Construction and Validation of a Scale regarding tolerance to the Frustration for college students
DOI:
https://doi.org/10.17162/au.v12i2.1031Keywords:
Scale, validation, tolerance, frustration, licensing, university.Abstract
The current study has as a purpose to validate a scale regarding tolerance to the frustration created to assess this psychological variable in students from un-licensed universities. The study is psychometric and quantitative in focus, as it uses different statistical processes to test its validation and reliability. The instrument was applied to 217 students of a private un-licensed university in the city of Lima. The results determined that the content validation obtained 95% approval from expert judges in relation to several general judgments of the instrument; while the overall Aiken coefficient V is 0.95, which demonstrates acceptable validity. Validation of the construct through the item-test correlation, with indices above 0.20 determining the correspondence and good relationship of the items. On the other hand, the overall internal reliability of the instrument is equal to 0.907, which determines that it has very high reliability. The contents reached on each item confirm also high reliability, above 0.899. From the psychometric analysis it is concluded that ETFU has a content validity, construct validity and also internal reliability.Downloads
References
Alayo, F. (25 de diciembre de 2019). Sunedu: más de 165 mil estudiantes se han visto perjudicados por universidades sin licenciamiento. El Comercio. https://elcomercio.pe/peru/hay-mas-de-165-mil-alumnos-afectados-por-34-universidades-con-licenciamiento-denegado-sunedu-noticia/?ref=ecr
Aliaga, J., Rodríguez, L., Ponce, C., Frisancho, A., & Enríquez, J. (2006). Escala de Desesperanza de Beck (BHS): Adaptación y Características Psicométricas. Revista de Investigación en Psicología, 9 (1), 69-79. DOI: https://doi.org/10.15381/rinvp.v9i1.4029
Almeida, L. G. y Bieberach, A. M. (2020). Nivel de tolerancia a la frustración en estudiantes que cursan la asignatura proyecto de graduación de la licenciatura de psicología en la ULAT. Conducta Científica, 3 (2), 40-57.
Aparecida, M., De Lara, W., Pilotto, L., Backes, B., Basso, R., Vasconcelos, P. & Ruschel, D. (2017). Construction and study of validity evidence of the Teaching Assessment Scale. Revista Brasileira de Educação, 22 (70), 690-707. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782017227035
Alarcón, R. (2008). Métodos y diseños de investigación del comportamiento. Lima, Perú: Editorial Universitaria.
Baca, D. (2016). Confiabilidad y validez del cuestionario de apoyo social en pacientes con cáncer de Trujillo. Revista de Investigación en Psicología, 19 (1), 177-190. doi: https://doi.org/10.15381/rinvp.v19i1.12452
Bandalos, D. L. & Finney, S. J. (2010). Factor Analysis: Exploratory and Confirmatory. En G. R. Hancock y R. O. Mueller (eds.), Reviewer’s guide to quantitative methods. Nueva York: Routledge.
Bar-On, R. (1996). Psicología (3a. ed.). México: Prentice Hall Hispanoamericana.
Bar-On, R., & Parker, J. D. (2000). The Bar-On Emotional Quotient Inventory: Youth Version (EQ-i:YV): Technical manual. Toronto, Canadá: Multi-Health Systems.
Cascaes, F., Goncalves, E., Valdivia, B., Da Silva, G., Soleman, T. & Da Silva, R. (2015). Estimadores de consistencia interna en las investigaciones en salud: el uso del coeficiente Alfa. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 32 (1), 129-138. http://www.scielo.org.pe/pdf/rins/v32n1/a19v32n1.pdf
Chávez, M. (2017). Introducción a los Métodos Multivariantes. Análisis Factorial y de Componentes Principales. https://rstudio-pubs-static.s3.amazonaws.com/249590_e86e0d89613e4ffaa40cc4b16701d39a.html
Chávez, R. (4 de diciembre de 2019). Mala educación: una generación a punto de perder su futuro. Ojo Público. https://ojo-publico.com/1509/mala-educacion-una-generacion-punto-de-perder-su-futuro
Ellis, A. (2006). El Camino de la tolerancia: la filosofía de la terapia racional emotivo-conductual. Madrid, España: Obelisco.
Harrington, N. (2005). The frustration discomfort scale: Development and psychometric properties. Clinical Psychology & Psychotherapy, 12 (5), 374-387. DOI: http://dx.doi.org/10.1002/cpp.465
Hidalgo, N. & Soclle, F. (2011). Manual-ETAF. Escala de Tolerancia a la Frustración. Perú: Universidad Peruana Unión.
