Didactic model for the writing of academic expository texts by university students
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v13i2.1448Keywords:
Writing, Drafting, Learning, Expository text, Didactic model, Education reading, HermeneuticsAbstract
Since writing is a skill in high demand in academic and scientific contexts, the objective of this research was to determine the influence of a writing program on the ability to write an academic expository text by undergraduate university students. The program was elaborated from a didactic model of writing, proposed by the same author. The type of research is applied, with a quantitative approach, and follows a pre-experimental design. The sample consisted of 176 students in the first cycle of four professional programs or careers. Data collection was carried out by means of a rubric that demanded the writing of an academic expository text. The results showed that the program based on the didactic model significantly improved the writing competence of university students, by means of the Kruskal-Wallis statistical test, with a p value of 0.000 (p<0.05).Downloads
References
Aranda, V. (2022). Hacia una pedagogía de la escritura epistémica: desafío para la educación superior del siglo XXI. Cepies, 9, (2), 37-50. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2518-82832022000200004&script=sci_abstract&tlng=es
Ávila-Reyes, N., Figueroa, J., Calle-Arango, L., & Morales, S. (2021). Experiencias con la escritura académica: un estudio longitudinal con estudiantes diversos. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 29 (159), 1-27. https://doi.org/10.14507/epaa.29.6091
Bereiter, C., & Scardamalia, M. (1987). The psychology of written composition. Hillsdalle: Erlbaum.
Chanamé, R., Valle, S. M. & López, O. (2021). Limitaciones en la escritura académica en los estudiantes universitarios: Revisión sistemática. Paian, 2 (1), 1-15. https://doi.org/10.26495/rcp.v12i1.1657
Chaverra-Fernández, D. I., Hurtado-Vergara, R. D., Bolívar-Buriticá, W. A. (2022). Revisión de investigaciones sobre escritura académica para la construcción de un centro de escritura digital en educación superior. Íkala, 27 (1), 224-247. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8458498
Coronado-López, S. P. (2021). La escritura académica en la formación universitaria. Educare Et Comunicare, 9 (2), 5-16. https://doi.org/10.35383/educare.v9i2.653
Domínguez, D. C., Rodríguez Penate, M., & Balmaseda Neyra, O. (2020). Sistemas de actividades para la construcción del texto expositivo escrito: una experiencia en el primer año de la carrera en Español de la Universidad de Panamá. Varona, 71, 54-60. http://scielo.sld.cu/pdf/vrcm/n71/1992-8238-vrcm-71-54.pdf
Flower, L., & Hayes, J. (1996). Teoría de la redacción como proceso cognitivo. En textos en contexto 1. Los procesos de lectura y escritura. Lectura y vida. Asociación Internacional.
Gil-Marín, M. J., Cachicatari-Vargas, E., & Guanilo Gómez, S. L. (2021). Aportes de modelos de escritura académica para la redacción de artículos científicos y tesis doctorales. Revista de Filosofía, 38 (99), 517-530. https://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/37122/40360
Herrero, J. (2006). Teorías de pragmática, de lingüística y de análisis del discurso. Universidad de Castilla La Mancha.
Leal, C., & Flores, J. (2017). Efectos sobre la habilidad comunicativa escrita, de diferentes formas de agrupación de estudiantes, en el laboratorio de Química. Revista Educación Superior y Sociedad, 18 (25), 18 -34. https://www.researchgate.net/publication/323675981
Medina-Cardozo, I. I., & Cunias-Rodríguez, M. Y. (2021). El texto expositivo en educación básica regular: Una propuesta de redacción a partir de sus dimensiones. Revista Universidad y Sociedad, 14 (1), 232-241. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2552/2501
Medina, F. (2020). Diagnóstico y percepciones de estudiantes universitarios sobre la producción escrita de textos expositivos. Cuadernos de Pedagogía Universitaria, 18 (35), 49-57. http://cuaderno.pucmm.edu.do
Mendoza, E., Escobar, H., & Boza, J. (2018). Rol del Docente Universitario en el Desarrollo de la Escritura. Didascalia: Didáctica y Educación, 1-12. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6596586.pdf
Meyer, B. J. F. (2011). Structure strategy interventions: Increasing reading comprehension of expository text. International Electronic Journal of Elementary Education 4 (1), 127-152. https://www.iejee.com/index.php/IEJEE/article/view/217/213
Molina-Gutiérrez, T. de J., Chamorro-Valencia, D. X., & Burbano-García, L. H. (2022). Producción escrita del proyecto de titulación: características del texto expositivo. Revista Conrado, 18 (86), 239-247. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2413/2339
Moyano, I. (2018). La enseñanza de la lectura y la escritura académicas mediante programas a largo del currículo universitario: opción teórica, didáctica y de gestión, Delta, 34 (1), 235-267. https://dx.doi.org/10.1590/0102-445074896274115057
Ñaupas, H., Valdivia, M. R., Palacios, J. J., & Romero, H. E. (2018). Metodología de la investigación cuantitativa-cualitativa y redacción de la tesis (5ª ed.). Bogotá: Ediciones de la U
Postigo-Zumarán, J. E., Nova Revilla, L. J., Zavala Alfaro, F. E., Arias Chávez, D. (2021). Análisis bibliométrico de la producción científica sobre escritura académica. Un estudio de los últimos 10 años. Laplage em Revista, 7 (3), 200-209. https://repositorio.utp.edu.pe/handle/20.500.12867/4557
Quiles Cabrera M. del C. (2021). Del lenguaje de las redes a la escritura académico-científica: estudio descriptivo en estudiantes de Magisterio. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 88, 71-82. https://doi.org/10.5209/clac.78298
Sáenz Domínguez, L. . (2021). Habilidades para escribir en primer año universitario, visión de docentes y estudiantes. Revista Guatemalteca de Educación Superior, 4 (2), 1–10. https://doi.org/10.46954/revistages.v4i2.57
Salinas, J., Cad, A. C., & Canavosio, M. de los Ángeles. (2021). Criterios de evaluación en escritura académica en inglés: encuentros entre evaluadores y confiabilidad. Boletín de la Academia Peruana de la Lengua, 69 (69), 265 - 295. https://doi.org/10.46744/bapl.202101.010
Solis-Pino, A. F., Vargas-Ordoñez, L. M., Collazos, C. A. (2021). Modelo para la escritura de artículos científicos a distancia mediante tareas colaborativas. TecnoLógicas, 24 (50), 1701. https://doi.org/10.22430/22565337.1701
Supo-Condori, F., Jaramillo-Ostos, D. F., Mamani-Paredes, J., Céspedes-Panduro, B., Quiñones Li, A. E. (2021). Revista de Investigación en Ciencias de la Educación Horizontes, 6 (22), 91-101. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i22.317
Valderrama, S., & Jaimes, C. (2019). El desarrollo de la tesis. Lima: San Marcos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Alcides Tineo Tiquillahuanca
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).