Attitude and disposition: two key elements for the investigation
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v12i2.1049Keywords:
Attitude, disposition, students, research, thesis.Abstract
The aim of this study was to determine the association between attitude towards research and willingness to carry out thesis in Nursing students from the National University of the Altiplano, Peru. The approach was quantitative, descriptive-correlational design, stratified probability sampling, made up of 211 students. For this, two questionnaires established on a Likert scale were used to measure the levels of attitude and disposition. The data was processed with SPSS v. 25. Hypothesis testing using the chi-square statistic. 65.4% were obtained with a good attitude, highlighting the importance of teamwork, knowledge of a second language, research strengthens professional ethics and encourages creativity, however, the lack of economy is an obstacle to conducting research. 70.6% have a good disposition, highlighting that doing a thesis opens spaces for postgraduate studies abroad, but lack of time is a limitation. Considering the asymptotic significance of 0.02, it is concluded that there is an association between attitude towards research and willingness to do thesis.Downloads
References
Acon-Hernandez, E., Fonseca-Artavia, K., Artavia-chavez, L., & Galan-Rodas, E. (2017). Conocimientos y actitudes hacia la investigación científica en estudiantes de medicina de una Universidad Privada de Costa Rica, 2017. Revista del Cuerpo Médico HNAAA, 8 (4), 217-222. https://doi.org/10.35434/rcmhnaaa.2015.84.161
Alonso, J., Alonso, A., & Valadez, D. (2015). Actitud hacia la investigación científica de estudiantes de enfermería. Revista CuidArte, 4 (7), 22. https://doi.org/10.22201/fesi.23958979e.2015.4.7.69106
Alvarado, L., & García, M. (2008). Características más relevantes del paradigma socio-crítico : su aplicación en investigaciones de educación ambiental y de enseñanza de las ciencias realizadas en el Doctorado de Educación del Instituto Pedagógico de Caracas. Revista Universitaria de Investigación, 9 (2), 187-202.
Aparicio, P. (2009). Educación y jóvenes en contextos de desigualdad socioeconómica. Tendencias y perspectivas en América Latina. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 17, 1-35.
Arellano-Sacramento, C., Hermoza-Moquillaza, R. V., Elías-Podestá, M., & Ramírez-Julca, M. (2017). Actitud hacia la investigación de estudiantes universitarios en Lima, Perú. Revista de la Fundación Educación Médica, 20 (4), 191. https://doi.org/10.33588/fem.204.901
Barbón Pérez, O. G., & Bascó Fuentes, E. L. (2016). Classification of student scientific activity in higher medical education. Educacion Medica, 17 (2), 55-60. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.02.001
Barrios, E., & Delgado, U. (2020). Diseño y validación del cuestionario “Actitud hacia la investigación en estudiantes universitarios”. Revista Innova Educación, 2(2), 280-302. https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.02.004
Carpio, A., Díaz, C., Rodríguez, R., Ferrer, B., & Manso, E. (2015). Habilidades investigativas en estudiantes de medicina. Universidad de Ciencias Médicas de Sancti Spíritus. Gaceta Médica Espirituana, 17 (3), 103–117.
Cervantes, L. C., Bermúdez, L., & Pulido, V. (2020). Situation of Research and its Development in Peru: Reflect of Current State of Peruvian University. Revista científica Pensamiento y Gestión, 46 (46), 311-322. https://doi.org/10.14482/pege.46.7615
Chara-Saavedra, P., & Olortegui-Luna, A. (2018). Factores asociados a la actitud hacia la investigación en estudiantes universitarios de enfermería. CASUS. Revista de Investigación y Casos en Salud, 3 (2), 83-88. https://doi.org/10.35626/casus.2.2018.73
Colina, L. (2007). La investigación en la educación superior y su aplicabilidad social. Laurus, 13 (25), 330-352. http://www.revistas.upel.edu.ve/index.php/laurus/article/view/7694
Consejo de Organizaciones Internacionales de las Ciencias Médicas - CIOMS. (2002). Pautas Éticas Internacionales para la Investigación y Experimentación Biomédica en Seres Humanos de la Organización Mundial de la Salud.
Cruz, J. J., Pinedo, G. M., & Lescano, Y. (2021). Actitud hacia la investigación: un análisis afectivo, cognoscitivo y conductual en estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 29, e2. https://doi.org/10.24215/18509959.29.e2
Diaz, C., Manrique, L. M., Galán, R. E., & Apolaya, M. A. (2008). Conocimientos, actitudes y prácticas en investigación de los estudiantes de pregrado de facultades de medicina del Perú. Acta Médica Peruana, 25 (1), 9-15.
Díaz, E. (2011). Sociedad científica y gestión del conocimiento, otra oportunidad del quehacer universitario. Edumecentro-Revista de educación médica del centro, 3 (2), 1-5.
Eyring, H., & Christensen, C. (2011). Changing the DNA of Higher Education. The Innovative University: Changing the DNA of Higher Education from the inside Out, 1-11.
García, E., García, A., & Reyes, J. (2014). Relación maestro alumno y sus implicaciones en el aprendizaje. Ra Ximhai, 10 (5), 279-290. https://doi.org/10.35197/rx.10.03.e1.2014.19.eg
Guzmán, C., & Vara, A. (2009). Creencias docentes sobre el metodo cientifico y su influencia en las actitudes hacia la investigacion y la disposicion para realizar tesis en una universidad privada de Lima. Cultura, 21 (1), 341-371.
