Study of the adaptability to change and proactive behavior of students in a university context in face of the COVID-19 health emergency

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17162/au.v13i1.1349

Keywords:

Education, proactivity, students, leadership, communication, COVID-19.

Abstract

The objective of this study is to analyze the variables of adaptability to change and organizational behavior of the students of the Tecnológico Nacional de México Campus Coatzacoalcos, in the state of Veracruz-Mexico. The research has a qualitative and quantitative approach, it is a cross-sectional study with a single cut in time, developed in the period corresponding to the month of November 2021 and June of this year. The method used is hypothetical-deductive. A non-probabilistic sampling was determined with the convenience technique, obtaining the participation of 513 students from the different careers offered at the institution. A measurement instrument was applied that analyzes the perception of the eight dimensions to be studied: need for change, leadership and management, attitude to change, communication, adaptation to change, proactive behavior oriented towards the organization, proactive behavior oriented towards others and behavior proactive proactive towards oneself. Through a parametric test, Kolmogorov-Smirnov hypothesis testing and Whitney's Mann's U, male and female students adapt to change in the institution and that males are more likely to have change-oriented behavior that the women.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angulo, S; Fuster, D; Sánchez, A.; Bautista, E. & Cabezas, T. (2021). Características predominantes del aprendizaje organizacional que influyen en el bienestar laboral de los docentes del Perú. Propósitos y Representaciones, 9 (1), e1035. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9n1.1035

Bernal, C. A. (2010). Metodología de la Investigación administración, economía, humanidades y ciencias sociales. Colombia: Pearson Educación. https://abacoenred.com/wp-content/uploads/2019/02/El-proyecto-de-investigaci%C3%B3n-F.G.-Arias-2012-pdf.pdf

Boyce, M. E. (2003). Organizational learning is essential to achieving and sustaining change in higher education. Innovative Higher Education, 28 (2), 119-136. https://doi.org/10.1023/B:IHIE.0000006287.69207.00

Cardona, L. (2017). El cambio organizativo en las instituciones de educación superior. [Tesis doctoral, Universidad de Valencia]. http://roderic.uv.es/handle/10550/61016

Caruth, G., & Caruth, D. (2013). Understanding resistance to change: a challenge for universities. Turkish Online Journal of Distance Education, 14 (2), 12- 21. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1013799.pdf

Chávez, A., & Gómez, S. M. (2020). Cultura organizacional y adaptabilidad para el cambio en una empresa de refrigeración, Ucayali 2019 [Tesis de licenciatura, Universidad Peruana Unión]. https://repositorio.upeu.edu.pe/handle/20.500.12840/3081

Céspedes-Gallegos, S., Vázquez González, L. A., Ceja Romay, S. N., Pacheco López, E., & de León Cortés, G. (2022). Estudio de la confianza hacia profesores universitarios con un enfoque de perspectiva de género: Un análisis desde la percepción de estudiantes. Educateconciencia, 30 (36), 77–97. https://tecnocientifica.com.mx/educateconciencia/index.php/revistaeducate/article/view/544

Clarke, J. S., Ellett, C. D., Bateman, J. M., & Rugutt, J. K. (1996). Faculty receptivity/resistance to change, personal and organizational efficacy, decision deprivation and effectiveness in research I universities. Proceedings of the Association for the Study of Higher Education Meeting, 21. Congreso llevado a cabo en Menphis, EEUU. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED402846.pdf

Córica, J. L. (2020). Resistencia docente al cambio: Caracterización y estrategias para un problema no resuelto. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23 (2), 255-272. doi: http://dx.doi.org/10.5944/ried.23.2.26578

Enrico, R. C. (2022). Ingreso a la educación superior en tiempos de pandemia. El oficio de estudiante universitario. Anuario Digital de Investigación Educativa, (5). http://revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/adiv/article/view/5275

Fierro, Celis, F. A. (2020). Cambio organizacional: un modelo que dinamiza la transformación. Revista Escuela de Administración de Negocios, (88), 13-31. DOI: https://doi.org/10.21158/01208160.n88.2020.2560