Kane, M. (2006). Content-related validity evidence in test development. En S. M. Downing y T. M. Haladyna (Ed.), Handbook of test development (pp. 131-153). Mahwah, NJ.: Lawrence ErlbaumAssociates.
López-Aguado, M. y Gutiérrez-Provecho, L. (2019). Cómo realizar e interpretar un análisis factorial exploratorio utilizando SPSS. REIRE, 12 (2), 1–14. DOI: http://doi.org/10.1344/reire2019.12.227057
Lorenzo-Seva, U., & Ferrando, P. J. (2019). Robust Promin: a method fordiagonally weighted factor rotation. Liberabit, 25 (1), 99-106. doi: https://doi.org/10.24265/liberabit.2019.v25n1.0
Mavrou, I. (2015). Análisis factorial exploratorio: cuestiones conceptuales y metodológicas. Revista Nebrija, 19 (1). https://www.nebrija.com/revista-linguistica/analisis-factorial-exploratorio.html
Medrano, L., Franco, P., & Mustaca, A. (2018). Adaptación argentina de la escala de intolerancia a la frustración. Psicología Conductual, 26 (2), 303-321. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/ibc-176018
Merino-Soto, C. (2018). Confidence interval for difference between coefficients of content validity (Aiken's V): a SPSS syntax. Anal. Psicol., 34 (3). http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-97282018000300021
Morales, P. (2009). Análisis de ítems en las pruebas objetivas. Madrid, España: Universidad Pontificia Comillas.
Muñiz, J. & Fonseca-Pedrero, E. (2019). Diez pasos para la construcción de un test. Psicothema, 31 (1), 7-16. DOI: 10.7334/psicothema2018.291
Namuche, C. & Vásquez, K. (2017). Calidad de vida y tolerancia a la frustración en deportistas de un Club de fútbol, Chiclayo. Perú: Universidad Señor de Sipán.
Oliva, A., Antolin, L., Pertegal, M., Ríos, M., Parra, A., Hernando, A. & Reina, M. (2011). Instrumentos para la evaluación de la salud mental y el desarrollo positivo adolescente y los activos que lo promueven. Sevilla: Consejería de Salud. http://personal.us.es/oliva/DESARROLLO%20POSITIVO_2010_v6.pdf
Puerta, L. M. y Marín, E. (2015). Análisis de validez de contenido de un instrumento de transferencia de tecnología Universidad-Industria de Baja California, México. En J. Méndez (Presidencia), Administración de la Tecnología. Simposio llevado a cabo en el XX Congreso Internacional de Contaduría, Administración e Informática, México.
Quezada, M., Quiroz, H., Negrete, O. y Vega, C. (2014). Evaluación de las propiedades psicométricas de la Escala de capacidad de logro (ECL). Eureka, 11 (2), 301-312. https://www.researchgate.net/publication/301800757
Robles, B. F. (2018). Índice de validez de contenido: Coeficiente V de Aiken. Pueblo Continente, 29 (1), 193-197. http://journal.upao.edu.pe/PuebloContinente/issue/view/60
Rosenzweig, S. (1954). Test de Frustración (P.F.T.). Manual. España: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia.
Valiente-Barroso, C., Marcos-Sánchez, R., Arguedas-Morales, M. & Martínez-Vicente, M. (2021). Tolerancia a la frustración, estrés y autoestima como predictores de la planificación y toma de decisiones en adolescentes. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 8 (1), 1-19. DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2021.8.1.7077
Vargas, L. (2016). Construcción de pruebas psicométricas: aplicaciones a las ciencias sociales y de la salud. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 10 (2). http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-25162016000200009
Ventura-León, J., Caycho-Rodríguez, T., Vargas-Tenazoa, D. & Flores-Pino, G. (2018). Adaptación y validación de la Escala de Tolerancia a la Frustración (ETF) en niños peruanos. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 5 (2), 23-29. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6399728
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Anabel Rojas Espinoza, Denis Morales Saavedra, Juan Sandoval Vílchez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- The authors retain their copyright but assign to the journal the right of the first publication, with the work registered under the Creative Commons attribution license, which allows third parties to use the published information as long as they mention the authorship of the work and that it was first published in this journal.
- Authors may make other independent or additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (eg, include it in an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
- Authors are encouraged and advised to publish their work on the Internet (for example, on institutional or personal pages) before and during the review and publication process, as it can lead to productive exchanges and a greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).