Halabi, J. (2016). Actitudes de los estudiantes de enfermería sauditas hacia la investigación en enfermería. Saudi Journal for Health Sciences, 5 (3), 118. https://doi.org/10.4103/2278-0521.195813
Heikkila, A., Kaucic, B. M., Filej, B., Salminen, L., Katajisto, J., & Kilpi, H. L. (2021). Slovenian nursing students competence in research utilization, and the support they received during clinical practice. Central European Journal of Nursing and Midwifery, 12 (2), 376-384. https://doi.org/10.15452/cejnm.2021.12.0013
Helgoy, K. V., Smeby, J. C., Bonsaksen, T., & RydlandOlsen, N. (2021). Research-based occupational therapy education: An exploration of students’ and faculty members’ experiences and perceptions. PLoS ONE, 15 (12), 1-19. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0243544
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6ta ed.). McGRAW-HILL / Interamericana Editores.
León-Velarde, F. (2015). Ley Universitaria. Acta Herediana, 54. https://doi.org/10.20453/ah.v54i0.2265
Mamani, O. (2011). Actitud hacia la investigación y su importancia en la elección de la modalidad de tesis para optar el título profesional. Revista cientifica de ciencias de la salud, 4, 22-27.
Maury-Sintjago, E., Valenzuela-Figueroa, E., Henríquez-Riquelme, M., & Rodríguez-Fernández, A. (2018). Disposición a la investigación científica en estudiantes de ciencias de la salud Willingness for scientific research in health science students. Horiz Med, 18 (2), 27-31.
Miyahira J. (2009). La investigación formativa y la formación para la investigación en el pregrado. Revista Médica Herediana, 20 (3), 119-122.
Naranjo, M. (2010). Factores que favorecen el desarrollo de unaactitud positiva hacia las actividades académicas. Revista Educación, 34 (1), 31. https://doi.org/10.15517/revedu.v34i1.496
Nieto, A., & Valenzuela, J. (2012). Motivación y disposiciones: enfoques alternativos para explicar el desempeño de habilidades de pensamiento crítico. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 27 (1), 31-38. https://doi.org/10.5840/inquiryct20122713
Ochoa-Vigo, K., Bello, C., Villanueva, M., Ruiz-Garay, M., & Manrique, G. (2017). Percepción y actitud del universitario de enfermería sobre su formación en investigación. Revista Medica Herediana, 27 (4), 204-215. https://doi.org/10.20453/rmh.v27i4.2989
Orozco, C., Labrador, M., & Palencia, A. (2002). Metodología. Manual teórico Práctico de Metodología para tesistas, asesores, tutores y jurados de trabajos de investigación y ascenso. Ofimax de Venezuela.
Ortega, R., Veloso, R., & Hansen, O. (2018). Percepción y actitudes hacia la investigación científica. Academo Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 5(2), 101-109. https://doi.org/10.30545/academo.2018.jul-dic.2
Palacios, L. I. (2021). Una revisión sistemática: Actitud hacia la investigación en universidades de Latinoamérica. Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 12 (3), 195-205. https://doi.org/10.33595/2226-1478.12.3.533
Plazas, M., Gómez, M., & Castro, C. A. (2013). Actitud de estudiantes de ciencias de la salud hacia el conocimiento científico. Revista Ciencias de la Salud, 11 (1), 83-91. https://revistas.urosario.edu.co/index.php/revsalud/article/view/2460
Ramos, L. (2019). La educación estadística en el nivel universitario: retos y oportunidades. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 13 (2), 67-82. https://doi.org/10.19083/ridu.2019.1081
Rietveldt, F., & Vera, L. (2012). Factores que influyen en el proceso de elaboración de la tesis de grado. Omnia, 18 (2), 109-122.
Rodríguez, M., & Mendivelso, F. (2018). Diseño de investigación de Corte Transversal. Revista Médica Sanitas, 21 (3), 141-146. https://doi.org/10.26852/01234250.20
Rojas, H., Méndez, R., & Rodríguez, Á. (2012). Índice de actitud hacia la investigación en estudiantes del nivel de pregrado. Entramado, 8 (2), 216-229.
Rojas, J., Espinosa, D., Espindola, M., & Hernandez, S. (2021). Actitud hacia la investigacion en universitarios Mexicanos: Un analisis exploratorio. 3 (2), 6.
Rotela, V., Torres, E. R., & Ayala, N. (2017). Sociem-Una: 20 años promoviendo la investigación en el pregrado de los estudiantes de medicina del Paraguay. 1, 67-74.
Ruiz-Dodobara, F. G. (2005). Relación entre la motivación de logro académico, la autoeficacia y la disposición para la realización de una tesis. Persona, 0 (008), 145. https://doi.org/10.26439/persona2005.n008.898
Sánchez, H. (2017). La investigación formativa en la actividad curricular. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 17 (2), 0-3. https://doi.org/10.25176/RFMH.v17.n2.836
Silva, S., Zúñiga-Cisneros, J., Ortega-Loubon, C., Yau, A. (2013). Conocimientos y actitudes acerca de la investigación científica en los estudiantes de medicina de la Universidad de Panamá. Archivos de Medicina, 9 (3), 1-10. https://doi.org/10.3823/1200
Veliz, C. (2019). Las actitudes hacia la investigación científica y la disposición para la realización de la tesis en estudiantes de Posgrado de dos Universidades de. Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Nelly Rocha, Carmen Calcina, Wilson Sucari, Angela Esteves, Yolanda Lujano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).