Gómez-Rivadeneira, J. S., Bazurto, Vinces, J., Saldarriaga, Villamil, K. V., & Tarazona Meza, Alicia Katherine (2022). Gestión académica resiliente: Estrategias para el contexto universitario. Revista Venezolana de Gerencia, 27 (97), 11- 28. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.97.2

Hernández-Cerrito, P. C., & Cruz-Romero, F. R. (2021). Adaptación al cambio en tiempos de pandemia el caso de una Universidad Pública en México. Revista Gestión y Estrategia, (57), 55-68. https://doi.org/10.24275/uam/azc/dcsh/gye/2020n57/

Hernández, S. R., Fernández, C. C., & Baptista, L. P. (2014). Metodología de la investigación. https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf

Holguin-Álvarez, J. A., & Rodríguez-Castillo, M. F. (2020). Proactividad y resiliencia en estudiantes emprendedores de Lima. Propósitos y Representaciones, 8 (2), e367. https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8n2.367

Jiménez-Cruz, J. (2019). Transformando la educación desde la gestión educativa: hacia un cambio de mentalidad. Praxis, 15 (2), 223–235. https://doi.org/10.21676/23897856.2646

Kezar, A. (2001). Understanding and facilitating organizational change: Recent research and conceptualizations. ASHEERIC Higher Education Report, 28 (4), 1-10. https://eric.ed.gov/?id=ED457711

Labraña-Vargas, J. R., Urquieta-Álvarez, M. A., & Salinas-Fuentealba, S. A. (2021). Espacio y educación: desafíos de la enseñanza a distancia en el contexto de la pandemia por COVID 19. Simbiótica. Revista Eletrônica, 8 (3), 119–134. https://doi.org/10.47456/simbitica.v8i3.36815

Londoño-Velasco, E., Montoya-Cobo, E., García, A., Bolaños-Martínez, I. A., Osorio-Roa, D. M. & Isaza, G. D. (2021). Percepción de estudiantes frente a procesos de enseñanza-aprendizaje durante pandemia por la COVID-19. Educación y Educadores, 24 (2), 199-217. https://doi.org/10.5294/edu.2021.24.2.2

Luján-Johnson, G. L. (2018). Habilidades directivas como predictor de la gestión del cambio organizacional. UCV-Scientia, 10 (1), 24–36. https://revistas.ucv.edu.pe/index.php/ucv-scientia/article/view/1224. https://doi.org/10.18050/RevUcv-Scientia.v10n1a2

Macías, M. (2016). Gestión del cambio y planificación estratégica en Instituciones de Educación Superior. Palermo Business Review, (13), 51–72. https://www.palermo. https://dspace.palermo.edu/dspace/handle/10226/1658

Moreno, Treviño, J., Hernández-Martínez, J. & García-Gallegos, A. (2022). Estrés académico de estudiantes universitarios de Economía: estresores, síntomas y estrategias. Revista de Educación y Desarrollo, 60,19–28. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/60/RED60_Completa.pdf?fbclid=IwAR0t7rx-_mcVaEGhM0ATEOBxooZjyxBfBgPWBF71dcMWtDoYTkKIlffc6ic

Morin, E. 2008. Epistemología de la complejidad Biblioteca Virtual Participativa de la Complejidad, 2004. https://www.psi.uba.ar/academica/carrerasdegrado/psicologia/sitios_catedras/electivas/102_infanto_juvenil/material/complejidad_morin.pdf

Ortega-Ortigoza, D., Rodríguez-Rodríguez, J., & Mateos-Inchaurrondo, A. (2021). Educación superior y la COVID-19: adaptación metodológica y evaluación online en dos universidades de Barcelona. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 15 (1), e1275. https://dx.doi.org/10.19083/ridu.2021.1275

Oseda-Gago, D., Mendivel-Geronimo, R., & Oseda-Gago, M. (2022). Compromiso organizacional y actitud al cambio del recurso humano de la Universidad Nacional de Cañete. Revista Ciencia y Tecnología para el Desarrollo-UJCM, 6 (12), 39-46. http://dx.doi.org/10.37260/rctd.v6i12.174

Otzen, T. & Manterola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. Int. J. Morphol. 35 (1), 6. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037

