keywords:
Psychology, vocational training, Information and communication technologies (ICT), Digital competencesAbstract
Psychology, as a discipline, did not require the development of digital competencies until a few years ago. However, as Information and Communication Technologies (ICT) increase their incursion into the productive environment, the need to develop technological skills to improve the articulation with the labor scenario and market demands increases. Therefore, this study aimed to describe the articulation of ICT within the professional training of psychology in Colombia. To achieve this, a descriptive study with a mixed approach was designed with four observation moments that included all active academic programs leading to a professional degree in psychology (n=134). As a general result, a high integration of ICT in administrative processes is observed, specifically in the digitization of the admission process, and moderate in terms of articulation within psychology programs, which corresponds to the immediate work context, this articulation tends towards the development of use competencies, with little representation of disciplinary or creative technological competencies. This orientation in the development processes of digital competencies could limit the transformational impact of ICT and the access to the gains derived from the technological sector for psychology professionals with all its implications. We recommend further studies that address the issue of training and professional practice of psychology in relation to the articulation of information and communication technologies.Downloads
References
Abad, E., González, M., de la Rosa, A., & Gallardo, J. (2020). Gestión de la economía digital en la educación superior: tendencias y perspectivas futuras. Campus Virtuales, 9(1), 57-68. https://acortar.link/ScCz2m
Alvarado, A. (17 de marzo 2023). ¿Un robot como CEO? El caso de NetDragon y Tang Yu. Unocero. https://acortar.link/K7fvkf
Amaro, M. & Robles, E. (2020). Medir la innovación en el contexto de las tecnologías emergentes y convergentes: Algunas reflexiones metodológicas. Paakat: Revista de Tecnología y Sociedad. 10 (18), 2-22. http://dx.doi.org/10.32870/Pk.a10n18.415
Anguera, M.T., Blanco-Villaseñor, A., Losada, J. L., & Portell, M. (2018). Pautas para elaborar trabajos que utilizan la metodología observacional. Anuario de Psicología. 48 (1) 2018, 9-17. https://doi.org/10.1016/j.anpsic.2018.02.001
Araya Paz, C. (2021). Transparencia algorítmica ¿un problema normativo o tecnológico? CUHSO (Temuco), 31(2), 306-334. https://dx.doi.org/10.7770/cuhso-v31n2-art2196
Ballesteros-de Valderrama BP, Uribe, O., Vera, A., Acero, P., & Jiménez, A. (2022). Perspectiva del cuidado en la ciber psicología: reflexiones éticas. MedUNAB, 25(2), 237-245. https://doi.org/1 0.29375/01237047.4425
Bécares, B. (10 de mayo 2022). Esta universidad cierra tras 157 años por un ransomware: sobrevivió guerras mundiales y grandes crisis. Genbeta. https://acortar.link/HmARNt
Cabero, J., & Palacios, A. (2020). Marco europeo de Competencia Digital Docente «DigCompEdu». Traducción y adaptación del cuestionario «DigCompEdu Check- In». EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC. 9(1), 213-234. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462
Castañeda, M. & García, F. (2017). Entorno digital en las empresas colombianas. BBVA Research. https://acortar.link/4BQVUz
Castrillón, D. et al. (2009). Condiciones sociodemográficas, educativas, laborales y salariales del psicólogo colombiano. Colegio Colombiano de Psicólogos. https://acortar.link/UtZhDp
Crónica Global. (19 de septiembre 2019). Así es la primera “app” que combina psicología con inteligencia artificial. Crónica Global; Crónica Global. https://acortar.link/xjYmRe
Decreto 2566 (10 de septiembre 2023). Por el cual se establecen las condiciones mínimas de calidad y demás requisitos para el ofrecimiento y desarrollo de programas académicos de educación superior y se dictan otras disposiciones. Ministerio de Educación Nacional. https://acortar.link/XksRBQ
Decreto No. 1295 (20 de abril 2010). Por el cual se reglamenta el registro calificado de que trata la Ley 1188 de 2008 y la oferta y desarrollo de programas académicos de educación superior. Ministerio de Educación Nacional. https://acortar.link/OMzRBm
Decreto 2450 (17 de diciembre 2015). Por el cual se reglamentan las condiciones de calidad para el otorgamiento y renovación del registro calificado de los programas académicos de licenciatura y los enfocados a la educación, y se adiciona el Decreto 1075 de 2015, Único Reglamentario del Sector Educación. Ministerio de Educación Nacional. https://acortar.link/8A4lbb
Díaz, D. & Loyola, E. (2021). Competencias digitales en el contexto COVID 19: Una mirada desde la educación. Revista Innova Educación. (3)1, 120-150. http://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/181
Departamento Nacional de Planeación, DNP. (2022). Plan Nacional de desarrollo 2022-2026. DNP. https://www.dnp.gov.co/plan-nacional-desarrollo/pnd-2022-2026
Departamento Administrativo Nacional de Estadística. (2020). Encuesta de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones en Empresas (ENTIC Empresas). DANE. https://acortar.link/bprwOl
Escriba, M. E. (2022). Desarrollo de competencias digitales en los docentes post pandemia. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 3(2), 817- 825 https://doi.org/10.56712/latam.v3i2.151
Escribano, V. (28 de noviembre 2023). Un fabricante chino de coches sustituirá el 30% de los empleados por robots. La voz de Galicia. https://acortar.link/kAHh67
Euronews. (abril 2023). Un hombre se suicida animado por un chat de IA. Euronews; Euronews.com. https://acortar.link/IDSsy1
Frey, C. B., & Osborne, M. (2013). The Future of Employment: How susceptible are jobs to computerisation? University of Oxford.
Gómez Salgado, M.A. (2018). Robótica, empleo y Seguridad Social: la cotización de los robots para salvar el actual Estado del Bienestar. Revista Internacional y Comparada de Relaciones Laborales y Derecho del Empleo, 6 (3). https://ejcls.adapt.it/index.php/rlde_adapt/article/view/604
Higuera, A. (5 de abril 2023a). Empleados de Samsung filtran información confidencial por usar ChatGPT. 20bits; 20bits. https://acortar.link/78NKDS
Higuera, A. (24 de Julio 2023b). ChatGPT se ha vuelto más tonto: le acusan de ser más olvidadizo y primar la moderación que la calidad en los contenidos. 20bits; 20bits. https://acortar.link/TGle8x
India, C. (2021). Déficit de competencias y migración laboral en la esfera de la tecnología de la información y las comunicaciones en Alemania, Canadá, China, India, Indonesia, Singapur y Tailandia. Informe de síntesis. Ilo.org. https://doi.org/978-92-2-033027-2(PDF)
Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina. (2020). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. IELSALC, UNESCO. https://acortar.link/vVJOL
Ley 30 (28 de diciembre 1992). Por la cual se organiza el servicio público de la Educación Superior. Ministerio de educación nacional. https://acortar.link/7Gad1i
López, G. (2020). Inempleables. https://acortar.link/3z88As
Malbernat, R., & Sanchez, G. (2016). Preparación y Actitud del Cuerpo Docente para Incorporar Tecnologías Educativas. Caso: Universidad CAECE. II Jornada Argentina de Tecnología, Innovación y Creatividad., 2–7. https://acortar.link/pwRZvh
Marín, D., Cuevas, N., & Gabarda, V. (2021). Competencia digital ciudadana: Análisis de tendencias en el ámbito educativo. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), 329-349. https://doi.org/10.5944/ried.24.2.30006
Martín, J. (2022). Inteligencia artificial, sesgos y no discriminación en el ámbito de la Inspección tributaria. Crónica Tributaria, 182(2022), 51-89. https://dx.doi.org/10.47092/CT.22.1.2
Ministerio de Tecnologías de la Información y Comunicaciones. (2023). Conecta TIC 360. MINTIC Colombia. https://acortar.link/7HUGVu