Peña-Prado, R. A. (2020). El aprendizaje organizacional como factor de cambio en la Administración Educativa. Revista de Estilos de Aprendizaje, 13 (25), 99–112. https://doi.org/10.55777/rea.v13i25.1504

Pierre-Ramos C., J., Acosta-Herrera, R., Ramos-Carpio, K., & Martínez-Vásquez. (2019). El clima organizacional y su incidencia en el desempeño laboral del Gobierno Autónomo Descentralizado Municipal del Cantón Quinsaloma, año 2018. Revista Dilemas Éticos Contemporáneos, 7 (54) https://doi.org/10.46377/dilemas.v30i1.1246

Posso-Pacheco, R. J., Barba-Miranda, L. C., & Otáñez-Enríquez, N. R. (2020). El conductismo en la formación de los estudiantes universitarios. Revista EDUCARE - UPEL-IPB, 24 (1), 117–133. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i1.1229

Rivadeneira-Hermida, M., Erazo-Álvarez, J., Bermeo-Pazmiño, K., & Cisneros-Quintanilla, D. (2021). Cambios administrativos y organizativos como propuesta emergente en Pandemia. Cienciamatria, 7 (12), 782-806. https://doi.org/10.35381/cm.v7i12.449

Salessi, S. M., & Omar, A. (2018). Comportamientos proactivos en el trabajo: adaptación y análisis psicométrico de una escala. Actualidades en Psicología, 32 (134), 34-50. https://www.redalyc.org/jatsRepo/1332/133257151004/html/index.htm

Salgado-Lévano, C. (2018). Manual de Investigación. Teoría y práctica para hacer tesis según la metodología cuantitativa. Lima: Fondo Editorial de la Universidad Marcelino Champagnat. https://universoabierto.org/2021/05/24/manual-de-investigacion-teoria-y-practica-para-hacer-la-tesis-segun-la-metodologia-cuantitativa/

Santiago-Torner, C. (2021). Pandemia COVID-19 y Liderazgo Adaptativo. Reciprocidad e importancia de esta relación en una organización del sector eléctrico colombiano. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, 16 (31). https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v16i31.3209

Suárez-Campas, M., Álvarez-Medina, M., & Vásquez-Torres M. (2020). La gestión del cambio organizacional: variables asociadas para su implementación exitosa. Ciencia, Economía y Negocios, 4, (1). https://doi.org/10.22206/ceyn.2020.v4i1.pp69-83

Van de Ven, A., & Poole, M. (1995). Explaining development and change in organizations. Academy of Management Review, 20 (3), 510-540. http://dx.doi.org/10.5465/AMR.1995.9508080329

Vargas-Ugalde, J. C., & González-Ramírez, I. X. (2021). Repensando la aceptabilidad y adaptabilidad de la docencia virtual universitaria. Revista Enfoques Educacionales, 18 (1), 104–131. https://doi.org/10.5354/2735-7279.2021.61600

Vesga-Rodríguez, J., García-Rubiano, M., Forero-Aponte, C., Toscano, C., Quiroz-González, E., & Pazmay-Ramos, S. G. (2021). La relación entre la edad, el engagement y la disposición al cambio organizacional. Interdisciplinaria, 38 (2), 224-241. https://doi.org/10.16888/interd.2021.38.2.15

Vesga-Rodríguez, J., García-Rubiano, M., Forero-Aponte, K., Aguilar-Bustamante, C. Ángel-Jaramillo, J. , Quiroz-González, E., Castaño-González, E. , Andrade-Jaramillo, V., Gómez-Vélez, M. (2020). Aspectos de la cultura organizacional y su relación con la disposición al cambio organizacional. Suma Psicológica, 27 (1), 52-61. https://doi.org/10.14349/sumapsi.2020.v27.n1.7

Published

2022-12-15

How to Cite

Ceja-Romay, S. N. ., Céspedes-Gallegos, S. ., Vázquez González, L. A. ., Pacheco-López, E. ., & Cortés, G. de L.-. (2022). Study of the adaptability to change and proactive behavior of students in a university context in face of the COVID-19 health emergency. Apuntes Universitarios, 13(1), 434–450. https://doi.org/10.17162/au.v13i1.1349

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.