Morán, A. (2019). Las tecnologías convergentes (nanotecnología, biotecnología y las ciencias cognitivas) y su relación con la bibliotecología. e-Ciencias de la Información, 9(2). http://dx.doi.org/10.15517/eci.v9i2.35897
Morán, M. (17 de junio 2020). Infraestructura - Desarrollo Sostenible. Desarrollo Sostenible. United Nations. https://acortar.link/2EcbK5
Morgado Bernal, I., (2009). Psicología y neurociencia: claves del progreso. Cuadernos de Neuropsicología / Panamerican Journal of Neuropsychology, 3(2), 143-144. https://www.redalyc.org/pdf/4396/439642484002.pdf
Observatorio Laboral para la Educación. (2022). IBC estimado y tasa de cotizantes por programas - eportal. Mineducacion.gov.co. https://acortar.link/z2DjQN
Operti, R. (2021). Educación en un mundo post-COVID: Consideraciones adicionales. UNESCO. https://acortar.link/VpO95A
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (11 de mayo 2023). Conversatorio: ChatGPT, perspectivas y alcances para la educación en América Latina y el Caribe. Unesco.org. https://acortar.link/X6E2le
Pithod, A. (2008). Neurociencia y Psicología como ciencias complementarias del comportamiento. Metafísica y Persona. Filosofía, conocimiento y vida, 1 (1), 53-65. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6509966.pdf
Resolución 021795 (19 de noviembre 2020). Por la cual se establecen los parámetros de autoevaluación, verificación y evaluación de las condiciones de calidad de programa reglamentadas en el Decreto 1075 de 2015, modificado por el Decreto 1330 de 2019, para la obtención, modificación y renovación del registro calificado. Ministerio de educación nacional. https://acortar.link/bWrD9i
Resolución 2755 (5 de junio 2006). Por la cual se definen las características específicas de calidad para la oferta y desarrollo de los programas académicos en la metodología a distancia. Ministerio de educación Nacional. https://acortar.link/a1cMxY
Ríos, J. (25 de marzo 2023). ChatGPT confirma que se filtraron datos personales y medios de pago de los usuarios. Infobae; infobae. https://acortar.link/u3fGhA
Rodríguez, R. (2019). La sustitución de trabajadores por robots. La frontera entre la libertad de empresa y el derecho al trabajo en la era digital. Revista Lex Mercatoria, (12) 2019- 1. 11. https://revistas.innovacionumh.es/index.php/lexmercatoria/article/view/606
Torres Reyes, A. M. (2022). De la digitalización al metaverso: Las brechas digitales en las Organizaciones Sociales colombianas. Otra Economía, 15(28), 110-124. https://acortar.link/oWFi0q
Torres Reyes, A. M. (2018). Mirada histórica de la Psicología en Colombia. Ponencia IX Congreso Internacional de Psicología y Educación. 21-23 de junio. CIPE
Torres, A. y Pineda, J. (2020). Estudio comparativo entre Chile y Colombia, sobre: Educación, tecnología y primeras respuestas ante la coyuntura Covid-19. Congreso con #TIC. Universidad Distrital. Colombia.
Torres Reyes, A.M. (2023). La formación profesional en Colombia: caracterización de los programas de Educación Superior en Psicología. Campo Universitario. 4 (7), 1-13. https://acortar.link/VDF7q2
Torres, A. & Villa, A. (2023). Formación para competir con las máquinas: Caracterización de los programas académicos y las competencias digitales en la formación profesional de ingeniería en Colombia. En López, E. y Bernal, C. (Eds.), Educación, Tecnología, Innovación y Transferencia de Conocimiento. Editorial Dykinson. https://acortar.link/09Jibj S.L
Víquez, M. (2008). Las tecnologías de información y comunicación (TIC) como respuesta a necesidades educativas del medio rural. Revista Electrónica Educare, XII. 121-142. https://acortar.link/JXyWHN
Zhai, Z., Martínez, J., Beltrán, V., & Martínez, N. (2020). Decision support systems for agriculture 4.0: Survey and challenges. Computers and Electronics in Agriculture, 170(105256). 1-16. https://doi.org/10.1016/j.compag.2020.105256
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Aura María Torres Reyes, Reina Lucila Castellanos Vega, Alberto Villa Valencia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).